Öljyrahalla saa ja citymaasturilla pääsee.
Kazakstanin pääkaupunki Astana on hämmentävä, futuristinen kokemus. Moskovan jälkeen olemme tottuneet näkemään lähinnä vinossa seisovia latoja ja riippuvia räystäitä. Astana on jotain aivan muuta. Katukuvaa voisi kuvailla Keski-Aasian Tokioksi.
Mielikuvituksellisesti kenoon rakennetut pilvenpiirtäjät halkovat taivasta, ja sykkivät neonvalot maalaavat iltaisin kadut virheän, punaisen ja keltaisen kirkkaaseen loisteeseen. Kaikkialla on siistiä ja rauhallista, ja useimpia Aasian kaupunkeja vaivaava kaaos puuttuu täysin. Toki Astanassa onkin vain 700 000 asukasta.
Virallisten arvioiden mukaan Astanan rakentamiseen on vuoden 1997 jälkeen syydetty 15 miljardia dollaria rahaa. Todellinen luku lienee huomattavasti korkeampi, sillä vain osa varoista kulkee virallisia reittejä.
Kaspianmeren pohjoisosassa on Kazakstanille kuuluva öljykenttä, joka on suurin löytynyt esiintymä sitten 1960-luvun. Kunhan sen pumppaus saadaan tosissaan käyntiin, Kazakstan nousee maailman kymmenen suurimman öljyntuottajan joukkoon. Astana ja koko maa muuttuvat vielä rajusti.
– Vielä neljä viisi vuotta sitten kuviteltiin, että rahaa on rajattomasti, Suomen Kazakstanin ja Kirgisian suurlähettiläs Mikko Kinnunen sanoo.
– Lama rauhoitti rakentamista edes vähän.
Pikavuoro vieraili perjantaina iltapäivällä Suomen suurlähetystössä. Suurlähettiläs Kinnunen toivotti vieraat tervetulleiksi Kazakstaniin ja kertoi kahvittelun lomassa taustoja maasta sekä Suomen kahdeksanhenkisestä edustuksesta Astanassa.
Kazakstanin suurlähetystö on Suomen lähetystöistä nuorin, sillä se avattiin vasta lokakuussa 2009.
– Niin pitkään kuin Ulan Batoriin ei avata lähetystöä, olemme myös Suomen lähetystöistä kylmimmässä kaupungissa, Kinnunen sanoo.
Sää on Astanassa kuitenkin ollut kaupunkikiertelyn kannalta mainio. Tänään iltapäivällä kaupunki peittyi varovaiseen lumisateeseen, mutta lämpötila on pysynyt noin kymmenessä miinusasteessa. Napakka tuuli tosin saa pakkasen tuntumaan toisinaan huomattavasti purevammalta.
Astana ei ole halpa kaupunki, joskaan ei niin kallis, kuin katukuvasta voisi kuvitella.
Viiden hengen huone irtosi Danyar-hotellista 10 000 tengellä eli 50 eurolla. Matkaa hotellilta on ydinkeskustaan kolmisen kilometriä. Hinta oli tosin ensin 17 000, mutta aasialaisten tinkauskikkojen käyttö laski huoneen hinnan pikavuorolaisenkin budjetille sopivaksi. Neuvottelua tosin hieman hidasti se, ettei respan väki puhunut sanaakaan englantia.
Keskustan hotelleissa saa yöstä maksaa satoja euroja. Muuten kaupungin hintataso on kohtuullinen. Ostareiden ravintoloissa saa mahan täyteen viidellä eurolla, taksimatka on keskustan alueella pari kolme euroa. Yöaikaan suosituimpien yökerhojen lähistöllä tuplat.
Parin yön kokemuksella Astanaa voi suositella varauksetta. Turisteja ei juuri kaupungissa vieraile, joten heymisterit, hierontapalvelut, krääsäkaupat ja muut turismin lieveilmiöt puuttuvat tyystin. Mutta nähtävää on sitäkin enemmän.
Pelkästään arkkitehtuuria ja hurjaa rakennusvauhtia ihmettelemällä saa kulumaan pitkän viikonlopun.
Itse auto on edelleen huollossa. Vakavin paikka on ohjauksentehostin, jonka simahtamiseen ei ole vielä löydetty syytä. Jos tehostimen pumppu on sanonut sopimuksen irti, sellaista tuskin tämän matkan aikana saadaan uutta.
Maantiellä ajaa vielä ilman tehostintakin, mutta käytännössä suurempien kaupunkien keskustat joudutaan jättämään väliin. Ilman tehostinta bussilla ei tehdä kaupunkiajossa tarpeellisia, tiukkoja ja äkkinäisiä käännöksiä. Ihmiset kyllä pääsevät laitakaupungiltakin keskustaan, mutta bussin vartioinnin järjestäminen tulee olemaan haastavaa.
Ainakin Jani on Thaimaahan saavuttaessa pattikunnossa, sillä ratin veivaaminen käy kuntosaliharjoittelusta.
Matka jatkuu todennäköisesti vasta maanantaina, ei huomenna, kuten oli suunniteltu. Ulkomaalaisten täytyy rekisteröityä kazakkiviranomaisille viiden päivän kuluessa maahantulosta, ja oikea toimistoluukku on seuraavan kerran avoinna vasta maanantaina.
Meidän on pakko odottaa toimiston aukeamista, sillä matkalla Almatyyn ei välttämättä ole tarvittavia virastoja. Riskiä ei viitsi ottaa turhaan, sillä viimeistään rajalla kohti Kiinaa puuttuvat leimat maksetaan suoraan matkustajien kukkarosta.
Videomatksua on koneella valmiina, mutta hotellin yhteyksillä videoiden lataaminen tökkii ja rajusti. Viimeistään huomenna täytyy kierrellä läppärin kanssa kaupungilla parempien yhteyksien perässä. Stay tuned.
Komialta näyttää.toivottavasti saatte bussin kuntoon.
Hienolta vaikuttaa tämä uudehko pääkaupunki! Toivottavasti näemme kuvia myöhemmin myös kaupungin tärkeimmistä symboleista, kuten siitä hienosta pyramidista (Palace of peace n harmony), Khan Shatyr-”jättiteltasta” (siellä ainakin postauksen mukaan jo kävittekin), Bayterek-monumentista, Kansainvälisestä Kirjastosta ja muista arkkitehtuurisesti merkittävistä rakennuksista, mikäli siis ehditte leikkiä turistia.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä kuvia paikallisista, esim. joko näkyy ihmisissä aasialaisia piireitä. Kiinnostaisi myös kuulla mitä millaisia eroja olette huomanneet Venäjän ja Kazakstanin välillä (kulttuuri, ihmiset, tavat, ruoka & juoma, jne). Sekä kuvia majoituksesta toivoisin myös, jos mahdollista.
Ja loppuun vielä kiitos hienosta Astana-raportista! Upeaa, että suurlähettiläällä oli aikaa tavata teidät. Kaupunki on varmasti todella rauhallinen verrattuna tulevaan kohteeseenne, entiseen pääkaupunkiin Almatyyn. Almatyssa myös maisemat sen kuin vain paranevat, taustalla kohoaa upeat Alatau-vuoret. Nauttikaa lopuista Astana-päivistä! Kuvia näkisimme mielellään myös paikallisista illanviettopaikoista, jos sellaisia harrastatte ;).
Mainioita ehdotuksia sinulla R_G. Minua myös kiinnostaisi ainakin kuvat (jos ei tekstiä ehtisikään kirjoittaa) noista paikoista – kun nyt Astanassa useamman päivän viipyvät, niin ehkä eri kuvaajien kuvia voisi koota yhteen ja päivittää tänne.
The difference between Russia and Kazakhstan isn’t very noticeable, unlike of other -stan countries. Previously, about 50% of populations were Russians, especially in the North and Almaty and Kazakhstan was just an extension of Siberia.
For many ethnic Kazakhs Russian is the native language and Russian culture is very close.
I have a bit different opinion about Astana – it is soulless artificial city that has a few skyscrapers in the city center, but nothing attractive in sense of living standards, education, science, etc..
Void, kirjoitan nyt suomeksi, koska oletan, että ymmärrät, koska olet täällä kommentoinut suomenkieliseen tekstiin.
Olen aika pitkälti samaa mieltä. Kun esim. googlettaa kuvia Astanasta, näkyy ensin ne kaikki erikoisuudet (hienot rakennukset ja monumentit), mutta kun tutustuu tarkemmin karttoihin ja kuviin, huomaa että noita hienouksia on aika harvakseltaan ja joka puolella näkyy rakennustyömaata – kaupunki on vasta vaiheessa, se kasvaa ja kehittyy koko ajan. Minustakin kaupunki vaikuttaa jotenkin ontolta, mikä johtuu varmaan juuri tästä keskeneräisyydestä ja pääkaupungin nuoresta iästä. Mulle tulee tästä kaupungista pikkaisen mieleen Etetelä-Kiinan Shenzenin Window of The World-puisto, jotain samaa keinotekoisuudessa. Kaupunkifiilis on todennäköisesti ihan erilainen kun siirrytään Almatyyn. Pointsit kuitenkin astanalaisille rohkeudesta rakentaa pääkaupunkiinsa mieleenpainuvia symboleja!
Kiitoksia päivityksestä ja hienoista kuvista! Harmi jos tosiaan joudutte siirtämään matkan jatkamista maanantaille saakka. Tuleekohan sitten kuinka kiire Kazakstanin läpi ajamiseen? Toivottavasti kaikki kuitenkin sujuu hyvin. Tsemppiä teille sinne kaikille!
Kiitos, että saan matkata mukana. Olen sanaton.
Tiina
Nonni nyt alko ” Lyyti kirjottamaa ” absolutly fabulos thnx
Onkoha siel kasakkien maal jotai perus mättöö mikä tulee etee joka ruoka paikas niiku Venäjäl on borssi ? Että mitä siel syödää kun mahan mättää täytee vitosel ? Meikä ainaski vetää taas kitusii mustaa makkaraa tänä yönä iha varmana. Siel taitaa koht olla jo aamu Hyvää jatkoo matkalle !!!!!!!
Hieno kirjotus ja upeita kuvia. kiitoooss!
Sellane juttu tos tul mileen että onkohan teillä porukassa matkan johtaja ketä pitäs huolta asiosita? On tullu selville että Jani on kuljetus vastuussa ja Tero on matka blogista vastuussa mutta eetä onko sellasta joka vastaa luvista y.m. paperi asioista? Kun nyt on tullu esiin tähän mennesä pari juttuu mitä ei näämmä oo ollu tiedos porukalla ennestää ja mitä on tehny matkaan viivytystä. Se rajalla juttu puuttuvasta linja-auton parepista ja nyt sitte Astanassa joku rekisteri juttu mikä nyt aihuettas sen ettei päääse etiäppän enneku maanantaina.
ihan mielenkiinnolla kysyisin kuinka arvokkaaksi on bussi papereissa arvioitu?
thaimaan rajalla kun auton arvoon lisätään 130-jopa 280% vero joka pitää maksaa thaimaan tulliviranomaisille,että auto thaimaaseen pääsee.esimerkkinä miljoonan bathin arvoisesta autosta pitää maksaa tulliviranomaisille takuumaksua 2131000 bathia,eli isoista rahoista on kysymys.
toivottavasti kuskilla on myös työlupa kunnossa,thaimaassa kun ei saa bussia kuljettaa/businestä harjoittaa ilman tarvittavaa lupaa.
olisi ikävä jos thaimaan rajalla pitäisi vaihtaa kulkuneuvo toiseen.ei oikein sopisi markkinoituun pika vuoro bangkokiin teemaan
mutta toivottavasti asiat ja paperit ovat kunnossa?
ei thaimaassa muiden maiden rekisterissä olevia autoja näy,johtuen tuosta uskomattoman korkeasta verosta,joka pitää jättää pantiksi
auton myynti thaimaassa,vaikka sen sinne saisi olisi mahdotonta,auton hintaan lisättäisiin niin korkea vero ettei sitä kukaan maksa, ja tuskin ilmaiseksikaan kannattaa antaa,tietäähän se sitten takuu rahojen jäämistä thaimaan valtiolle.
”toivottavasti kuskilla on myös työlupa kunnossa,thaimaassa kun ei saa bussia kuljettaa/businestä harjoittaa ilman tarvittavaa lupaa”
Kuskille Thaimaa on enemmän kuin tuttu maa. Thaimaalaisen kuskin hommaaminen Nong Khai – Bangkok välille (697km.) tuskin on mikään ongelma.
”ei thaimaassa muiden maiden rekisterissä olevia autoja näy,”
Ulkomaalaisissa kilvissä on Thaimaan liikenteessä liikkunut matkailu-autoista, henkilöautoihin ja moottoripyöriin.
”auton myynti thaimaassa,vaikka sen sinne saisi olisi mahdotonta,auton hintaan lisättäisiin niin korkea vero ettei sitä kukaan maksa”
Jani Laine Salojokilaakso-lehdessä:
Itselläni on käynyt mielessä ajatus niin
bussin ajamisesta takaisin kotiin,
kuin sen jättämisestä Thaimaaseen ja
kunnioittamalla sitä antamalla
sille uusi elämä tekemällä
siitä baari, Laine pohtii.
http://www.salonjokilaakso.net/images/verkkolehdet/52_10/lehti_14.pdf
Ilolla näitä lukee ! On hieno nähdä ja lukea kokemuksistanne eri paikoissa, tuskinpa tulee itse noihin koskaan edes lähdettyä, joten tämä olkoon myös minun matkani samalla, tosin turvallisesti koto-suomesta käsin :). Helppoa.
Ehkäpä tämä matkanne saa monen ihmisen toteuttamaan haaveensa matkailun suhteen. Sen ei aina tarvitse olla pakettimatka, kokemuksia saa näin enemmän, omatoimisesti.
Tässä kiinnostuneille tietoa paikallisesta ruuasta kuvineen:
http://aboutkazakhstan.com/about-kazakhstan-food
=)
Mielestäni yksi tämän blogin ja koko reissun parhaimmista anneista meille ’nojatuolimatkaajille’ on nimenomaan se, että oppii tuntemaan sellaisia maita (mm. Kazakstan, myöhemmin Laos), joista ei ole ennen tiennyt niin paljon kuin näistä muista, ns. suosituimmista matkakohteista. Kun tuntemattomaan maahan syntyy jokin yhteys (tässä tapauksessa suomalaisen seikkailijoiden seuraaminen blogin kautta), kyseisestä maasta kiinnostuu heti ihan toisella tavalla. Teidän matkanne ansiosta nämä ’ei-niin-mediaseksikkäät’ maat tulevat tutummiksi meille kaikille, suurkiitos siitä! Samankaltaisen kiinnostuksen kasvun voi havaita mm. myös silloin, kun ystäystyy ulkomaalaisen ihmisen kanssa ja sitä kautta kiinnostuu ottamaan enemmän selvää henkilön kotimaasta/-kaupungista. Maailmassa on kyllä niin paljon mielenkiintoisia paikkoja, joista on mukava opiskella uusia asioita. 🙂
I agree, Redang_Girl, tuo on aivan totta 🙂 Omalla kohdallani kiinnostus alussa kohdistui tuohon matkantekotapaan, mutta sitten on herännyt kiinnostus maita ja paikkakuntia kohtaan, joissa matkalaiset vierailevat. Samoin minulla on samalaisia kokemuksia kuin sinulla siitä, että kiinnostuu tapaamansa ulkomaalaisen ihmisen kotimaasta ja -kaupungista, ja tälläkin tavalla tietämys lisääntyy myös sellaisista asioista, joista ei muuten varmaankaan tulisi otetuksi selvää.
Luultavasti itsestäänselvyyksiä teille, mutta ajattelin varmuuden vuoksi varmistaa: onhan teillä tiedossa, ettei Kiinassa saa ajaa ilman kiinalaista ajokorttia? Eli käytännössä paikallisen kuskin hankinta tullee eteen sielläkin, mikä tuskin tuottaa suurempia ongelmia.
eemeli kirjoitti:
”onhan teillä tiedossa, ettei Kiinassa saa ajaa ilman kiinalaista ajokorttia? Eli käytännössä paikallisen kuskin hankinta tullee eteen sielläkin”
Myös tätä Kiinan osuudesta on juttua Salojokilaakso-lendessä. Ei tollaiselle seikkailulle lähdetä kuin soitellen sotaan.
”Kiinan suhteen matkalaiset
ovat ensimmäinen suomalainen
linja-autollinen, joka matkaa
tuon yli miljardin ihmisen
asuttaman maan halki.
– Matti Vanhanen on sanonut,
että jokaisen suomalaisen
olisi hyvä kokea Kiina. Se
kuulemma avaa silmät, Laine
naurahtaa.
Kiinaan ajaminen ei tosin
ole niin yksinkertaista. Linjaauto
on rekisteröitävä kiinalaiseksi
ja myös Laine tarvitsee
kiinalaisen ajokortin voidakseen
ajaa maassa.
– Nämä asiat tapahtuvat
poikkeusjärjestelyillä, mikä
myös kertoo, että kaikki on
mahdollista kunhan vain iskee
pöytään tarpeeksi rahaa,
hän jatkaa.
Kiinan rajalta bussin kyytiin
hyppää myös luotsi, joka
on matkalaisten mukana koko
Kiinassa vietetyn ajan. Luotsin
tarkoitus on varmistaa, että
matkalaiset pysyvät suunnitelmissa,
eivätkä poikkea ilmoitetulta
reitiltä.
– Hän tulee olemaan ikäänkuin
vanginvartijamme, joka
myös varmasti auttaa meitä
kiinantaidollaan yöpymispaikkojen,
ruokailun ja nähtävyyksien
kanssa, Laine tiivistää”.
Koko kirjoitus
http://www.salonjokilaakso.net/images/verkkolehdet/52_10/lehti_14.pdf
No nythän vasta seikkailut alkaa kun pitää olla luotsit ja kuljettajat, rekisteröinnit ja ajokortit eri maissa. Erittäin jännää seurata teitä ja mielenkiintoista. Säilyttäkää iloisuus mikä tähän asti on pursunnut teistä. Hyvää matkaa!
Hip hei, onneksi paikallinen byrokratia pakottaa porukan rentoutumaan kunnolla vastoinkäymisten päälle, on huumorintaju jatkossakin hyvässä iskussa.
Kuljettajan käsiä tulee sääli, mikäli ette saa ohjaustehostinta kuntoon. Itse ajelin tässä taannoin vajaan päivän ilman kyseistä härpäkettä pitkin kinttupolkuja ja olipa olkapää ja kädet viikkotolkulla huonossa jamassa sen päälle. Toki miehiset voimat lienevät paremmat kyseiseen taisteluun kuin tämmöiset naisimmeisen kaksin käsin vääntöyritykset…
Kuvat ovat kyllä loistavia, itselleni ollut yllätys kaupunkien nykyaikaisuus! Ei ne ihan takapajulassa asusteekkaan sielä. Tsemppiä taas jatkoon, toivotaan kulkineuvon jeksavan lämpimämpiä seutuja kohti ja matkustajien tarkenevan hellettä odotellessa.
Kiitos todella asiallisesta kuvauksesta Kazakstanin osuudelta. Matkaosuuden ensimmäisiä blogeja lukiessani ajattelin, että olisiko kannattanut miettiä, kenet laittaa kirjoittamaan niin, että lukuinto jatkuu vättäen meille suomalaisille turhat marinat ja valitukset. Tämä tekstin sisältö suorastaan huutaa käymään tuolla Asanassa. Allekirjoittaneelle helppo heitto, kun Pietarista saa todella edullisia lentoja ympäri edes menneen NL:n alueille.
Pienet käytännön yksityiskohtaiset seikat matkalta madaltaa kynnystä vierailla näissä ei matkaseksikkäissä kohteissa. Kaikkihan me tiedämme Kanarian saaret, Tallinnan ja Thaimaan. En voi muuta kuin toivoa turvallista matkaa ja seikkailumieltä loppuun asti. Toivotaan että tehostin tulee kuntoon ja matka jatkunee ongelmitta.
ps. Teidän matkakärpäsen puraisemana jos mietimme henkilöautolla samaa matkaa…
lassehan se vasta tuntuu tietäjä olevan,olethan mukana matkassa?
jos bussin kuljettaja hoitaa hommansa kuten on aiemmin tehnyt thaimaassa
ei tarvitse lassen kommentteja,antokoon niiden puhua jotka jotain tietåvät.jos tietävät
Niin edellisessä viestissä lainasin eemeliä johon vastasin omalla kommetillani jonka perään lainasin Jani Lainen haastattelun Salojokilaakso-lehdestä jos se ei sinulle tullut vielä selväksi.
Mikä minun komentissa viittaa siihen että bussikuski ei hoida homaansa? soitellen sotaan oli tarkoitettu eemelille ja tarkoittaa sitä että kaikki mahdolliset asiat on varmasti selvitetty etukäteen, kuten nämä Kiinan viranomaisasiat.
Näitä linkkejähän täällä taitaa olla ihan riittävästi.Tässä kuitenkin yksi joka kertoo kuinka kävi Suomipojille Kiinan rajalla.Toivotaan parasta näille matkalaisille että asiat on kunnossa ja tieto ylityksestä on ehtinyt rajaviranomaisille.
Ihan mukava tarina kyllä kokonaisuudessaankin.
http://suomienduro.blogspot.com/
Mitä tulee moottoripyörällä ajamiseen Kiinassa niin siellä ei ulkomaalainen saa ajaa ilman paikkalista ajokorttia, Kiinassa moottoripyörä ei voi olla yli 150 cc. Moottoripyörä pitää rekisteröidä Kiinaan. Rahan paskaakin tarvitaan aikamoinen kasa.
Täältä lisää.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST;f=41;t=58887;st=0
Rhynon linkissä ei selkeesti ole otettu kaikista asioista selvää.
Vastaus Rhynon viestiin
Edellinen viesti hävisi bittiavaruuteen, koitetaas uudestaan.
Moottoripyörällä Kiinassa ajamiseen ulkomaalainen tarvitsee ainakin..
– paikallisen ajokortin
– dokumentit Kiinaksi
– pyörä pitää rekisteröidä Kiinaan
– pyörä ei voi olla yli 150 cc
– lisäksi rahaa tarvitaan vino pino..
täältä lisää
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST;f=41;t=58887;st=0
Hieno seurata matkaanne, Toivon mukaan kaikki menee hyvin, ja miksi ei menisi. Tsemppiä kaikille
Teillä on tosi hienoja valokuvia reissusta. Jokos linja-auto on meno kunnossa? Repullinen retkimieltä teille kaikille.