Info Helsingissä 24.10. – Tarkennusta Tiibetin matkasuunnitelmaan

Etukäteen suurinta mielenkiintoa Pikavuoron reitillä on herättänyt mahdollisuus päästä vierailemaan Tiibetissä ja Mount Everestin base campissa.

Käytännön seikoista liittyen Tiibetissä matkaamiseen on tullut runsaasti kyselyitä, joihin saatiin vastauksia sunnuntaina 24.19. Helsingissä Elielinaukion bussiparkkipaikalla pidetyssä infotilaisuudessa.

Ensinnäkin: linja-auton vieminen Kiinaan on kauniisti sanottuna haastavaa, mutta mahdollista.

Paperityön sekä erilaisten tulli- ja muiden maksujen määrä on kuitenkin mittava. Esimerkiksi linja-autosta ja matkustajista on toimitettava tarkat tiedot Kiinan viranomaisille kymmeniä päiviä ennen matkaa, minkä vuoksi lopullinen lähtijälista lyödään lukkoon lähipäivinä.

Sen sijaan Tiibetiin Royal-bussilla ei ole asiaa.

Tähän vaikuttaa paitsi byrokraattiset koukerot, myös vuoriston karut olosuhteet.

Tiibetiä ei turhaan kutsuta maailman katoksi, sillä maa sijaitsee keskimäärin yli 4000 metriä meren pinnan yläpuolella. Pääkaupunkiin Lhasaan puksuttava juna käy korkeimmillaan yli 5000 metrissä, korkeammalla kuin yksikään juna maailmassa.

Ohut ilma saattaa aiheuttaa vuoristosairautta, minkä vuoksi junassa jaetaan matkustajille tarvittaessa lisähappea. Tätä mahdollisuutta ei Pikavuoron bussissa ole. Jyrkkien vuoristoteiden kapuaminen asettaa myös auton ominaisuuksille huomattavasti kovempia vaatimuksia, kuin reitin muut osuudet.

– Ei ole myöskään mitään tietoa, miten auton tekniikka käyttäytyy korkeassa ilmanalassa, Jani Laine muistuttaa.

Tämän vuoksi Ajokki Royal jätetään parkkiin Chengdun kaupunkiin, joka sijaitsee keskisessä Kiinassa melko lähellä Tiibetin rajaa. Samalla myös kuljettajat saavat ansaitun tauon ajosta.

Chengdussa matkustajilla on useita vaihtoehtoja: osa voi jäädä kaupunkiin lepäämään ja tutustumaan lähialueeseen – tai jos siltä tuntuu, ottaa lentokoneen alle ja viettää humuviikonlopun Pekingissä tai Shanghaissa.

Suurin osa kuitenkin tehnee Chengdusta retken Tiibetiin. Lhasaan pääsee bussilla, jeepillä, junalla tai lentämällä. Lopullinen matkustapa selviää vasta paikan päällä, sillä se riippuu mm. siitä, kuinka paljon kiinnostuneita lähtijöitä Tiibetiin on.

Tiibetissä on tarkoitus viettää alustavien suunnitelmien mukaan noin 10 päivää. Sivuhypyn jälkeen matkaa jatketaan taas Chengdusta Royalin kyydissä kohti etelää, Laosia ja aikanaan Bangkokia.

Siihen on kuitenkin vielä matkaa.

Seuraavaksi listalla on Kazakstanin, Venäjän ja Kiinan viisumeiden hankinta. Laosiin ja Thaimaahan saa viisumit vaivatta rajalta, joten niistä ei tarvitse tässä vaiheessa huolehtia. Myös mahdollisten rokotteiden tarve kannattaa selvittää Matkaajan rokoteoppaasta.

Jos matkakuumeen voisi mitata kainalosta, en pystyisi käyttämään ainakaan vanhanmallista elohopeamittaria.

Niissä nimittäin asteikko päättyy jo 42:een.

Infossa oli esillä myös matkaan lähtevä GPS-paikannin. Laite lähettää paikkatiedot GPS-yhteydellä kymmenen minuutin välein, mikä mahdollistaa matkan seuraamisen kartalta lähes reaaliaikaisesti.

  1. + vielä se, että Kiinaan mentäessä tarvitaan Kiinassa hankittu ajokortti tai sitten ihan paikallinen kuski. KV-ajokortti ei siis käy Kiinassa. Byrokratia on p****estä.

  2. Täytyypä seurata matkan etenemistä ja tulla tienvarteen huiskutteleen kun olette Kiinassa 🙂
    Auton vienti kiinaan on varmasti haasteellista mutta kuten sanoit, ei mahdotonta. Todennäköisesti autoon ruuvataan Kiinalaiset kilvet kunhan byrokratia saadaan hoidettua. Myös ajokorttiasia kannattaa hoitaa tarpeeksi vaikutusvaltaisen paikallisen kontaktin avulla. Sekin kyllä onnistuu, parhaimmillaan ajokortit on lyöty rajalla kuskille käteen.
    Tsemppiä hommiin ja tervetuloa itään!

    1. Byrokratiaa on pyöritetty jo kuukausia Suomesta käsin. Esimerkiksi bussista ja matkustajista piti toimitttaa viranomaisille tarkat tiedot. Kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta rajaviranomaisen päivän tunnelmaa on tietysti mahdotonta aavistaa. Ja olet ihan oikeassa: autoon tulee kiinalaiset kilvet ja kuskille kiinalainen ajokortti. Nähdään tienposkessa!

  3. Kyllähän tämä oli aikoinaan SAKTAssa tiedossa, että Jani Laineesta vielä kuulee jonkun isomman projektin merkeissä. 😀 Hieno plääni ja varmasti oikein ”mainio mainio” reissu luvassa. Hyvät reissut täältä Pekingin päästäkin koko porukalle!

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy