Loputkin paperityöt ovat viimein kunnossa: auto on Kiinan rekisterissä ja Janilla paikallinen ajokortti.
Samalla Janista tuli varmasti ensimmäinen suomalainen, jolle myönnetään kiinalainen bussikortti. Mahdollisesti myös ensimmäinen pohjoismaalainen, sillä ilmeisesti vain kerran aikaisemmin on eurooppalainen saanut väliaikaisen luvan ajaa linja-autoa Kiinassa. Saa korjata, jos on parempaa tietoa.
Ennen kuin kortti lyötiin kouraan, piti Ajokin läpäistä katsastus. Toimenpide poikkesi suomalaisaseman pohjantökkimisestä huomattavasti. Mersun konetta rääkättiin todella lujaa erilaisissa rasitustesteissä, joista Kazakstanin arojen arpinen veteraani toki suoriutui hienosti.
Oma sunnuntaipäiväni kului ennen lähtöä hotellihuoneessa tietokoneen ääressä, sillä koti-Suomeen oli kerääntynyt erilaisia opiskelu- ja muita velvotteita, joita oli pakko hoitaa. Internet helpottaa monia asioita, mutta toisinaan tuntuu siltä, että jatkuva yhteys muuhun maailmaan tuo tullessaan huolia, joista ei muuten olisi tietoakaan.
Ehdin sentään käydä matkan ensimmäisellä hotelliaamiaisella Sohotelin alakerrassa.
Kiinalainen aamiaisbuffetti poikkeaa luonnollisesti hyvin paljon eurooppalaisesta tai amerikkalaisesta hotellibrekkarista. Käytännössä monet ruoat ovat samoja, joita kiinalaiset syövät muihinkin vuorokaudenaikoihin.
Tarjolla on siis erilaisia soijalla ja chilillä maustettuja kasviksia, riisiä, nuudeleita, lihalla täytettyjä, höyrytettyjä taikinanyyttejä, laimeita riisi- tai maissikeittoja sekä tietysti teetä. Länsimaalaiseen makuun saattaa löytyä vaaleaa leipää ja paistettuja kananmunia, mutta niistä sain Venäjän ja Kazakstanin aikana vakavan yliannostuksen.
Pikavuoro starttasi sunnuntaina Ilistä vasta 15.00 aikoihin iltapäivällä. Kazakstanissa olisi valoisaa ajoaikaa ollut jäljellä enää parisen tuntia, mutta tällä puolella rajaa aurinko laskee vasta iltaseitsemän aikaan, sillä koko Kiinassa eletään samassa Pekingin ajassa. Kelloja siirrettiin rajalla kaksi tuntia eteenpäin.
Pian Ilin jälkeen maasto muuttui vuoristoiseksi, ja Ajokki joutui kiemurtelemaan vuorten yli todellisella serpentiinitiellä. Vuoristo-osuudella oli lisäksi runsaasti tietöitä, tunnelityömaita sekä keskeneräinen silta, joka on Paul-oppaan mukaan valmistuessaan Aasian korkein. En löytänyt tälle varmistusta, mutta eiköhän väite pidä paikkansa.
Vuoristoreitti oli autolle erittäin haastava ja hidas, kunnes yhtäkkiä alkoi taas peruskiinalainen maantie, jolla keskinopeus on mukavat 90 km/h. Lepopaikkana toimineeseen Jinghen kaupunkiin saavuttiin noin 23.00 aikoihin illalla. Kilometrejä kertyi sunnuntaina vain noin 250, mihin syynä oli siis hankala vuoristotien pätkä.
Vaikuttaisi siltä, että tästä eteenpäin ajelu on melkoista surffailua. Tiet ovat erinomaisessa kunnossa, molempiin suuntiin on kaksi kaistaa ja ajonopeus pysyy koko ajan hyvänä. Myös oppaan mukaan eilinen vuoristotie oli koko reitin vaikein osuus.
Eilen pamahti auton trippimittariin 6000 ajokilometriä. Samalla tuli täyteen myös kolme viikkoa tien päällä.
Tuntuu, että matka olisi kestänyt paljon pidempään. Samanlainen tunne vallitsee useimmilla muillakin matkustajilla.
Ilmiötä on vaikea selittää.
Kyse ei ole siitä, että matkalla olisi ollut jotenkin ikävää tai tuskallista. Itse olen nauttinut lähes jokaisesta hetkestä, oli se sitten kaupunkikiertelyä Astanassa, yökerhossa notkumista Samarassa tai vain ikkunasta tuijottelua uneliaan iltahetken aikaan linja-autossa.
Ehkä ajantajua vääristää se, että maat, kaupungit ja maisemat vaihtuvat niin kovaa vauhtia. Yleensä jos matkoillaan jumittaa yhdessä paikassa pitkään, eläminen muuttuu arjeksi ja päivät juoksevat niin lujaa, ettei perässä pysy.
Nyt kun olemme vähintään joka toinen päivä liikkeessä, vastaavaa ilmiötä ei pääse syntymään.
Sää on ollut viime päivinä mainio. Öisin lämpötila laskee reilusti pakkasen puolelle, mutta päivisin alkaa jo pärjätä villapaidalla ja kevyellä takilla. Pakkasta ei ole kuin asteen pari, maksimissaan viitisen astetta.
Nyt Pikavuoro on Ürümqissa, jonne saavuttiin noin 18.00 aikoihin eli reilu tunti sitten. Kilometrejä kertyi tänään noin nelisensataa.
Ürümqi on reilun 2,5 miljoonan asukkaan teollisuuskaupunki, jossa ei juuri länsimaalaisia turisteja käy, kuten ei koko Xinjiangin provinssissa. Vaikka varsinaiset nähtävyydet ovat harvassa, en yleensäkään ole kovin perso juoksemaan patsaiden tai muistomerkkien perässä.
Ihmisten elämä on paljon kiinnostavampaa, ja sitä täällä kyllä riittää.
Kaikki kuvat ovat Ilistä tai matkalta Ürümqiin.
Hieno rekkari ja ajokortti, ikimuistoiset matkamuistot. Maasto näyttää sateliittikuvassa kauniille, niin toisen näköiselle kuin Kazakissa. Ja taas niin söpö polliisipoika, kaikkiko ne on noin komeita….Hienoa olla tuommoisessa paikassa jota turismi ei vielä ole päässyt pilaamaan, nähdä aitoja vilpittömiä ihmisiä.
Kuvat ovat niin upeita ja blogi ihan ok. Hyvää matkaa taas kerran ja pysykää terveinä:)
Hai Kiinalaiskuljettaja,
älä unohda totuutta, että salossakin Sinua odotellaan joskus terveenä takaisin.
Hyvää matkan jatkumista !
es
Kyllä tämä mykistää!Kaikki on mahdollista,kun osaa hoitaa asiat kunnolla. Kiitos jälleen raportista ja kuvista!Hyvää matkanjatkoa teille kaikille!
Onnittelut Janille. Jonkun sortin matkailuhistoriaa, hienoa sellaista..
Uskomatonta mutta totta. Bravo!
Janin kannattaa näyttää kiinalaista kortia kun suomalainen poliisi pysäyttää… Varsinainen ässäkortti!
Ei kannata näyttää !
”Kiinan viranomaisen myöntämä ajokortti ei oikeuta kuljettamaan ajoneuvoa Suomessa. Ajokortti voidaan vaihtaa suomalaiseen ajokorttiin suorittamalla vastaava kuljettajantutkinto Suomessa. ”
Olen aivan sanaton (tai ainakin melkein):
Fantastisen Hyvää. Uskomatonta saada olla Ajokin takapuskurissa mukana matkassa.
Huh mitkä maisemat tuossa viimeisessä kuvassa!
Ja ihana nuori poliisimiäs 🙂
Kiitos jälleen elävästi kirjoitetusta tekstistä ja komeista kuvista (sekä hauskoista kuvateksteistä;) ! Harmi, että melkein kokonainen päivä meni ”hukkaan” opiskelu-ym. velvollisuuksia hoidettaessa. Olisi varmasti ollut huomattavasti mukavampaa, jos reportteri olisi saanut pitää opinnoista kokonaan taukoa matkan ajaksi. Mutta kyllä silti minäkin mielummin valitsisin Itä-Aasiasta käsin hoidettavat opiskelutehtävät kuin että istuisin koto-Suomessa luennolla.
Tuo ilmiö on kyllä hyvin tuttu, että reissussa vietetty aika tuntuu paljon pidemmältä mitä se todellisuudessa on. Itse kun reppureissailin nelisen viikkoa, se tuntui kaksi-kolme kertaa pidemmältä ajanjaksolta. Juurikin varmaan siksi, että aistit olivat koko ajan koetuksella, joka hetki näki ja koki kaikenlaista uutta ja erilaista, täytyi olla enemmän valppaana, päivistä puuttui tietynlainen rutiini (rutiininomaisissa tilanteissahan aivot voi helposti laittaa välillä tyhjäkäynnillekin).
Hyvää matkanjatkoa! Ja Janille peukut hienosta ennätyksestä!
Voiskohan bussin ajaa Thaimaasta takaisin Kiinaan ja jättää sinne säilytykseen, nyt kun se kerran on jo Kiinaan rekisteröity? Sitten Salon Tilausmatkat vois järjestää Kiinan kiertoajeluja omalla autolla, sellaisille seuduille johon yleensä ei matkusteta. Janille bisneksen paikka ja Kiinalle hyvää peeärrää.
Mahtaakohan nuo Kiinan kilvet olla ihan pysyvät kilvet, vai jotkin ns. siirtokilvet? (Kun näkyy olevan teipattuna ikkunaan…)
Onko autossa enää Suomen kilpiä paikallaan?
Terveiset Toholammilta Janin pikavuorolle mahtava homma toteutat unelman hienoa jee jee
Voi teitä ”onnen-Pekkoja”, kun te olette tuommoiseen seikkailuun lähteneet. Vaikka välillä vastoinkäymisiäkin, niin aina niistä kuitenkin selviää! Olen aivan koukussa tähän juttuun. Käyn joka päivä monta kertaa päivässä kurkistamassa, mitä teille kuuluu. Hieno homma! Kiitokset, että pääsemme mekin mukaan! Onnea matkaan, turvallisesti eteenpäin! Jatkakaa samaan malliin. Finskibussin kera Kiinassa, hmm, tuntuu eksoottiselta!
Heeeiii!!! Onpa taas upeat kuvat! Pääsispä katsomaan niitä 360 asteen alalta.
Onnittelut Janille uusista documenteista! Tuollaisia ei joka poika saakkaan.
Olisi kiva tietää kuinka monta anomuspaperia piti täytellä ennenkuin sai käteen Kiinalaisen ajokortin
ja auton rekisteriin. Niin, ja puhumattakaan voitelurahoista! Vai sisältyikö siihen 8-tonniin myös ne
voitelut? Mutta eikös jossain ollut maininta että ainakin osan niistä rahoista saa takaisin kun poistuu
maasta.
Paikalliset henkilökuvat ovat aina mannaa tälläisiltä matkoilta. Hyvä että teillä on kamerat säilyneet
pompan taskussa. Muutes, mitäs litkua siinä kuvassa tankkiin kaadetaan? Ei normaalisti bussia tankata noin pienellä kanisterilla.
Ei kun hyvää ja turvallista matkaa edelleen, terveyttä ja ilosta mieltä kaikille, sekä kuvatkaa nyt niin paljon kuin koskaan ennen. On ”tuhannen taalan” paikka kuvauksille. Terkuin Henkka.
Missä on tykkää napit facebookiin? Päivittäkää sellaset et pääsee tykkää sielläkin!
Pyh, ei todellakaan tarvita.
Jos haluaa erikseen jotain siellä ihan välttämättä jakaa, niin herra/rouva on hyvä ja kopsaa urlin itse ja lisää sinne.
Tykkää-nappi on tuossa heti kirjoituksen lopussa, eli ennen kommentteja.
Viimeaikoina on kyllä tullut mahtavan paljon matskua tänne blogiin, suuret kiitokset ! ! Kuvat ja videot on hyviä, ne kun kertoo usein vielä enemmän kuin hyvin kirjoitettu teksti. 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Turpan
http://www.muztagh.com/turpan/index.html
On se kummallista, vai onko se sittenkin luonnollista että journalistiopiskelijamme ei ole tajunnut koko oman alansa pointtia. Ei pidä kirjoittaa paikoista. Ei pidä kirjoittaa tapahtumista. Pitää kirjoittaa ihmisistä.
Hyvä havainto
Me halutaan tietoa myös paikoista ja tapahtumista, niihin kaikkiin sisältyy myös ihmisiä. Ja kaikki ihmiset eivät halua julkisuuteen, annetaan heidän siis pitää yksityisyytensä. Hyvää jatkoa matkalaisille kuin myös blogolaisille, kaikkille sama kokemus: matkailu avartaa ( vaikka ei itse edes ole matkalla ) ja erilaiset näkemykset avartavat maailmaa ja itse elämää..<3 <3<3 Tsemppiä Jani ! t: reiska ja aila
Blogista on tullut koko ajan parempi. Kiitos!
Eihän sinun ole täällä pakko käydä, ellei se tyydytä.
Ei tämä mikään Big eikun China Brother ole eikä me mitään tirkistely- tai juorutarinoita kaivata. Kyllä ainutlaatuiset paikat, maisemat, matkakuulumiset, tapahtumat yms. kiinnostavat lukijoiden enemmistöä!
Niin noh, jaa-ah, eipä taaskaan jotkut ymmärrä mitä esim. nyt tuossa edellä Monet Kokenut ja SuperSepc tarkoittavat. Kai se sitten on niin, että ”ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu”. Tai että jos on liian lähellä, niin pysty näkemään laajasti.
Ehkä osa porukasta ei tosiaankaan ole ’julkisuuden’ kipeitä. Hyvä blogi tämä on. 7 päivää lehden saa kioskilta jos kiinnostaa.
Koettakaa saada se ohjaistehostin kuntoon, tuommoinen vika on todella ikävä ahtaissa kaupunkiolosuhteisa.
Tuon ikäisessä Mersussa on iso kainaloidentuuletusratti! Eli siitä tulee vääntövoimaa ohjaukseen tarvittaessa.
http://xjubier.free.fr/en/site_pages/china/Xinjiang_Turpan_pg01.html
täällä varmaan kävivät Jiaohe
moi jani,Olen kotoisen urumqista nyt opiskelen suomessa 🙂 minun suomi huono niin sanon englantia,toivottavasti ette pahastu.It was an accident to see your blog,i was looking for how to get a driving license in finland and your photo pumb out :p Well first congratulations for your life in china,i was wanted to let more finnish ppl to interduce the place where i come from and who i am 🙂 especially when i am uyguuri and ppl dont understand that 🙂 its have been one year since i came here but am really love here,winter is cold but sauna is good :p wish u all the best,dili terveisin