Kun pikkupoika Jani Laine kesällä 1995 istui Ajokki Royalin kyydissä Venäjällä, hän tuskin aavisti ajavansa joskus samaisella bussilla Thaimaahan ja kauemmas. Nyt Ajokki on valmis viemään matkustajansa maailman ympäri 23-vuotisella kokemuksella. Lue Ajokki Royalin elämäkerta!
Kaikki alkoi Tampereelta
Ajokki Royal syntyi Tampereella vuonna 1988. Mercedes Benz –merkkisen bussin osat tulivat Saksasta, mutta se koottiin kuntoon Suomessa. Ajokin nuoruusvuodet kuluivat tilausajojen ja lukuisten Lapin-reissujen merkeissä.
Saloon Ajokki muutti vuonna 1994, kun Janin isä Henri Laine poimi sen puolivahingossa mukaansa auto-ostoksilta. Siitä tuli Suomen Tilausliikenteen, sittemmin Salon Tilausmatkojen, ensimmäinen bussi.
– Ajokki myytiin meille hieman vahingossa. Edellinen omistaja onkin jälkeenpäin harmitellut luopuneensa liian hyvästä autosta, Laine myhäilee.
23-vuotisen elämänsä aikana Ajokki on käynyt noin kymmenessä eri maassa, joista eksoottisimpia lienevät Kazakstan ja Laos. Pitkän uransa varrella Ajokki on nähnyt myös lukuisia tansseja, karaoketuokioita sekä leirivuoroja. Mittarissa menopelillä on tällä hetkellä noin 1,8 miljoonaa kilometriä.
Jos Ajokki selviää maailmanympärimatkaltaan ehjänä Saloon, on sen aika päästä viettämään ansaittuja eläkepäiviä. Tosin niistä eläkepäivistä on puhuttu jo monta vuotta.
Mistä Ajokki on tehty?
Persoonallisesta historiastaan huolimatta Ajokki Royal on pohjimmiltaan ihan tavallinen linja-auto.
Ajokin kone on V8 ilman turboa ja hevosvoimia löytyy lähes 300. Ajokin mukavuuksiin kuuluvat viisi isoa pöytää ja vessa. Ajokista löytyy kuusi vaihdetta sekä pakki, mutta ohjaustehostin ei tällä hetkellä ole toimintakunnossa.
– Ajokissa on hyvä vääntö, ja se jaksaa kivuta isommankin mäen. Ajokissa on mekaaninen kaasu eikä lainkaan turboja. Elektronista bussissa ovat vain ajovalot. Kun Ajokin saa liikkeelle, ei sen matka helposti katkea, Laineen miehet vakuuttavat.
Kerran Ajokin kone on otettu auki ja laitettu uusiksi, vaikkakin kävi ilmi että se oli tarpeetonta. Kone oli loistokunnossa.
Viime kuukaudet Ajokki on viettänyt yksin Thaimaan Pattayalla. Yksinäisyydestä bussi tuskin kuitenkaan on kärsinyt – se on nimittänyt päivystänyt suomalaisravintolan pihassa tuttua kieltä kuunnellen.
Ajokki ei hyydy
Jani Laineen Pikavuoroa Bangkokiin jaksoivat monet epäillä, eikä vähiten Ajokki Royal -bussivanhuksen takia. Henri Laine ei myöskään uskonut poikansa pääsevän Venäjää pidemmälle.
– Olin vähän reissua vastaankin, sillä pelkäsin poikani katoavan loppuiäkseen Siperiaan. Janin veljet olivat kuitenkin matkasta valtavan innoissaan, ja lopulta muutin itsekin mieleni.
Henri Laine kehuu ensimmäistä bussiaan hyväksi palvelijaksi sekä perheyrityksen starttikapulaksi. Ajokki Royal on yhä hänen mielestään Salon Tilausmatkojen paras linja-auto.
– Ajokki on ollut meille vuosien varrella varsinainen perheenjäsen, joka ei koskaan ole jättänyt meitä pulaan.
Välillä Ajokki on kuitenkin näyttänyt myös oikukkaan puolensa. Bussi ei ole millään meinannut lähteä käyntiin, mutta kun joku ulkopuolinen on kutsuttu apuun, on Ajokki startannut ongelmitta – luultavasti makeasti nauraen.
Ajokin uudelleensyntyminen
Pitkän uransa aikana Ajokki on joutunut jos jonkinlaisiin tilanteisiin. Haastavimman hetkensä Ajokki koki kuitenkin Kazakstanin aroilla, kun bussiparka hyytyi keskelle erämaata lähes 40 asteen pakkaseen. Seuraavaan kaupunkiin oli matkaa 175 kilometriä.
– Ratkaisu löytyi viimein paikallisesta jarrunesteestä. Silloin Ajokki syntyi uudelleen, Jani kuvailee.
Ääriolosuhteissa Ajokki onkin osoittanut luotettavuutensa monta kertaa. Menopeli ei ole huonoista teistä moksiskaan, ja kylmää säätäkin se kestää varsin hyvin. Tietysti Ajokki, kuten me kaikki muutkin, kruisailee mieluummin hieman lämpimämmissä maisemissa.
Jani ei vielä ole varma kuinka paljon muutoksia hän ehtii tehdä ennen matkaanlähtöä. Aiemmin Ajokista on jo poistettu penkkejä lisätilan luomiseksi, ja bussin perältä löytyy myös kaksi sänkyä.
– Ideaalitilanteessa bussissa olisi ilmastoinnin lisäksi myös kotiteatteri, karaokemasiina sekä markiisi, mutta nähtäväksi jää, kuinka paljon ehdin toteuttaa.
Pohjois- ja Etelä-Amerikan etapeille Jani suunnittelee ottavansa mukaan veljensä, joka ohjastaisi toista bussia. Yksi asia on kuitenkin tehty selväksi: Ajokki Royal on Pikavuoron johtotähti, joka tulee aina kulkemaan edellä ohjaamassa matkantekoa.
Teksti: Maria Hietala
Kuvat: Tomi Tölli
Laatupeli edelleen tuo Ajokki! Eikös olekkin Vuorelan vanha? Muistelen olleeni luokkaretkellä Ahvenanmaalla tuolla samaisella kulkupelillä 95 mutta saatan erehtyä vuodesta jos se muutti Saloon jo 1994..
Pitää paikkansa. Vuorela ensimmäinen omistaja.
Saattaa olla että olen itsekin Ajokin kyydissä istunut, mutta jo ennen Vuorelaan menoa.
Hyvin suurella todennäköisyydellä isäni on Ajokin uutena myynyt:)