Viidakon tuoksu

Tropiikki lähestyy: Yunnanin maakunnan vuoristot Kiinan puolella alkavat jo muistuttaa Kaakkois-Aasiaa.

Ehdin viimeksi hehkuttamaan tropiikin lähestyvän ja maaston muuttuvan vihdoin vihreäksi.

Hehkutus oli hieman liian aikaista, sillä vasta torstaina ylitimme kravun kääntöpiirin, mikä merkitsi virallisesti tropiikin alkamista. Mitään rajamerkkiä ei tien vieressä tarvittu osoittamaan päivänselvää asiaa: tästä eteenpäin on luvassa enää hellettä ja viidakkoa. Ei kylmiä aroja, karuja autiomaita – eikä varsinkaan pakkasta.

Kunmingista startattiin torstaina jo 07.00 jälkeen. Kunmingin jälkeen maasto muuttui yllättävänkin nopeasti rehelliseksi kaakkoisaasialaiseksi viidakoksi, jonka läpi rakennettu tie vei jälleen ylös- ja alaspäin tutuksi tulleita vuorenrinteitä. Vain harvoin rinteillä näkyi muutamaa tönöä suurempia asutuskeskuksia.

Paitsi maastossa, myös ihmisissä alkoi näkyä etelän vaikutteet: bensa-aseman kupeessa hedelmiä myyvät rouvat alkoivat muisutttaa tummemman ihon ja leveämpien kasvojen ansiosta enemmän Kaakkois-Aasian kansoja, erityisesti laoslaisia. Kansojen rajat eivät aina seuraa valtioiden rajoja.

Ero esimerkiksi Kunmingiin oli huima; aivan kuin olisi kokonaan toisessa maassa. Välillä joutui muistuttamaan itselleen, että olemme edelleen Kiinassa, emme jo Laosin puolella.

Lämpötila kipusi Laosin rajan lähestyessä lähemmäs 30 asteeseen. Ja siinä se saa ollakin minun puolestani. Odotin että bussissa olisi kuumuuden takia tuskallista matkustaa, sillä Ajokissa ei ole ilmastointia. Tuulettimet ovat kuitenkin pitäneet matkustamisen toistaiseksi riittävän miellyttävänä.

Reilun 300 vuoristokilometrin jälkeen tie muuttui tasaiseksi moottoribaanaksi, jossa kaksi kaistaa vei molempiin suuntiin. Ajokilla pääsi ajamaan kerrankin lähes parasta mahdollista vauhtia.

Saavuimme Laosin läheisyydessä sijaitsevaan Menglan rajakaupunkiin noin 20.00 aikaan illalla. Pikainen illallinen kadunvarsimestan dumplingseilla ja nukkumaan.

Perjantai oli siis kuukauden tauon jälkeen rajanylityspäivä. Saavutimme Kiinan ja Laosin rajan perjantaina 10.00 aikoihin.

Kiinan puoli rajasta meni heittämällä läpi, kuten odotinkin. Kun on kerran päässyt maahan, ei poistuessakaan yleensä ole ongelmia.
Laosin puolella aikaa kului matkustajien ja bussin papereissa yhteensä reilu tunti. Viisumit matkustajille maksoivat suoraan rajalla kirjoitettuina 37 dollaria. Bussiin piti lisäksi ottaa noin 15 euron hintainen vakuutus. Varsinaisia ongelmia ei papereiden kanssa ei ollut lainkaan.

Tie rajalta Luang Prabangiin oli erittäin hidasta vuoristotietä, joten perjantaistakin muodostui melko rankka ajopäivä. Saavuimme illalla kaupunkiin vasta 01.00 aikoihin, eikä yksikään internet-kahvila ollut enää auki. Myöskään yön pimeydessä löytyneestä guesthousesta ei yhteyttä löytynyt. Tilanne oli sama toissapäivänä Menglassa, minkä vuoksi päivitys tulee vasta nyt. Tekstiviestitkään eivät jostain syystä tule näemmä perille.

Laos jää usein matkasuunnitelmia tehdessä Kaakkois-Aasian naapurimaidensa varjoon, mutta aivan turhaan.

Maa on ensinnäkin erittäin halpa. Toiseksi turismi on tiettyjä alueita, joihin Luang Prabanginkin kuuluu, lukuun ottamatta vielä melko vähäistä, mikä näkyy mm. paikallisten aidosti ystävällisessä suhtautumissa ulkomaalaisiin. Pahimmat turismin lieveilmiöt puuttuvat useimmista paikoista kokonaan. Paikalliset eivät ole vielä ehtineet kyllästyä loputtomiin valkonaamalaumoihin.

Ensimmäinen shokki olikin juuri ulkomaalaisten määrä. Kahden kuukauden aikana olemme tavanneet muita kuin paikallisia Lhasaa lukuun ottamatta ehkä muutaman satunnaisen kerran. Pelkästään aamiaisreissun aikana Luang Prabangin kaduilla tuli vastaan monikymmenkertainen määrä turisteja.

En sano, että tämä olisi automaattisesti huono asia, mutta ero entiseen on ensinnäkin suuri ja toiseksi hyvin nopea. Ensin saavuimme tropiikin rajalle, nyt olemme ylittäneet Kaakkois-Aasian reppureissurajan.

Ei täällä turhaan turisteja käy. Kompaktin kokoinen kaupunki on erittäin viihtyisä. Myös ympäröivä maasto on täynnä aktiviteetteja, kuten kalastusta, mutta ne taitavat jäädä tällä kertaa ajanpuutteen vuoksi väliin.

Luang Prabangista on luvassa tarkempaa juttua, kunhan nyt ehtisi kaupungille pyorimään.

Ajokki viimein kravun kääntöpiirin rajalla, joka näkyy valkoisena tornina taustalla.
Pieni huoltohetki on välillä paikallaan. Webaston tankki tihkutti dieseliä pakoputken päälle, mikä sai dieselin savuamaan. Tilanne korjaantui kunnon puhdistuksella ja lopulta webaston tankin tyhjennyksellä.
Tienvarsiruokalan eväät lähellä Laosin rajaa. Alle euron maksava nuudelikeitto syntyy minuutissa parissa.
Etelä lähestyy: keiton mausteiksi on tarjolla kaikennäköistä pikkelssiä ja muuta mömmöä, joille yhteistä on vain tulisuus.
Kilometrejä on viimepäivinä kertynyt, mutta tropiikki on miellyttävää katseltavaa.
Maaseudun ajoneuvoille hintaa tärkeämpää on toiminnallisuus. Ja hyvä tuuletus.
Viimeinen auringonlasku Kiinassa.
Pitkä lasku vie kohti Laosin rajaa. Vuoristoteitä on viime aikoina taivallettu muutaman reissun tarpeisiin.
Laosin puolella rajaa tulijaa tervehtii Laosin lipun lisäksi vanhat kunnon sirppi ja vasara.
Rajan tuntumassa tavara liikkuu kaikin keinoin. Viimein Laosin puolella.

Kiina jäi siis kuukauden matkailun jälkeen taakse. Takana on melko uskomaton matka polkuja, joita harvemmin tulee kuljettua. Perinteinen reitti Kiinassa kulkee itärannikon suurten kaupunkien kautta etelään, kenties Vietnamiin tai Laosiin, kuten meilläkin.

Luoteis- ja Länsi-Kiinan kautta kulkenut reitti oli hyvä muistutus siitä, että maassa on paljon muutakin. Lähes kaikissa matkan varrelle sattuneissa paikoissa viihtyi erittäin hyvin, vaikka matkaoppaat jopa kehottivat välttämään esimerkiksi Lanzhouta.

Lienee syytä tässä vaiheessa pohdiskella Kiinaa matkustusmaana.

Kiina on melko halpa maa, jos niin haluaa. Erityisesti ruokailuun ei tarvitse käyttää muutamaa euroa enempää päivässä, jos syö kuten paikalliset: nuudeleita ja yksinkertaisia riisiannoksia kadulta nautittuna.

Katuruokailun taso vaihtelee paikasta riippuen. Meidän reitillämme nyrkkisääntö oli, että mitä enemmän muslimeita, sitä paremmat tarjonnat. Toki missään päin Kiinaan ei tarvitse pelätä kuolevansa nälkään. Tilaaminen on useimmiten helppoa, sillä pienet kojut erikoistuvat yhteen tai kahteen ruokalajiin.

Pelkkää nuudelia ja riisiä ei tarvitse napaansa tunkea, jos halua ja rahaa riittää. Suuret kaupungit ovat täynnä ravintoloita, jotka tarjoavat ruokaa koko maailman keittiöistä. Myös erilaiset tunnetut pikaruokaketjut, kuten KFC ja McDonald’s, pitävät huolen siitä, että kiinalaiseen ruokaan kyllästynyt tai muuten vain ruokarajoitteinen matkailija saa mahansa täyteen.

Ruokailu on kuitenkin yksi parhaista asioista Kiinassa, joten siihen suosittelen tutustumaan ajan kanssa ja avoimin mielin. Pieni varoituksen sana kuitenkin: jos käsityksesi kiinalaisesta ruoasta on lähiostarin kiinalaisen ravintolan ”kolme pientä annosta”, edessä on shokkihoitoa.

Esimerkiksi hapanimeläkastiketta olen tainnut kolmen Kiinan-matkan aikana saada kaksi kertaa. Monet kiinalaiset ruoat ovat riisin kanssa nautittavia, kasvis-liha-annoksia, joissa lihan määrä on usein melko vähäinen. Chilin käyttö vaihtelee alueellisesti. Etelämpänä mausteiden käyttö on runsaampaa.

Kiinalainen illallinen koostuu yleensä jopa kymmenistä yhteisesti syötävistä ruokalajeista, joista ei yhdestä ole tarkoituskaan tulla täyteen. Yksi ruokalaji saattaa olla esimerkiksi etikassa uitettuja kasviksia, pelkkiä suolapähkinöitä, chilillä maustettuja sieniä ja niin edelleen. Makeaa, suolaista, hapanta, kirpeää, rapeaa ja pehmeää sopivassa suhteessa.

Majoitukset ovat Kiinassa yleisesti ottaen esimerkiksi Kaakkois-Aasiaa kalliimmat. Paremman tason hotellien hinnat ovat lähes länsimaiden tasolla, ja monissa paikoissa halvat backbacker-hostellit ovat kiven alla. Suuremmista kaupungeista sellaisiakin toki löytyy pilvin pimein.

Kiinassa toimii muutamia halpahotelliketjuja, kuten mainio Home Inn, joissa hinta ja laatu kohtaavat. Kahden hengen perussiisti huone televisioneen irtoaa noin 15-20 eurolla.

Pitkien etäisyyksien vuoksi myös matkustamiseen kannattaa varata jonkin verran rahaa. Esimerkiksi Pekingin ja Kunmingin välinen reilun 3000 kilometrin junamatka kustantaa halvemmassa makuuluokassa noin 60 euroa.
Liikkuminen ja arkielämän toimenpiteiden pyörittäminen on Kiinassa vähintään keskivaikeaa.

Syy haasteellisuuteen on harvinainen englannin osaaminen. Usein hotellienkaan henkilökunta ei puhu sanaakaan englantia, tavallisista kadunmiehistä ja -naisista puhumattakaan. Meillä oli pakollinen opas koko matkan ajan mukana, mikä helpotti esimerkiksi majoituksen löytämistä.

Yleisesti ottaen koulutettu nuoriso puhuu todennäköisemmin englantia, mutta he eivät ole töissä bussiaseman lippuluukulla tai katukeittiössä, josta yrität löytää tietä bussiasemalle.

Kaikkialla maailmassa kuitenkin pärjää luovuudella ja kärsivällisyydellä, myös Kiinassa.

Itsekin yritin aikanaan opetella kiinaa, mutta se oli täysin hukkaan heitettyä aikaa. Kieltä ei opi kuin ajan kanssa ja mielellään itse maassa oleskellessa. Syynä on erittäin hienovaraiset lausumissäännöt, jotka muuttavat länsimaalaisen suussa linja-autoaseman hevosen takapuoleksi. Perusfraasit kiitoksineen ja tervehdyksineen kannattaa kuitenkin opetella vähintään hyvien tapojen vuoksi, aivan kuten muissakin maissa.

Oman mausteensa kielisoppaan tuovat vielä mandariinikiinan ja kantonin erot.

Kiina on jollain selittämättömällä tavalla puoleensa vetävä maa. Alueelliset erot ovat valtavia niin ilmaston, ruoan kuin ihmisten luonteenkin suhteen, mutta kuitenkin kaiken tunnistaa Kiinaksi.

Se on nähtävä omin silmin.

  1. Heipä!
    Mielenkiinnolla olen seurannut matkaanne koko ajan. Itsehän valitsin helpomman tien kuten kerran kirjoitin ja lensin tänne Thaimaahan 25. tammikuuta. Eilen tulin Isanista, koillis-Thaimaasta, linja-autolla tänne ”Taikkulan Pattijoelle”, kuten täällä pitempään asustelleet finskit paikkaa nimttävät. Matka kesti melkein 10 tuntia ja siinäkin oli liikaa. Jos bussissa ei olisi ollut ilmastointia, en olisi nyt täällä Siamin lahdella, vaan Bangkok-Pattaya hospitaalissa. Saattaa matkanne viime vaiheet olla tuskaa ilmastoinnin puutteen takia. En halua kuitenkaan maalata mitään seinälle, vaan toivotan teidät lämpimästi, etten sanoisi suorastaan kuumasti, tervetulleeksi Thaimaan kuninkaalliselle maaperälle!

  2. On kyllä loistava rapsa jälleen kerran, ajokin kuvien kera ja kaikki. Onko tarkoitus ajaa Bangkokiin Kiinan kurat päällä vai meinaatteko pesettää ajokin Thaimaan päässä ennen Bangkokiin saapumista? Thaimaan puolellahan noita pesupaikkoja riittää ja eikä maksa paljoa.

  3. Mahtavaa upeeta! Näin se matka etenee ja matkan päämäärä lähenee.
    Hienoja ovat olleet kuvat ja tekstit,sekä videot on tuoneet pilkettä silmäkulmaan.
    ”Terveisiä kotisuomeen..”Janin pokkaapitävä ilme jne.Se on asennetta se 🙂
    Osa matkan satelliittinäkyvyydestä ei ole näkynyt,vain teksti: ei kuvia tältä alueelta- tiedoilla.
    Mistä lie johtunut,kun eteenpäin on mennyt taas on näkynyt?
    Paljon on tiestöä keskellä – ei mitään.
    No tää on pientä tässä maailman kaikkeudessa, kunhan karavaani kulkee…
    Pienellä haikeudella seuraan matkaanne.
    Viikot ovat kuluneet täälläkin tosi nopeasti, ei tämän helpommalla, näin paljon maailmaa näe ja ajankohtaista raportointia saa. Kiitos kaikille tiedottajille ja nautinnollista lämmintä loppumatkaa.

    1. Osa matkan satelliittinäkyvyydestä ei ole näkynyt,vain teksti: ei kuvia tältä alueelta- tiedoilla.
      Mistä lie johtunut,kun eteenpäin on mennyt taas on näkynyt?

      Tähän Uralin pihlajan kysymykseen voisin kertoa että Googlella vain ei ole jakaa kuvaa
      kyseisestä alueesta.

      Jari

      .

  4. Hyvän ruoan ystävänä kiitän ruokainfosta. Kiinalaista ruokakulttuuria on kuvattu hienosti elokuvassa Syö juo mies nainen.
    Hyvää jatkoa sinne tropiikkiin täältä lumen ja jään keskeltä.

  5. Esa T kirjoitti:
    ”Bussi on ollut jo jonkin aikaa Luang Prabangin Southern Bus Terminalissa. Oliskohan työn alla pesu ja ohjaustehostimen korjaus?”

    Luang Prabangin keskustaan ei olisi saanut ajaa lainkaan isoilla ajoneuvoilla, taman havaitsimme vasta aamulla poliisien tultua ilmoittamaan asiasta. Syyna vaaraan pysakointiin oli puutteelliset tiemerkinnat kyseisesta asiasta. Toisekseen saavuimme yolla pimealla, jolloin kaupunki markkinoineen oli suljettuna. Kavimme aamulla siirtamassa bussin asemalle, jossa se on myos mahdollista pesta. Myos matkustajat majoittuvat eri hotelleissa ja guesthouseissa, joten on katevampaa kun on kaikille selkea yhteinen lahtopaikka.

    Juuri sovimme yhteispalaverissa, etta jatkamme matkaa nailla nakymin maanantaiaamuna kohti Vang Viengia. Huomenna sunnuntaina menemme tapaamaan paikallisen suomiyhteison jasenia, tanaan tapasimme eraan heista tyttarensa kanssa bussiasemalla ja pikku kahvittelutuokion merkeissa heidan bongattuaan kartasta ja katukuvasta sijaintimme, kun olimme Janin kanssa kaksin siirtamassa bussia.

    1. Tuliko sakkoja väärästä pysäköinnistä?

      Koettakaa saada ohjaustehostin korjattua. Siellä taitaa tulla hiki vaikka ei niin kauheasti tarvitsisi rattia vääntääkään.

  6. Matka lähestyy loppuaan, jos joku ei ole vielä osallistunut kilometrien veikkaukseen Salon Tilausmatkojen sivuilla on aika toimia. Oikein arvanneiden kesken sekä Mastercomin että Tilausmatkojen arvonnassa saattaa voittajille olla extraa tiedossa joten osallistukaa.
    Hyvää viikonloppua
    Jari

  7. Tervetuloa Thaimaahan ensi viikolla. On harmi, että ette pääse ihailemaan ChiangMaita, joka ei ole reitin varrella. Rajalla tarvitsette aimo annoksen kärsivällisyyttä ja paljon hymyilyä. Thailainen ei tarkoittaa myös neuvotteluvaraa, jos pitää äänen tasaisena ja kasvot hymyilevänä koko ajan. Jos linja-autonne jää Thaimaahan toistaiseksi, niin voi olla korkeat tullit… Mutta toivotaan parasta.

    1. Terveisia chiang maihin!
      Saavumme bangkokiin 8-10pv ja suuntaamme siita sitten pattayalle. Pattayan jalkeen vuorossa on chiang mai. Nahdaan siella maaliskuun lopulla 🙂

      1. Pattaya ei nyt ole ehka sita parhainta Thaimaata…. itselleni riitti 1 viikko muutamavuosi sitten, ei koskaan enaan. Taikuissa on monia ihania muita paikkoja, mantereellakin jos bussilla mahdotonta kulkea saarille. Pattayan alapuolella on esim. kiva pikkusaari ko Samet. Chiang Mai on varmasti hyva paikka. Terkkuja ko Samuilta!

  8. Hej Pikavuorolaiset
    Hyvin on teillä matka edistynyt bussi taitaa olla ihan aikataulussaan vaikka onkin ensinmäinen vuoro menossa.Tuli tässä nyt mieleen kun katselee teidän matkakuvia niin en ole missään kuvassa nähnyt noita tuulimylly härveleitä maisemaa pilaamassa Kiinassahan niitä tehdään Luulisi että siellä olisi kaikki paikat täynnä niitä tuulimyllypuistoja.Siellä etelässä päin viidakko maissa niitä varmaankaan ei ole.Niin että oletteko matkan varrella nähneet niitä sielläpäin maailmaa
    Hyvää matkan jatkoa.

  9. Moi taas Suomen kauniit ja rohkeat!
    Huomasin että olin pudonnut teidän kyydistä, aika mennyt muuhun…Pitkälle olettekin päässeet! Yllättävää oli, että avomieheni on seurannut teitä koko ajan (olin laittanut pikakuvakkeen näytölle, että minun olisi helppo teitä seurata). Hän, joka haluaisi matkustaa vain Suomessa! Mistä sitä tietää että teidän ansiosta tässä pääsisi ulkomaille yhdessä avomiehen kanssa. Kiitos jo etukäteen;) Koettakaa siis edelleen jaksaa kirjoittaa ja lähettää kuvia samalla huumori-asiatyylillä ja ei muuta kuin hyvää matkan jatkoa!

  10. Kaikki kiva loppuu aikanaan … teilläkin alkaa loppusuora häämöttää. Kaikki terävässä kunnossa ja lämpöä taitaa alkaa olla riittämiin.
    Kiva katella noita kuvia ja lukea kerrontaa. Nuo ruokajutut kiinnostavat eritoten, samoin kuin tiestön kunto.
    Täällä Salossa sentään pakkanen mennyt persiilleen, eikä ole enää kuin -3 astetta. Lumet haihtuvat kovaa vauhtia auringon lämmittäessä koko päivän. Kyllä se kesä tänne joskus tulee, mutta koska …

    Jatkakaa samaan malliin ja ottakaa rennosti loppureissukin. Miten te muuten olette voineet siellä – terveinä ? Onko känkkäränkkäpäiviä tullut yhtään vietettyä ?

    Salo-terveisin eija

  11. Laos on kyllä mukavan rento lomakohde. 🙂 Aika jännää varmasti, että vähän aikaa sitten vasta Kiinassa olitte keskellä lumisateita, ja nyt sitten tropiikin helteessä.

  12. Annielle. Bointti Pikavuoron Pattayan tripille tuskin on onko Patttaya parhainta Thaimaata tai ei. Pikavuoro kumminkin tullut maapallon toiselta puolelta linja-autolla ja Suomen kilvillä, Pattaya sijaitsee parin tunnin moottoritiematkan päästä Bangkokista ja paikalla on paljon sekä eurooppalaisia että suomalaisia turisteja. Uskoisin että Suomen kilvissä olevaa linja-autoa lähdetään sinne varta vasten viemään turistien ja miksi ei paikallistenkin ihmeteltäväksi. Ei ole kumminkaan ihan joka päivästä nähdä Suomen kilvissä olevaa linja-autoa Thaimaassa puhumattakaan Pattayasta.

    Itse ottaisin tosta Pattayan käynnistäkin kaiken mahdolisen irti, paikallinen media paikalle Thaimaan Suomalainen etunenässä. Pikavuoro parkkiin jonnekkin Suomalais yrittäjän majatalon tai hotellin eteen ja ei muuta kuin mediatilaisuus paikalle. Sen jälkeen kaikki kynnelle kykenevät Suomalaiset ihmettelemään pikavuoroa ja ”Pikavuoro Thaimaahan tervetuloa-bileet pystyyn”. Uskon että mahdollisen tilaisuuden järjestäjistä ei tule pulaa, käsittääkseni suomi-yrittäjien majatalojen ja hotelllien edessä löytyy vielä hyvää parkkitilaa pikavuorolle, ainakin Soi Yumen suunnalla.

    1. Juuri näin, Lasse. Pattayan suunnalta on suomalaispaikoista tullut yhteydenottoja, minkä vuoksi bussi varmaankin ajetaan sinne. Bangkokissa on suunnitteilla virallisempaa osuutta, mutta en niistä viitsi vielä kertoa julkisesti. Vasta sitten, kun kaikki on varmistunut. Näihin kuvioihin liittyy myös thaimaalaiset mediat, kuten aavistelitkin.

  13. Terolle. Tero jos suinkin mahdollista olisi mukava kuulla sinun kertomana ja kuvittamana tuolta Pattayan suunnalta raporttia miten turistit ja paikalliset suhtautuvat suomen kilvissä kulkevaan pikavuoroon. Beach – ja second roadilla varmaan aika ilmestys suomen kilvissä kulkeva linja-auto.

    Sama juttu Chiang Main suhteen tai minne pikavuoro nyt yleensä ”telakoidaan” odottamaan uusia seikkailuja. Joku pieni raportti olisi paikallaan myös sieltä kuin piste iin päälle.

    1. Koitetaan järjestää. En osaa sanoa, miten itse kuljen bussin mukana BKK:n jälkeen, tuskin CM:ään ainakaan. Pattayalle todennäköisesti kyllä. Ihan seinään ei blogi pääty Bangkokissa, mutta allekirjoittaneen pesti siitä hiljalleen loppuu, joten en viitsi tässä luvata sen enempää Bangkokin jälkeisestä ajasta. Ainakin kannettava lähtee DHL:n kyydissä Suomeen ja reppuun pakataan vain riippumatto ja pari hyvää kirjaa. 😉

      -t

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy