Kysy Pikavuorolta!

Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia.

Onko mieltäsi jäänyt kaihertamaan jokin Pikavuoroon liittyvä kysymys? Mikä on mielestäsi jäänyt kertomatta? 1400 blogin historian aikana kirjoitetun kommentin joukkoon on mahtunut paljon polttavia kysymyksiä, joihin kaikkiin ei ole ehtinyt tai muistanut vastata.

Nyt on avattu Pikavuoron kuumalinja, joka toimii ainakin parin päivän ajan.

Lähetä kysymyksesi tämän viestin kommentteihin, niin Pikavuoro vastailee parhaan kykynsä mukaa, kuitenkin tietyin rajoituksin. Kovin henkilökohtaiset kysymykset ohitetaan raa’asti.

Kysymykset voi lähettää myös osoitteeseen tero.ikaheimonen@rantapallo.fi

  1. Hei pikavuorolaiset. Täällä on ollut uutisissa paljon kiinaa vaivaavasta kuivuudesta. Onko siellä tien päällä näkynyt sitä ongelmaa tai onko se taas joku kiinan uutisankka?

  2. Hei pikavuorolaiset,
    miten olette selvineet kielellisesti etenkin Kiinassa ja Tiibetissä niissä tilanteissa, joissa oppaanne ei ole ollut käytettävissä? Kädet ja jalat ja paperille riipustetut numerot apunako? Ruokaostokset ovat varmaan olleet mielenkiintoinen kokemus, jos tekstit ovat olleet vain kiinaksi tai tiibetiksi. Onko ollut jänniä yllätyksiä ruokapaketeissa, kun sieltä on löytynyt muuta kuin mitä luulitte ostaneenne?
    Todella hienoja juttuja olette kirjoittaneet kummallakin palstallanne ja Nomadi on vielä antanut paikallisväriä omalla Meili lumivuorilla -palstallaan. Lämpimät kiitokset kaikista jutuistanne einomaisine kuvineen!

  3. Päivä polttava kysymys erityisesti Janille:
    Kai meinaat järjestää toisenkin reissun Kiinaan?
    Mulle apus paikka siihen!
    En ymmärrä miten en huomannut tätä,olisin ilman muuta tullut mukaan.

  4. Laos ja Thaimaa lähestyy. Jossain blogikirjoituksissa oli että ulkomaalainen ei saa Thaimaassa ajaa linja-autoa ja linja-autosta pitää maksaa arvolisävero,tms. Onko nämä asiat selvitetty ja hoidossa?

    Mukanahan on Thaimaan konkareita, paikallisen linja-autokuskin hommaaminen Nong Khaihin tuskin on mikään ongelma.

  5. Hei bussimatkaajat!!

    Olen mielenkiinnolla seurannut matkaanne aivan alusta asti. Olette varmaankin seuraavaksi menossa Xianin kaupunkiin, katsastamaan terrakotta-armeijan poikia, sanokaahan terveisiä.

    Hellu mainitsi jostain toisesta palstasta jossa olisi myös matkakertomuksia, mikähän se mahtanee olla.?

    Turvallista seikkailua.

  6. Ensiksi suuren suuri kiitos blogista; hienosta ja taidokkaasta tarinankerronnasta sekä häikäisevän huikaisevista kuvista. En ole enää ehtinyt näihin Kiinan osuuksiin kommentoida, mutta jokainen blogiteksti on luettu huolella läpi. Joskus jopa on vierähtänyt liikutuksen kyynelkin poskelle katsoessa noita maisemia ja miettiessä suuria kysymyksiä vapaudesta ja muista elämän tärkeistä asioista. Toivon todella paljon, että pääsen vielä joskus Tiibetiin ennen kuin se kiinalaistuu täysin. Harmittaa, etten ehtinyt käydä siellä oman 8kk:n Hong Kong-reissuni aikana.
    Kysymyksiä olisi varmaan paljonkin, mutta juuri nyt ei tule mieleen muuta kuin tiedustelu millä kameralla blogin valokuvat on otettu? Todella, todella kauniita kuvia.
    Hyvää matkan jatkoa!

  7. Kirjoitit viime postaukseen: ”Surullisen tilanteesta tekee se, että pian tänne on turha palata. Jos haaveissasi on vierailla Tiibetissä ja löytää tiibetiläisyyttä muualtakin kuin postikorteista, suosittelen toimimaan hyvin, hyvin nopeasti.”

    Miksi ja milloin on odotettavissa rajoituksia Tiibettiin matkaaville? Olen aina halunnu siellä päästä käymään ja ajattelin ehkä suunnistaa sinne ensi syksynä.

  8. Heippa!!

    Minä olen kiinnostunut teidän kokoonpanostanne. Eli minkä ikäistä porukkaa teitä onkaan kyydissä ja kuinka monta miestä ja kuinka monta naista.

    Porukassa kun tiiviisti matkaatte, niin onko tullut vastaan jotain ylipääsemättömiä mielipide-eroja tai muuten hankauksia ryhmässä?

    Onko tarkoitus laittaa jossain vaiheessa jotakin tietoa matkan kustannuksista? Minua kiinnostaa kovasti esim. mikä on matkan perushinta/henkilö.

    Tsemppiä!! Teillä on hieno reissu ja olette matkanne ansainneet. Ja kiitos, että jaatte siitä osan myös meille, jotka kärvistelemme täällä Etelä- Suomenkin 20-30 -asteen pakkasissa.

    1. ”Minua kiinnostaa kovasti esim. mikä on matkan perushinta/henkilö.”

      Tähän löytyy tieto ihan tältä pikavuoron sivulta kohdasta faq.

      Paljonko matka maksaa ja mitä hintaan sisältyy?
      ”Matkan hinta on 1200 euroa. Summa sisältää kuljetuksen Bangkokiin asti sekä oppaan Kiinassa ja Thaimaassa.”

      Kuinka majoitukset matkan varrella järjestetään? Paljonko majoituksiin on varattava rahaa?

      ”Matkan aikana tarvittaviin majoituksiin on varattava rahaa yhteensä noin 1000 – 1500 euroa. Majoitukset valitaan aikataulun ja tilanteen mukaan. Pyrimme majoittautumaan yhdessä, mutta mahdollisuuksien mukaan siten, että valitun majapaikan lähistöllä on mieluisia vaihtoehtoja myös eri budjeteille ja toivomustasoille.”

      FAQ
      https://www.rantapallo.fi/pikavuoro/faq/

  9. Kuinka monta kilometria yhteensä on jo takana? (mm. Venäjällä, Kazahstanissa ja Kiinassa) ?
    Kuinka paljon on jäljellä (noin) ?! HYVÄÄ JA TURVALLISTA MATKAN JATKOA!!!

  10. 1) Sellainen juttu nyt juuri tuli mieleen kysyä, että mikähän on matkalaisten mielestä (vaikkapa huutoäänestyksen tuloksin – tai muunlaisella äänestyksellä) ollut tähän mennessä kaikkein parasta matkassa ja mikä kaikkein pahinta.

    2) Ja vielä: millaisia ajatuksia ja tunteita se herättää matkalaisissa, että reissaaminen alkaa olla osapuilleen loppusuoralla ja saavutte määränpäähänne? Eli ovatko kaikki tyytyväisiä siihen, että bussimatka päättyy ja päämäärä on saavutettu vai jääkö joillekin reissaamisen ”purema” kytemään eikä malttaisi jäädä yhteen paikkaan kovin kauaksi aikaa?

  11. Kiinnostaa millaisia vaivoja Ajokkiin on tullut matkanvarrella. Tehkääpä kooste Ajokin matkanteosta. Polttoainevaivat taisi johtua itse aineesta, lokasuojan pala, ohjaustehostin ja lämmityslaite sit vissiin varsinaisia vikoja. ootteko seuranneet polttoaineen kulutusta, kenelle se rekisteröitiin kiinassa, mitä teette sille, ajattako takaisin (saatatte kyllä niinkin hulluja olla)

  12. No, mihinkäs se matkanteko tyssäsi, kun toisen blogistin mukaan pitäisi tänään olla matkalla Jingningistä Xianiin päin?

    Pakkanenko se hyydytti myös kommenttipalstan?

  13. Lasse kirjoitti:
    ”Tarkoitin että jossain blogikirjoituksen kommenteissa oli että Thaimaassa ei voi ulkomaalainen ajaa linja-autoa ja linja-autosta pitää maksaa joku arvolisävero, tms.”

    Juu, toki ollaan asiaa selvitelty eri tahoilta, niin paljon kuin se on mahdollista. Toinen virasto sanoo toisella tavalla ja toinen toisella, perus thaityylilla. Ilmeisesti viranomaiset eivat itsekaan tieda ihan tarkkaan miten pitaisi toimia, eli mennaan kokeilemaan ja sovelletaan tilanteen mukaan. Nyt nayttaisi silta, etta maan lapi saa ajaa turistibussilla (esim Malesiaan) tietyn aikarajoituksen (7 tai 14 paivaa) puitteissa, myos ilman tyolupaa. Esimerkiksi Kiinalaisilla bussikuljettajilla ei ole tyolupia siella. Toinen pointti on se, etta mikali auto on yksityisen omistuksessa (ei firman nimissa) auton ajaminen itse onnistunee. Mutta, koskaanhan tuolla ei ole kukaan suomalainen suomalaisella bussilla itse ajanut, joten varmoja vastauksia ei liene kellaan. Paitsi meilla kohta, eli seuraavilla viikoilla ollaan ”viisaampia”.

    Samoinhan aikaisemmin kavi Kazakstanissa, etta Jani selvitti tarvittavia asiakirjoja Kazakstanin konsulaateista/lahetystoista (Pietarista ja Latviasta). Mutta eivat siellakaan osanneet antaa varmaa tietoa mm auton vakuutuksen suhteen ja siksipa se oli silloin rajalta erikseen ostettava, vaikka Suomella ja Kazakstanilla pitaisi olla jonkin sorttimentin (Geneven?)sopimus liikennevakuutuksen suhteen. Se oli siis silloin syyna pieneen viivastykseen rajalla tuolloin. Vakuutus muuten maksoi tuolla rajalla noin 7-8 euroa. Eli sen verran erikoisesta matkustamisesta kyse, ettei varmoja vastauksia saa oikein mistaan virallisiltakaan tahoilta. On vain kokeiltava ja sovellettava tilanteen mukaan.

    Tuolla Thaimaassa autoa ilmeisesti saa pidettya ”yliaikaa” noin 6 tai 8 kk (2 eri tietoa, taas) asti, jolloin menettaa verot sinne ellei autoa tuota ennen vie rajan yli pois. Autosta tulee myos merkinta passiin, eli passin haltijan vastuulla (tassa tapauksessa siis Jani) tuo auton poisvienti. Ilmeisesti veroa (joka arvioidaan auton taman hetken ostohinnasta/kuitista) ei anneta mihinkaan, vaan ainoastaan todistetaan esim tiliotteella, etta kyseinen summa on auton haltijalla tilillaan maahan sisaantultaessa. Ja tasta autosta siis tulee merkinta (vastuu veron maksamisesta mikali autoa ei vie tiettyyn maarapaivaan mennessa pois) passiin. Nain muistaakseni Hollantilaisen frendini tapauksessa homma toimi taannoin kun farmarimersullansa tuolla ajaa hurvitteli vajaat puoli vuotta. Han kavi 3 kk valein hakemassa leimaa lisaa rajalta, eli ns visarun autolla.

    Olemme siis paasemattomissa, matkan on jatkuttava. Australiaa kohti siispa. Ensin syksylla (noin 2-3 kk) etappi Balille uuden vuoden viettoon. Sielta (Surabayasta) auto laivaan ja kohti kengurujen maata kavaalla 2012. Mutta eipa sita toisaalta sinne Australiankaan saa jatettya pysyvasti, eli hmm..tiedossa lienee reissua joksikin aikaa.

    Mutta viela on nuo Laosin ja Thaimaan rajamuodollisuudet selvitettavana tuossa valissa. Eli ei ne haasteet viela ohi ole vaikka kartalla ollaankin lahella Bangkokia jo. Toisen haasteensa Ajokille tuo varmasti kuumuus, huomisellekin luvassa reilua 20 paivalampotilaksi, joutunee siirtymaan yoajoon Laosin puolella viimeistaan.

  14. Kiitokset Jussi-matkustajalle asiantuntevasta pitkästä vastauksesta. Vähän kyllä arvelinkin että ei siellä ole lähdetty soitellen sotaan Thaimaankaan suhteen. Toivottavasti pääsette bussilla määränpäähän Bangkokiin kun Kiinakin on kohta jo takana. Toivon myös että ajokki royalille tulee vielä jatkossa käyttöä niin kuin nyt näyttääkin, ei tarvitse hyvää bussia baariksi muuttaa.

    Hyvät loppureissut sinne!

  15. Meilla olisi ollut tarkoitus tehda hieman ravakempi baari tuosta perilla, mika jottei olisi tuollaisena avobaarinakin toiminut vallan mainiosti. Tuossahan on Lasse Chiang Main Spicysta eteenpain tuollainen volkkaribaari myoskin ja uskomatonta miten se on vuodesta toiseen yksi keskustan suosituimpia paikkoja. Laskeskelin tuossa taannoin, etta hiljaisinakin iltoina vetaa noin 300-500 asiakasta, viikonloppuisin varmaan enemmankin. Ja tama siispa ”hylatylla” autonraadolla, jonka ymparille parkkipaikalle kasataan poytia ja tuoleja tarpeen mukaan. Tosin heilla on kylla hyvat kontaktit viranomaisiin, jotta tuo paikka on ylipaataan mahdollinen. Milloinkas Lasse paaset oluselle tuonne poikkeamaan, onko suunnitelmia tehtyna jo seuraavasta (Pohjois-)Thaimaan reissusta?

    Mustamakkara: bussista baarin tekeminen oli enemman semmoinen heitto/vitsi alkuvaiheessa, mutta lahinna siina syyna on se, ettei tuontiautosta kannattane maksaa veroja Thaimaahan, jossa baarin pitamisella kulujen kattaminen on kovan tyon takana ja ajoneuvoverot varsin kovat. Suurin osa porukastahan kuitenkin pyorittaa baareja Thaimaassa lahinna harrastuksenaan, vaikka joukossa toki onkin jopa hyvankin toimeentulon tekevia poikkeuksia.

    Alustavissa suunnitelmissa on siispa matkaa mahdollisesti jatkavilla painella Suomeen tai kuka minnekin pain maapalloa toihin noin puoleksi vuodeksi keraamaan varoja ja jatkamme matkaa syksylla eteenpain. Auton laivaaminen Indonesiasta Australiaan on kuitenkin sen verran tyyrista puuhaa, etta tarvitsemme hyvahkot sponsorisopparit henkilokohtaisten panoksien lisaksi, jotta tuo matka on ylipaataan mahdollinen. Muitakin vaihtoehtoja on matkan varrella kylla tullut vastaan, mutta koitettaneen tuo ensin josko ottaisi tuulta siipien alle.

    1. Oletteko pohtineet millä ehdoin bussin voisi saada Amerikan puolelle? Turun Sanomissa oli joskus kauan sitten juttua pariskunnasta joka matkusti suomalaisella pakettivolkkarilla muistaakseni Alaskasta Patagoniaan.
      Ja Amerikastahan on sitten jo lyhyt matka Eurooppaan… Bussilla maailman ympäri. Onkohan joku jo tehnyt saman?

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy