Koko Venäjän-osuus on painettu melkoista haipakkaa, lähinnä ajotuntien, ei -kilometrien osalta.
Oli siis korkea aika levätä.
Mikäpä olisikaan parempi paikka siihen kuin Samara, joka on Moskovan jälkeen suurin kaupunki reitillämme. Sodanaikaisessa varapääkaupungissa on reilu miljoona asukasta. Teki hyvää päästä hetkeksi pois pikkukylistä, sillä tämänkokoisessa kaupungissa on jo muitakin eväspaikkoja kuin yksi rekkamiesten tienvarsiruokala. Vaikkei niidenkään borsseissa ja pelmeneissä ole ollut valittamista.
Mikon mukaan Samarassa on myös Venäjän kauneimmat naiset. Päivän kaupunkikiertelyn perusteella väitteessä saattaa hyvinkin olla perää.
Ainakin avantouinti näytti maistuvan lokaali-babushkoille, vaikkei hyisen Volgan rannalla ollutkaan saunaa tai edes lämmitettyä pukuhuonetta. Itselleni riitti tällä kertaa sormien kastelu joessa. Kovin paljon muuta ei kaupunki tarjonnut ainakaan päiväsaikaan, mutta katsotaan, mitä ilta tuo tullessaan.
Olen yöpynyt näin hienossa hotellihuoneessa viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Tuhannella ruplalla eli reilulla 25 eurolla irtosi aitoa luksusta telkkareineen, WLAN-yhteyksineen ja hierovine suihkuineen. Pieni hemmottelu tekee hyvää, sillä Kazakstanissa on aivan varmasti luvassa bussiöitä ja reippaasti kiristyvää pakkasta.
Täällä Samarassa lepuutellaan vielä seuraavakin yö, jotta kaikki saavat latailla akkuja Kazakstania varten. Tai tehdä mitä parhaaksi näkee.
Venäjä jää siis huomenna taakse, mikä on hieman sääli. Talvinen Venäjä on toisinaan ollut kylmä ja karu, muttei koskaan vihamielinen.
En yritäkään kieltää, etteikö täällä voisi päästä omaisuudestaan tai terveydestään eroon, jos sattuu olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Mutta venäläisistä ihmisistä on käsitykseni muuttunut aivan täysin.
Esimerkiksi Syzranissa ensimmäisen kokeilemamme hotellin henkilökunta neuvoi, ettei heidän hotelliinsa kannata jäädä. Ulkomaalaiset olisivat joutuneet maksamaan huoneen hinnan lisäksi 300 ruplan rekisteröitymismaksun ja joitain muita epämääräisiä leimaveroja.
Henkilökunnan piirtämän kartan avulla löytyi kaupungin keskustan ulkopuolelta halpa motelli, joka majoitti pikavuorolaiset ilman minkäänlaisia ylimääräisiä sakkoja. Myös muissa tilanteissa on aina riittänyt apua. Samarassa rengasliikkeen haalarimiehet olivat jo valmiina ajamaan bussin edessä lähimmälle hotellille, kun Ajokki seikkaili hieman eksyksissä eestaas pitkin kaupungin yötä.
Tuomas oireili vielä eilen orastavan flunssan kanssa. Mutta mitäpä ei vuorokausi unta ja syzranilaisen tienvarsimotellin muna-makkara-aamiainen kuosittaisi. Onneksi kukaan muu ei vielä tullut kipeäksi. Myöskin vatsataudeilta on säästytty, mutta oman kokemukseni mukaan pöpöt pysyvät kurissa, kun ulkona on kylmää. Lähempänä Etelä-Kiinaa alkaa vatsa toimimaan itse kullakin, se on aivan varmaa.
Meillä on ollut säiden suhteen erinomainen tuuri. Kunhan Moskova jäi taakse, loska ja nollakelit vaihtuivat pikkapakkaseen ja auringonpaisteeseen tai korkeintaan puolipilviseen säähän. Matkan aikana on ollut korkeintaan kymmenisen astetta pakkasta, mikä tuntuu jopa hieman uskomattomalta ottaen huomioon mannerilmaston ja matkan ajankohdan.
Todelliset haasteet alkavatkin vasta Kazakstanissa. Bussiin varataan vettä ja leipää sen verran, että pärjätään tarvittaessa päiviä, jos esimerkiksi lumimyrskyn takia matkanteko pysähtyy.
Blogissa on nyt tekstiviestipäivitys, joka tosin toimii näköjään muutaman tunnin viiveellä. Kazakstanin osuudella saattaa blogin päivittäminen rajoittua pelkästään tekstiviesteihin, sillä netin saatavuus on todella epävarmaa. Ladataan kuvia ja kuulumisia sitten kerralla enemmän, kun siihen on mahdollisuus.
Tähän asti matka on ollut melkoista surffailua ja pina coladan maistelua siihen verrattuna, mitä on luvassa. Nyt se todellinen seikkailu vasta alkaa.
Kiitoksia rapsasta.
”Täällä Samarassa lepuutellaan vielä seuraavakin yö, jotta kaikki saavat latailla akkuja Kazakstania varten. Tai tehdä mitä parhaaksi näkee.”
Ei muuta kun Zvezda clubille iltaa viettämään.
http://www.youtube.com/watch?v=6G0wOjSr9qI&feature=related
Hieno homma!! Kiitos kuvista ja ”porinasta”. Seuraan matkanne edistymistä mielenkiinnolla jo senkin vuoksi kun itsekkin olen ajellut samanlaista Ajokin Royalia vm-89 (Scanian motilla) jokusen kilometrin. Jos elämäntilanne sallii niin voisin lähteä itsekin mukaan seuraavalle keikale ja toimia myös kuskina. Tarkkaillaan tilannetta ja katsotaan missä sitten mennään kun seuraavaksi tämänkaltaista ilmaantuu. Turvallista matkaa vaan teille ja valtateille.
Terveisiä salosta….
23 astetta pakkasta… klo. 22.00
eli kylmää on kotimaassa…
”kalakaupan paskasteallas”, toivottavasti kirotusvihre 🙂
Kuulostaa hienolta näin omasta pehmeästä sängystä luettuna! Jos joku päivä pikavuoro starttaa uudestaan niin olen kyllä ehdottomasti in! Just tuonlaiset reissut on mulla sydämmellä tulevaisuutta varten. Samara kuulostaa lisäksi kiinnostavalta (pakasteallas oli aika hauska :D) ja Kazakstanin voisin sanoa olevan sellainen paikka jossa ei ihan jokainen olekkaan vieraillut turistimielessä.
Turvallisia kilometrejä!
Terve johan tässä on kauhulla katsottu ettekö pääse sinne Samaran kaupunkiin ollenkan kun aina oli edestakaisia punaisia viivioja kartalla ja earthista löytyi volgan ylitys paikkoja kyllä helposti. aina haluaisi antaa ohjeita mutta onneksi ajoreitti tieto on vähän eri ajassa täällä kun siellä
ei muuta kuin nauttikaa eikä siellä kazakstanissa kovin kylmää ole suomeen verrattuna
jos täällä nämä pakkaset ei pian hellitä lähden asuntoautolla peräänne olen nimittäin vähän kade varsinkin jahka ylitätte thaimaan rajan
Tuohon ajoreitti tietoon josta mainitsit kommentoisin, näkymäsi kartalla on maksimissaan muutamia minuutteja vanhaa verrattuna siihen mitä tuolla tiellä tapahtuu 🙂
Jari
Moi Krista, Puppe bongattu 😉
Kivat kuulumiset ja nyt alkoi minuakin jännittämään miten menee ajot seuraavassa maassa. Tekstiviestit pitää onneksi mielen rauhallisena 🙂 voikaa hyvin ja pitäkää huolta toisistanne! Toivottavasti pysytte terveenä!!
Kiva kun jaksatte blogiakin sieltä tien päältä kirjotella. Kotoota on mukava lukea kateellisena teidän matkaa 🙂 Ei muutakun turvallisia kilometrejä ja nauttikaa reissusta!
morosenjoroo!
tänään samara huomenna jo kazakstan..
terkut kaikille tutuille ja hieman tuntemattomillekin.
saa lähettää rahaa jos löytyy!
Matka näyttää edenneen hyvin ! Mukavaa että ryhmä on saanut positiivista palautetta ”venäjästä”! Mukavat kuvat.!! Matkan toivon jatkuvan ilman suuria hämmennyksiä….Moi
Tehkää matkustajista pienimuotoiset esittelyt please! Tämän parempaa”tositv-sarjaa” ei olekaan! 😀
Jippii, hyvä raportti, oli mukava lukea ja katsella kuvia, kiitoksia! Kuvauksen perusteella Samara vaikuttaakin sopivalta paikalta teidän pitempään pysähdykseen ja ns. akkujen lataukseen. Ja kiitos terveisistänne kommentoijille, minä ihan teitä tuntemattomana täällä seurailen matkanne kulkua, ihan vaan mielenkiinnosta tuollaista matkantekoa kohtaan. Hyviä jatkoja ja terveyttä toivotellen täältä parinkymmenen pakkasasteen ja runsaan lumen keskeltä 🙂
Asia jonka olen huomannut ihmisiä kiinnostavan, kun tulette johonkin kaupunkiin ja aiotte siellä pitempään viipyä kertokaa se meille koska kaikki ihmettelee miksi bussi ei liiku.
On luonnollista että välillä kerätään virtaa ja jäädään kaupunkeihin ja otetaan aikaa itselle kuten pitääkin, mutta osa joka elää tiiviisti mukananne ei tahdo malttaa odottaa selitystä miksi juna ei kulje.
Jari
Ehkä ne seuraajat ihmettelevät, jotka eivät käy ensin katsomassa ja lukemassa, mitä viimeksi on tänne blogattu ja kommentoitu, vaan menevät ensimmäiseksi katsomaan karttaa. Minä ainakin eilen sain tietää heidän tämän viikonlopun suunnitelmat tästä kommentista, jonka eräs matkalainen oli kirjoittanut edellisen postauksen eli bussiesittelyn perään:
TTö 14.1.2011 at 21.00 #
Hyvin sanottu – tosi tv:tä parhaimmillaan – sitä se on.
Videopätkät ei ole mitään hienosteltua ja kaunisteltua vaan todellisia leikkaamattomia uskottavia.. Ihan kuin istuisin bussissa itse, mutta en istu enkä välttämättä haluaisikaan.
Kiva kun tulee viestiä ja saa alkaa lukea uutta juttua.
Pitäkää itsenne terveenä ja toivon todella että matkanne anti on sitä mitä toivotte – ihan jokamiehen matka tuo ei ole.
Jätättekö bussin Thaimaaseen vai tuotteko sen takaisn, asia selviää varmaan matkan loppuvaiheessa – sitä odotelleen ja juttuja lukien.
Kartsa
Niin ja sellainenkin toive olisi, että olisi kiva nähdä kuvia myös majoituspaikoista, jotka saattavat olla välillä luxusta ja toisinaan sitten sieltä toisesta laidasta. 🙂
Pikavuororeportteri Terolle terveisiä:
Jos tässä nyt uskaltaa tällainen tuntematon kommentoija enää mitään pyyntöjä esittää – nimittäin siinä pelossa, että jotkut toiset kommentoijat hyökkäävät ”kimppuun” – niin olisi sellainen kaino pyyntö reportteri Terolle, että kun nyt sitten Samarasta lähdette ja siirrytte Venäjältä Kazakstanin puolelle, jossa mitä ilmeisimmin nettiyhteydet ovat vieläkin huonommin saavutettavissa kuin Venäjällä, niin kirjoittelisit bussissa matkaraporttia päivittäin talteen ja sitten aikanaan kun pääsette nettiyhteyteen käsiksi, niin lähetät sen (tod.näk. monien päivien) blogin kokonaisuudessaan tänne.
Kuten nimim. bobby kirjoitti tässä eräänä päivänä:
”Matkablogi tehdään yleensä joka päivältä, jossa ilmoitetaan km, ympäristö, tekniikka, oma vointi etc… Ja jos yhteydet ei just silloin pelaa, lähetetään monen päivän blogi kerralla sieltä missä yhteydet toimivat.”
Onko Ajokki Royal pelannut moitteetta?
Kiinnostaa kovasti sillä itse reissaan vanhalla Volvo-bussilla ja se on kyllä tosi uskollinen matkakumppani. Veikkaampa että Ajokki pelaa yli odotusten ; ) jotkut tekee vuosimallista asiaa mutta taitaa olla ainoastaan hyvä asia että on ajokilla vähän referenssiä…. Toivottavasti Ajokista ei tule Hajokki
Alku on mennyt teillä ihan hyvin. Kiinnostaa,onko autossa mukana lumiketjuja? Siellä voi tulla vastaan jyrkempääkin mäkeä.
Etelä-Kiinassa pääsette vasta lämpöisen puolelle. Tarkkana vaan polttoaineen suhteen että saatte arktista naftaa. Polttoaineputsareita on tietysti varalla?
Muuten varmaan pärjäätte mutta jos joudutte neljänkymmenen asteen pakkasiin niin silloin ei riemusta hypitä. Kaikkea hyvää teille kaikille. Joka päivä teen matkaa kanssanne. Täältä kotoa käsin!
On se hiukka omituista että täältä päin pitää neuvoo miten matkaraporttia kuuluu tehdä , ja on kyl aihettakin neuvoo. Kun sentäs tietojen mukaan on sinne otettu matkaan oikeen toimittaja plogia kirjottamaan. Onhan tässä nyt sitte saatu sieltä vähän tekstiä ja kuvia (kiitosta vaan niistä) mutta noi ohjeet mitä on annettu niin olis kyllä syytä ottaa onkeensa. Kahtotaanpas nytten mitä tuleman pitää kun Kazakkien puolelle Venäjältä pääsette, olishan se kiva saada etes jonkinmoista tietoo kun kerta tempauksesta on tullu näin iso julkinen juttu. Tekstiviestiä ainankin, ja jos omaiset on yhteyksissä niin mieluusti niiltä tänne tilanne tiedotusta.
Hahaa, jeee
Jos ei kaikki huomaa noita tekstareita tossa niin laitan leikkaan ja liimaan tähähn viimeisimmän
Sun, 16 Jan 2011 00:18:39 +0000
Viimeinen ilta Venäjällä. Hieno maa, hienoja ihmisiä. Pikavuoro suosittelee. Tänne tullaan uudestaan, muttei ihan vielä.
Kiitos tästä ja hyvää jatkoo vaan tietenkin !
Mageeta seurata matkantekoa, Tzemppivä jatkossakin!
Muutamia kertoja tullut käytyä Almatyssa ja Tarazissa (ent Dzambul), silkkitien vanha shopping centre. Jotain historian havinaa jäänyt jäljelle, kuten esim Aisha-Bibi mauseleum 18 km Tarazista.
Jotain linkkejä:
http://www.e-taraz.kz/
http://www.allhotels.kz/
http://www.advantour.com/kazakhstan/
youtubelinkissä näkymiä Medeon luistinradasta Alma-Atasta, huikeaa maisemaa odotettavissa arojen jälkeen. Muistakaa ajellessa, että Kazahstanilainen jää on ollut vuosikausia maailman liukkainta:
http://www.youtube.com/watch?v=AHgrvrB7iAM
Bangkokin Pikavuoro,
BP-on siististi Cool!
Mielenkiinnolla tiedustelisin, kulnka paljon tuli matkaa Helsingistä Samaraan ja tuletteko reissun päätyttyä samaa reittiä takaisin?
Antoisaa matkaa koko poukalle:).
t. Keke
Mites nyt on suunta ihan eri kuin tuossa alkuperäsessä reitissä?
Kazakstan – 8 päivää
Opan Uralsk – Aktobe – Zhalauly –Tasbuget – Taraz – Almaty
Eli Ufaa kohti menossa? Onko tehty huutoäänestys reittimuutoksesta vai mikä moiseen syynä?
Olipa huojentavaa kuulla että kaikki on hyvin. Ihmettelin suuresti kun viiva kartalla alkoi sahaamaan edestakaisin. Onko eksynyt? Onko autosta hajonnut jotain ja nyt etsitään korjaamoa jne. oli mielessä. Mutta selvisihän se kirjoituksesta. Mitat on kartassa vielä hakusessa. Paljonko kilsoja tuli Moskovasta Samaraan? Mistä pääsette yli Kazakstaniin? Ottakaa kuvia rajamuodollisuuksista (jos sallivat). Olen kulkenut joskus näistä idän tulleista ja joutunut odottelemaan läpipääsyä. Enkka 36 tuntia. Tarjolla ei ollut kuin colaa ja viinoja. Mitähän Te pääsette ostelemaan tullivapaasta?
Erittäin järkevää pitää päivän parin pausseja. Voi tutustua paikkakunnan erikoisuuksiin.
Hyvää matkaa ja hyvinvointia ja terveyttä.
Mielenkiinnolla odottelen lisää juttua ja kuvia. Samaan tyyliin, kuin kerrontaa kaverille.
Mielenkiintoinen reittivalinta menossa tai sitten bussin kepsi on seonnut täydellisesti.
Olisiko liikaa pyydetty matkalaisilta valaista meitä nojatuolikuskeja ennen seuraavalle etapille lähtöä että mitä reittiä ovat aikoneet matkata?
Ajavat ilmeisesti uuden suunnitelman mukaan Ufaan ja sieltä Chelyabinskiin. Tällä reittimuutoksella vältetään länsi Kazakstanin vuoristot ja huonot tiet.
Uralin ylitys tulee Ufan ja Chelyabinskin väliin. Toivotaan että runkotie on hyvässä kunnossa. Varmasti paremmassa kuin ajettaessa Kazakstanin puolella.
Niin täälläkin arvuuteltiin ja onniteltiin paremmasta reittivalinnasta. Tiet ovat varmasti paremmassa kunnossa Venäjän puolella ja huolto pelaa. Paras onkin pysyä ”sivistyksen” puolella niin pitkään kuin mahdollista 😉
Mielenkiinnolla olen seurannut matkaa, josta sattumalta kuulin Suvilta työn puolesta. Mukavaa välillä työn lomassa kurkata pikaisestii netistä, missä päin matkustatte. Toivottavasti Kazaktanin karpaasit ovay yhtä mukavia kuin veli venäläiset ;). Antoisaa matkaa kaikille.
thank you for sharing your pictures and your videos of your trip…I hope that I can take one like your trip one day…you guys are all adventourous…good luck in your travels Tommy x
Hei kaikki matkalaiset!
Täällä Alkrogissa seurataan mielenkiinnolla teidän matkaanne – erityisesti Tuulan ja Christerin matkanteko kiinnostaa näin naapureina 🙂 Aamulla ensimmäiseksi rantapallon sivuille ja sama illalla viimeiseksi. Todella upeaa tosi-tv-ohjelmaa on nyt tarjolla ja kiitos siitä teille! Hyvää matkaa koko porukalle!
Pirkko ja Teijo
Säännöllinen blogikirjoittaminen ei näytä sujuvan matkan tähtireportterilta. Kaksi blogikirjoitusta 1 viikon aikana on auttamattomasti liian vähän. On vähän sellainen kusetetun fiilis tästä blogipäiväkirjasta. Mielenkiinto olisi jo loppunut ellei bussia voisi seurata kartalta. Kaikkea hyvää matkalaisille.
Onneksi mukaan on saatu muutkin bussissa istujat. Nimittäin tekstiviestittelyt pelastavat blogin kulahtaneisuutta jonkin verran.
Kiitos palautteesta. Kirjoittaminen on sujunut reportterilta kuten suunniteltua. 24/7 tai edes päivittäinen julkaisutahti ei ollut alunperinkään tarkoitus olosuhteista johtuen. Toivomusten johdosta Tero on myös lähettänyt tekstiviestipäivityksiä sovittujen lisäksi. Blogipostauksia on tullut ensimmäisen viikon aikana viisi.
Kuten suuresta mielenkiinnosta huomataan, on hienoa, että voimme seurata matkan etenemistä näinkin reaaliajassa. Se on loistava saavutus olosuhteet huomioiden. Tärkeintä on kuitenkin tehdä matkaa lomalaisten ehdoilla.
Seuraava osuus on tiedottamisen suhteen erityisen haastava, mutta sen jälkeen tilanne toivottavasti helpottaa.
Mukavaa virtuaalimatkaa kaikille.
Jos meinaatte jäädä Ufaan yöksi niin ei sekään ole ihan mikään pikkukaupunki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ufa
Internet löytyy varmasti isompien hotellien yhteydestä ja varmaan vähän pienempienkin. Ei muuta kuin rapsaa tulemaan. 😉
T: Lasse
Salkkarissa (SSS) oli tänään Teron kirjoittama hyvä, tiivistetty juttu reissusta. En löytänyt siitä nettilinkkiä. Jos jollain on, voisiko heittää sen tänne taikka tuonne media-osastolle?
Lasse hei, tää ei ole mikään BB vaan PB ilman mitään 24/7-velvoitetta, vai oliko jossain sellaista sanottu. Kyllä ne kertovat menosta sitä mukaa kun ehtivät, eikai kukaan luule että ne tahallaan postauksia panttaisi. Meille seuraajille pikavuoro on ekstraa ja ilmaista kivaa eli nautitaan siitä. En mä tiedä yhtään reissublogia joka monta kertaa päivässä päivittäisi. Terkut ja peukut bussiin.
Reportterin päivityksiä odottelen mielenkiinnolla, en muiden, kun heillä ei ole velvoitetta raportointiin. Edelleen ihmetten sitä, kun bussissa istutaan 6-12 tuntia päivässä, niin kyllä siinä pitäisi jäädä aikaa kirjoittaa muutama rivi blogiakin. Oletko samaa mieltä?
Ja kun yhteydet kunnossa, lähetetään useamman päivän jutut kerralla. Tämä on normaalia blogin kirjoittamista tienpäältä. Ei vaadi kuin 10-15 min. päivässä aloittelijaltakin.
Olen ihan samaa mieltä.
Jos ei nyt 24/7 velvoitetta niin vähän enemmän kuitenkin kuin tähän asti. Täällä on useaan kertaan toivottu päivittäistä kertomusta kunkin päivän tapahtumista. Jos ei ole nettiä juuri sillä hetkellä niin vois lähetellä useamman päivän tarinat kun siihen on mahdollisuus.
Ymmärsin, että reportteriksi oli todella paljon hakijoita, perusteita Teron valinnalle en tiedä. Tiedän kuitenkin sen, ettei tehtävästä makseta palkkaa.
Rantapallon sivuilta:
Tarjoamme tehtävään valitulle reportterille:
– Ilmaisen paikan Bangkokin Pikavuorossa
– Päivärahan, joka kattaa majoitukset ja ateriat matkan varrella
– Paluulennon Bangkokista Helsinkiin
– Hurjasti mainetta ja kunniaa sekä Suomen suurimman matkailumedian innostuneen yleisön.
Blogin kävijämääristä ei ole tietoa, Mastercom ilmoitti, että karttaa käy katselemassa noin 10000 ihmistä päivässä.
Nämä luvut on niin suuria, että Rantapallolla luulis olevan syytä patistaa (vai onko annettu vapaat kädet) reportterinsa toteuttamaan meidän monien toiveet. Toivottu on ainaskin matkustajien esittelyä, päivittäisiä taphtumia, majapaikkaesittelyjä ym.
Kiitos tähanastisista, toivotaan parempaa jatkossa.
Hei, Kiitos palautteesta SuperSepc. Olemme olleet reportterin toimintaan enemmän kuin tyytyväisiä. Tässä vielä uudelleen aikaisempi vastaus samaan aiheeseen liittyen:
”Kiitos palautteesta. Kirjoittaminen on sujunut reportterilta kuten suunniteltua. 24/7 tai edes päivittäinen julkaisutahti ei ollut alunperinkään tarkoitus olosuhteista johtuen. Toivomusten johdosta Tero on myös lähettänyt tekstiviestipäivityksiä sovittujen lisäksi. Blogipostauksia on tullut ensimmäisen viikon aikana viisi.
Kuten suuresta mielenkiinnosta huomataan, on hienoa, että voimme seurata matkan etenemistä näinkin reaaliajassa. Se on loistava saavutus olosuhteet huomioiden. Tärkeintä on kuitenkin tehdä matkaa lomalaisten ehdoilla.
Seuraava osuus on tiedottamisen suhteen erityisen haastava, mutta sen jälkeen tilanne toivottavasti helpottaa.
Mukavaa virtuaalimatkaa kaikille.”
Lisäyksenä vielä, että matkaajat ovat ostaneet normaalin paikkalipun ei niin normaalille matkalle. Eli he ovat matkalla lomalla, eivätkä välttämättä halua esiintyä tai kertoa itsestään blogissa. On ymmärrettävää, että kaikkia kiinnostavat myös matkaajat ja heidän tarinansa. Ehkä saammekin niistä vielä tulevien lukuisten viikkojen aikana lukea lisää. Mutta heitä ei voi tähän kuitenkaan velvoittaa.
Nyt ei joku taho tajua tämän seikkailun julkisuusarvoa.
Aikaisemmin on valiteltu sponsorien puuttumista. Hyvin hoidetun blogin avulla olisi mahdollista saada sponsoreita mukaan. Tämän reissun mainosarvo on vielä hyödyntämättä. Vielä ei ole liian myöhäistä…
Ryhtiä matkareportteriin. Aihetoivomuksia on tullut yleisöltä roppakaupalla. Kuunnelkaa kansan ääntä. Se äänestää jaloillaan ja/tai näppiksellä!
Kiitos palautteesta ja aktiivisuudesta Kauko Matkailija. Pyrimme kuuntelemaan lukijoiden ääntä aina kun se on mahdollista. Myös tekstiviestipäivitykset on saatu monen mutkan kautta kulkemaan, vielä viilailemme niitä ääkkösten toimivuuden suhteen.
Samaa mieltä tämänkin kommentin kanssa: Kauko Matkailija 16.1.2011 at 15.07 #
Kyllä näin on asianlaita. Samaa mieltä!
Siis tämä ”Kyllä näin on asianlaita. Samaa mieltä!” -kommentti oli tarkoitettu tähän:
SuperSepc 16.1.2011 at 14.28 #
Kyllä tää blogi on tarpeeks hyvä. Itse oon joskus reisus yrittäny pitää päiväkirjaa ja tiedän ettei sitä tekstiä paljon saa aikaa,ellei rupee kertomaan hanurin puutumisesta. Mä oon kaipaillu vaan tietoo ajokin kilometreistä/ajasta, siis paljonko tulee, päiväs ajettua/istuttua. Puutuuko hanuri:) Hyvää reissua
Kiitos, välitetään toive eteenpäin.
Pikku ikonista tulee ensin mieleen TAP PORTUGAL.Sorry vaan
Tässä tapauksessa edellytykset blogin pitämiseen erinomaiset. Istut bussissa ja kirjoitat, aikaa 6-12 tuntia päivässä. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätön toimenpide.
Ei kai se ole tarkoitus, että reportteri tuijottaa vain paperiaan ja antaa kynän sauhuta. Täytyy hänenkin saada katsella maisemia ja osallistua, mistä hän muuten tietäisi mitään kirjoittaa. Liikkuvassa bussissa kirjoittaminen ei ole ihan helppoa.
Hei, vähän ajatusta kirjoitteluun. Bloginkirjoittaminen vie 15 min. 8-12 h istumisesta bussissa.
Kyllä, samaa mieltä kuin:
Lasse Kovanen 16.1.2011 at 18.47 #
Now I feel stupdi. That’s cleared it up for me
Kyllä täälläkin ollaan enemmän kuin tyytyväisiä blogin antiin! Minäkin olen täysin samaa mieltä, että reportteria lukuunottamatta muut matkustajat ovat lomalla, eivätkä yksityishenkilöinä ole missään muodossa velvollisia tai välttämättä halua itseään kuviin/videolle/esittelykirjoitusten aiheiksi, etenkin kun täällä netissä nimimerkin takaa on ihmisten niin helppo arvostella toisia. Jokaiselle suotakoon yksityisyys ja lomailurauha! Vaikka tottakai itsekin erittäin suurella mielenkiinnolla matkustajien esittelyjä kuulisin. Ehkäpä ne voisivat esittäytyä ketkä sitä tahtovat :).
I also want to say thanks to ’xymmot’ for paying a visit to this blog! It’s so nice to see this journey has caught some international attention too! Please stop by again! 🙂
Ja kiitokset pikavuororeportterin lisäksi myös Rantapallolle kommentteihin vastailusta ja hyvästä hengestä. Ja ennen kaikkea siitä, että teidän ansiostanne me kaikki pääsemme ikään kuin nojatuolimatkalle näihin jännittäviin maisemiin!
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille blogin seuraajille, kiva jännätä yhdessä teidän kanssa!
tään länsi-Kazakstanin kinttupolut ja mennään rajan yli pohjoisesta vasta 18. päivä.Mistä tulevat nämä erikoiset kirjaimet . Olen guuglannut mutta ei aukea ?
Tuohon blogin päivittämiseen ja julkaisemiseen muutamia ajatuksia. Täälläkin kaivataan hieman enemmän tietoa päivän tapahtumista. Esim. tyylin startti aamulla klo x ja porukan fiilikset, terveystilanne, majapaikan yleisilme ja millainen yö takana sekä säätila. Sitten päivän reitti ja pysähdykset ruokailuineen ja koska ja missä perillä, tien kunnosstakin ja liikenteestä olisi kiva kuulla…ei pitäisi viedä aikaa 15 minuuttia enempää. Toki lisäksi kaikenlaiset muut asiat, mitä nyt on mukavasti kuvien kera tullutkin. Mielenkiinnolla seurataan täälläkin, mutta tuo päiväohjelma olisi kyllä kiva….
Kiitoksia näistä ja vointeja sinne jonnekin kauas tuntemattomaan!
Samaa toivotaan täälläkin, ja näitä toivomuksia on esitetty jo useaan kertaan.
Tämä kommentti tähän: Olle 16.1.2011 at 16.18 #
Heippa! Sellainen yksi pieni parannusehdotus olis, että voiskohan tuohon ”Tekstiviestit tienpäältä” -kohtaan sivun yläreunassa lisätä esim. yhden välirivin tekstiviestien välille tai jonkun muun selkeän merkin (viiva/musta pallo/muu luettelomerkki) viestin alkuun, että vähän selkiintyis mistä uusi tekstiviesti alkaa. Kyl se on ihan hyvä nytkin, mutta olis vielä selkeempi silmälle jos siihen sais vaikka sen pikku välin tms. Varmaan olis kivempi vanhempienkin ihmisten lukea, jos viestit oo vaan yhtä massaa.
Muuten kaikki toimii hyvin ja kiitoksett vaan täältäkin, tyytyväisiä ollaan koko pakettiin!
Mikäs velvoite matkalaisilla on blogata jatkuvasti tänne? On se sa*tana kun mikään ei riitä nykyäään.. Nykyinen tahti on ihan jees, suosittelen matkalaisille jopa unohtamaan internetin ja keskittykää elämään! 🙂
Aivan totta, sitä vaan tietyt ihmistyypit näköjään vaatii että jos asiat ei mene niikuin itse haluais, vaikka ei ole sellaista luvattukaan, niin täytyy valittaa. Nää on varmaan valittamassa myös omassa elinympäristössä jos vähänkin joku tekee jotakin sellaista mikä esim. ei heitä kiinnosta, tai naapurin pihalla on vaikka paatti talviteloilla (estää näkyvyyden johonkin) niin siitäkin täytyy valittaa, valitettavasti näitä tyyppejä kyllä löytyy, mutta ei onneksi meidän naapurista. Tämän samaisen ihmislajin piirteisiin todella kuuluu luontaisesti toisten ihmisten tekemiset ja olemiset. Vit..taa sellaset toisten kyttääjät. Minulla on ainakin tarpeeksi tekemistä siinä, että huolehdin omasta elämästä, ja sen pitäisi riittää, olkoon naapurilla sitten vaikka samat verhot 25 vuotta tai pensasaita leikkaamatta.
Nimimerkille ilpo55:
Ei, ei ja ei, tästä ei ole kyse! Vaan nimenomaan siitä, mitä on luvattu. Matkaan on mukaan raportoimisen vuoksi otettu reportteri, jonka matkat maksetaan ja jolle maksetaan päivärahaa. Hänen velvollisuutensa on hoitaa matkaraportointi. Ja täällä on moneen kertaan esitetty toivomuksia, ehdotuksia ja esimerkkejä siitä miten hän sen homman voisi kunnialla hoitaa. Ei vaadi mitään mahdottomuuksia!! Toimittajalta se pitäisi kyllä onnistua!!
”Ei, ei ja ei, tästä ei ole kyse! Vaan nimenomaan siitä, mitä on luvattu. ” Reportteri on sopinut Rantapallon kanssa tietystä postaustahdista ja tässä lupauksessa on pysytty. Kuusi(!) postausta viikon sisällä on jopa enemmän mitä reportteri lupasi/arvioi blogissaan, missä sanoi, että tarkoituksena olisi päivitellä noin joka toinen päivä, jos nettiyhteydet toimii. Joten lupaukset on pidetty. I rest my case.
Ei täällä ole matkalaisilta blogipäivityksiä vaadittukaan vaan varta vasten raportomisen vuoksi mukaan otetulta (jonka matkat maksetaan ja vielä pv-rahat päälle) pikavuororeportteri Terolta!! Eli sulle vaan tarkkuutta, stana, nimim. Jea!!!
Olen samaa mieltä Jean kanssa. Lopettakaa tämän blogin lukeminen ja olkaa kitisemättä!
Hauskaa matkaa teille reissulaisille (olisin itekkin ilmoittaunut mukaan mutta kun kävelen niin huonosti halvaantumisen jälkeen)
Enkelit liihottaa teidän seurassa 🙂
nimimerkille eve:
Sinulla ei ole mitään oikeutta käskeä kenenkään lopettaa blogin lukemista! Eikä täällä kukaan ole mitään ”kitissyt”. On ihan asiallisesti esitetty kritiikkiä, toiveita, ehdotuksia, miten reportteri voisi velvoitteensa eli matkaraportoinnin kunnialla hoitaa.
Hei matkalaiset!
Nyt minäkin seuraan mielenkiinnolla matkaanne, etenkin Tuulan ja Christerin menoa! Palattu on Arabiemiraateista, siellä oli hieman erilaista mitä teillä nyt : )! Toivottavasti kesällä nähdään, Tuula & Christer!
Terveisin kummityttö Tuula perheineen
Tuosta blogiin kirjoittamisesta vielä, ei toki matkalaisilla ole velvoitteita kirjoittaa tänne. Mutta kun mukana on kerran maksettu reportteri, siis maksaa matkan kirjoittamalla tänne, niin silloin päivittäinen infopläjäys ei olisi huono…Toki yhteydet huomioonottaen, mutta jos vaikka koneelle kirjoittaisi kolme kertaa 5-10 min./vrk ja sitten laittaisi sivuille kun yhteys löytyy…olisi varmaan mukava itsekin joskus sitten aikojen kuluttua muistella mitä kaikkea päivittäin matkalle osuikaan.
Näyttää olevan Ufa haarukassa.
Alla vielä uusiksi jonkun tänne laittama lainaus
Rantapallon sivuilta:
Tarjoamme tehtävään valitulle reportterille:
– Ilmaisen paikan Bangkokin Pikavuorossa
– Päivärahan, joka kattaa majoitukset ja ateriat matkan varrella
– Paluulennon Bangkokista Helsinkiin
– Hurjasti mainetta ja kunniaa sekä Suomen suurimman matkailumedian innostuneen yleisön.
Ongelmana on nyt vaan se, että pikavuororeportteriksi valittu henkilö, jonka asenne yleisöä (lukijoita) kohtaan ei toimi. Ei tällaisella näytöllä tulevia työnantajia vakuuteta. Tarvitaan lisää asennetta. Pitää olla halu kirjoittaa tapahtumista, ihmisistä ja ympäristöstä. Jos tämä puuttuu, tulee reportterista siivellä kulkeva mukavuusmatkailija.
Juurikin näin, eli samaa mieltä kuin:
Lasse Kovanen 16.1.2011 at 18.56 #
Kuulehan Olle, lueppa tarkemmin!!! Hänelle ei makseta tästä matkasta mitään.
Kuulehan eve, luepa tarkemmin:
Rantapallon sivuilta:
Tarjoamme tehtävään valitulle reportterille:
– Ilmaisen paikan Bangkokin Pikavuorossa
– Päivärahan, joka kattaa majoitukset ja ateriat matkan varrella
– Paluulennon Bangkokista Helsinkiin
– Hurjasti mainetta ja kunniaa sekä Suomen suurimman matkailumedian innostuneen yleisön.
Ei reportteria ihan turhan takia ilmaiselle matkalle ole lähetetty!!!
Lasse Kovanen, saanen ehdottaa oman elämänsä hankkimista. Reportteri on vastuussa ainoastaan työnantajalleen Rantapallolle ja työnantaja on ollut enemmän kuin tyytyväinen. Tyytyväinen työnantaja kirjoittaa hyvät suositukset ja työtodistukset, eikä maalaamasi uhkakuva tulevien työnantajien vakuuttamisvaikeuksista toteudu, sori vaan! Täällä suurin osa ihmisistä on myöskin ollut blogin antiin erittäin tyytyväisiä. Kun ihmisillä on se oma elämä, he klikkaavat mahdolliset blogipäivitykset esim kerran-pari päivässä, eivätkä kyttää ruutua 24/7, niinkuin ilmeisesti nämä valittajat tekevät. Suosittelen hankkimaan muuta mielekästä seurattavaa blogipäivitysten väliseksi ajaksi! Kummallista, että valittajilla on niin kova huoli reportterin työnantajan puolesta. Se on vain ja ainoastaan työnantajan ja työntekijän välinen asia toteutuuko työsopimuksen kaikki ehdot, eikä kuulu muille. Ja kuten sanoin, tyytyväisiä ollaan joka taholla. Te ette ole maksaneet mitään kausimaksua blogin seuraamisesta, tämä kaikki on teille ihan ilmaista hupia, joten olkaa mieluummin kiitollisia. Lopettakaa valitus, pilaatte ilmapiirin. Ja jos ei miellytä, siirtykää lukemaan jotain toista matkablogia.
Eipä ole näin, Kaija Suvanto! Julkisessa työssä ollaan vastuussa myös asiakkaille.
Mikä kumma joillakin ihmisillä on luulotella kritiikkiä esittävien kommentoijien elämästä jotakin omituista!? Ettehän te tiedä siitä yhtään mitään!!
Ja sinullekin: ei sinulla ole mitään oikeutta käskeä ketään lopettamaan ko. blogin lukemista!
no jos joka sekunti pitää olla kyttäämässä päivityksiä ja kommentoimassa lähes jokaiseen kommenttiin niin ei kai sitä aikaa riitä muuhun elämään. tsori vaan.,mut tältä tää touhu sivustakatsojankin silmästä vaikuttaa
Ensinnäkin minulla on oma elämä, työ, perhe ja harrastuksia sekä monia mielenkiinnon kohteita. Joten aivan väärään osui arviosi. Sitä paitsi jos katsoisi kokonaisuudessaan tätä kommentointia, niin ei täällä kukaan ole ”joka sekunti kyttäämässä päivityksiä ja kommentoimassa lähes jokaiseen kommenttiin”. Eli sinun kommenttisi pompsahti pahasti pieleen, sorry nyt vain.
Kovasti joitakin tuntuu närästävän blokikirjoituksien vähäisyys, miksi?
En minä ainakaan ole tästä lukemisesta mitään maksanut ja olen iloinen saadessani sillon tällöin tietoa tienpäältä. Ei se niin helppoa ole kuin olohuoneesta kuvitellaan. (nim. autoillut yli 15:sta maassa). Toiveitahan voi toki esittää, mutta äänen (kirjoituksen) -sävy voisi olla sovittelevampi.
Matkalaiset, pitäkää huumoria yllä ja laulelkaa vaikka kotimaan lauluja viihdykkeeksi…
Kritiikissä ei ole niinkään kyse blogikirjoitusten vähäisyydestä vaan sisällöstä. Tuolle matkallehan on hankittu mukaan toimittaja, jonka velvollisuutena (ilmaisia matkoja sekä pv-rahoja vastaan) on julkaista matkaraportteja tänne blogiin. Täällä on esitetty lukuisia ehdotuksia, toiveita ja esimerkkejä, miten matkablogia yleensäkin tehdään ja miten ko. reportteri selviäisi kunnialla tehtävistään. Matkalaisillahan ei tietenkään ole mitään velvollisuutta tänne itsestään ilmoitella. Mutta reportterilla tuo velvollisuus on. Asioista enemmän perillä olevat osaavat myös esittää ehdotuksia ja neuvoa reportteria. Tästä on kyse!
Bussin esittelyä + videopostausta pyydettiin ja se myöskin tehtiin. Tekstiviestipäivityksiä toivottiin ja sekin toteutettiin. Matkustajien esittelyjä/haastatteluja on kyselty, mutta he eivät välttämättä halua tuoda itseään esille ja olla blogin päähenkilöitä. Blogin pääosassa on ensisijaisesti itse matka ja miten reportteri sen kokee. Jos mukaan saadaan myös kanssamatkustajien mietteitä ja kokemuksia (heidän ehdoillaan), se on tietysti plussaa, mutta ei mikään itsestäänselvyys. Minulla ei ole ollut blogissa mitään valittamista. Sitäpaitsi nyt ollaan matkustettu vasta tasan viikko, jäljellä vielä vähintään kuusi, joten päivityksiä on kyllä luvassa yllin kyllin. Maltti on valttia! Vanha viisaus: Tyytymättömien ei ole pakko lukea.
Niinpä, ja näistä toteutuneista toiveista olen ainakin minä esittänyt kiitokseni!
Kritiikin esittäminen ei ole valittamista valittamisen vuoksi vaan kuten täällä on ollut ehdotuksien ja toiveiden esittämistä, ja kuten olemme huomanneet, se on tuottanut tulosta. Joten tästä on ollut kaikille blogin seuraajille vain hyötyä.
Vanha viisaus: Tyytymällä mihin tahansa ei saavuteta mitään edistystä!
Menee ehkä vähän jo ohi aiheen 😉 mutta pakko siteerata tähän vähän viisaita sanoja:
Näyttelijä Johnny Depp uskoo, että nykyihminen on kadottanut itsensä nykyteknologian keskelle.
– Joskus haluaisin paeta teknologiapakkomielteistä maailmaa, joka paikan valtaavaa mediaa ja tosi-tv:n hulluutta kirkuen, Depp sanoo inquisitr.comin mukaan.
– Olemme kadottaneet kosketuksen maailman yksinkertaisiin asioihin. Olemme kadottaneet yksilöllisyytemme, mies jatkaa.
Eli, kokeilkaa reissussa vaikkapa parin viikon internet-lakkoa, älkää koko päivää odottako alitajuisesti sitä hetkeä, että pääsette naputtamaan feisbookiin asiat mitä olette päivän aikana tehneet. Tää nykyteknologia tappaa ihmisen luovuutta aika lahjakkaasti!
Antakaamme reissulaisille reissurauhan, kaikki ei välttämättä halua olla esillä 24/7. En hoksannutkaan, että siellä oli palkattu reportteri… Noh, sitä juttua sumplinevat reportterin ja työnantajan välillä…
Hyvän reittimuutoksen teitte. Varmasti parempi valinta kuin Baikonurin kautta!
Rauhallista,ennakoivaa ajoa ,niin Ajokki kiittää.
Koskaan ennen en ole seurannut matkaa jossa näkyy reaaliajassa sijainti sekä kerrotaan kuulumiset lähes päivittäin kaikille suoraan! Kiitos päivityksistä.
Älkää välittäkö näistä muutamasta häiriintyneestä tyypistä,jotka VAATIVAT teitä tekemään sitä ja tuota!
Itse olette matkanne järjestäneet ja maksaneet ja teillä ei ole mitään velvollisuutta hyppiä jonkun lasse kovasen tai seonmoron pillin mukaan!
Ne ei ole mitenkään osallisia koko matkaannne joten antaa tyhjien tynnyrien kolista..!
Ei muuta kuin turvallisia kilometrejä ja unohtumattomia kokemuksia!
Aamen. Täysin samaa mieltä!
Kiitos, Reijo ja muut myönteiset 🙂
Eiköhän tehdä niin, että unohdetaan seonmoro ja lasse kovanen harjoittamaan omaa dialogiaansa. Jätetään väliin heidän viestinsä, eikä ainakaan missään tapauksessa noteerata niitä ja kommentoida niihin enää lainkaan. Kirjoitelkoot keskenään, jos kiinnostaa. He todellakin pilaavat koko ilmapiirin, yäk 🙁 Lievätkö hyljättyjä, kateellisia reportteriksi hakeneita. Siltä haiskahtaa. Niinhän se on, että ”happamia”, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Hyvät herrat (?), seonmoro ja lasse kovanen, asianne on kuultu moneen kertaan, joten voisitteko jo jättää tuon valittamisenne. Jos, niin kiitos!! Se osoittaisi edes jonkinlaista fiksuutta teissä. Tämä on enemmistön toivomus. Ei teitä kukaan jaksa enempää!!
Kiitos matkalaisille tulleista ja tulevista tiedoista ja kuvista!
Kaikkineen hyvää, sujuvaa ja mukavaa jatkoa monivaiheiselle matkanteollenne 🙂
Voi voi sentäs että osaa joillekkin käydä vaikeeks muutamien asiansa tuntevien hyvää tarkottavat neuvot. Sitäpaitti eipäs kukaan ihan noilta normi matkalaisilta mitään oo vatinnukkaan vaan siltä jolle se raportointi kuuluu. On muutes ritisoiminen auttannu jotta mun puolesta ainankin ite kukin saa ritisoira sillo jos aihetta ilmaantuu. Oikee hyvää uutta viikkoo sinne bussiin, reipasta mieltä ja luojan lykkyä !
Samaa mieltä kuin morjensta. Kyllä rakentavaa kritiikkiä ja parannusehdotuksia pitää voida antaa, se kun tässä tapauksessa vielä on mitä suurimmassa määrin yrityksen, ja erityisesti matkalle kustannetun reportterin etu. Eihän tämä ole mikään teinien reissu missä blogiin kirjoitetaan mitä sattuu ja koska huvittaa, kyseessähän on yrityksen järjestämä matka mitä ennakkoon markkinoitu ihan mukavasti muissakin medioissa.
Täällä ainakin seurataan mielenkiinnolla matkan vaiheita, ja samat on ajatukset koko työporukalla (tiedotuksen parissa työskennellään), että saisi tosiaan olla päivän vaiheet kilometreineen lyhyesti tiivistettynä.
Päädyttiin samaan laskelmaan mitä joku jo aiemmin kirjoittikin, jos aamulla kun bussi rullaa ja lähtöhässäkkä ohi, kirjoittaisi n. 5-8 min yön kokemuksista ja hieman paikan tasosta kokonaisuutena, säästä ja porukan fiiliksestä ym, sitten muutama samanlainen setti esim. pysähdysten jälkeen ja päivän päätteeksi, niin siinähän se. Lisäksi toki samanlaisia hieman pidempiä juttuja mitä nyt on tullutkin, oikein hyviä ovat olleet ja mukavasti kuviakin.
Opiskeleva ja aloitteleva reportteri ilmeisesti kyseessä, joten voiko parempaa näyteikkunaa ja referenssiä ollakaan, ja kun matka jatkuu niin julkisuus varmasti vain lisääntyy. Oma veikkaus on, että jossain vaiheessa joko Ylen tai Maikkarin uutisiinkiin pääsette. Mikä taasen on sekä yrityksen, että reportterin tulevaisuuden kannalta valtava etu. Täälläkin kun ollaan koukussa tuohon matkan etenemiseen, taitaa olla kaikilla ikkuna auki koko ajan….
Tsemppiä vain koko poppoolle ja toivotaan, että kun olot vaikeutuvat? niin huumori säilyy!
Hei KaaPo ja työporukka, lämpimät kiitokset 🙂 Tuntuu kivalta, että sai tukea tästä, nimittäin kun tällä palstalla monet eivät ole ymmärtäneet, että kritiikillä halutaan parantaa blogia meidän kaikkien hyödyksi ja iloksi, vaan ovat suoranaisesti hyökänneet kohti haukkumalla meitä joitakin, jotka olemme kritisoiden kirjoittaneet parannusehdotuksia, vinkkejä ja toivomuksia – ja osaa niistä on jo alettu toteuttaa.
Kaikille oikein hyvää alkanutta viikkoa; törmäillään täällä edelleen, mutta ei kolhita 🙂
Yhryn kyl täysi edellisee puhujaa tai siis kirjottajaa nm. seonmoro. On vähä välil tuntunu tääl jottei kaik uskalla sanoo oikeesti mielipiteitää ku jotku hyeenat on het kimpus. No mut toivottavast täst on nyt päästy ja jatkamma kaik yksis tuumin etiäppäin, eihän tää meirän kamppailu oo vaa noitten jotka tuol linjuris matkaa taittaa.
Kiitos mielenkiinnostanne mainiota matkaamme kohtaan ! Hienosti on mennyt ainakin tähän saakka ! Iloiset terveiset meiltä !