Esittelyssä venäläinen maantiesuihku

Ensimmäinen tekninen takaisku tuli tänä aamuna, kun bussin akut olivat tyhjentyneet. Varmuuden vuoksi akut ovat tsekattavana paikallisessa huoltoliikkeessä, joten aikaiseksi suunniteltu rajanylitys muuttui joksikin aivan muuksi. Toivottavasti iltaan mennessä päästään jatkamaan matkaa.

Toimivan netin kunniaksi esittelyssä venäläinen maantiesuihku, joka ei vain puhdista vaan myös ihanasti virkistää matkalla rähjääntynyttä.

  1. Tervehdys. Tero on rankka jätkä! Kun on nuori mies niin kyllä kaikkea voi touhuta.Ei kolota eikä nivelet pauku.

    Pääsinkin aiheeseen mistä olen huolestunut. Kuinkas teidän ryhmän seniorit jaksaa kuoppaista venäläistä tiestöä ja nuoremman väen rilluttelua?
    Joku nainen kirjoitti aiemmin että pitäkää nuoret pojat huolta mummoista. Ja vaareista!
    He eivät varmasti valita mutta huolenpito ja huomioiminen(kun mahdollista) ehkä parantaisi heidän elämänlaatua myös. Kyseessä on erittäin rankka reissu 69 vuotiaalle naisihmiselle.

    Ei muuta kuin lippu korkealla ja rinta kaarella kohti uusia haasteita..!!

    1. Pitkillä bussimatkoilla Venäjällä on usein enemmistä eläkeläisiä – itse olen istunut 4000 km Turun NevaTorusin bussissa Turusta Arkangeliin ja takaisin. Olen syntynyt 1970-luvun alkupuolella ja olin nuorin matkalla olija. Vanhimmat olivat about 75.

      Ei ole mainos mutta jos Venäjää haluaa nähdä pitkillä bussimatkoilla niin eräs Turkulainen tomisto ajaa kerran vuodessa todella kauas – ensi syksynä mm. Kaspian merelle. Reitti on vähän samaa kuin tässä. Niillä matkoilla on yleensä aina sama porukka – yleensä hieman vahempaa aktiivista eläkeläistä. Hyvin ovat yleensä nuoret ja vanhemmat tulleet juttuun niillä matkoilla joilla itse olen ollut.

      1. Ok. Kiitos selvityksestä. Tässähän on aktiivista toiminta-aikaa vielä hurumykke! Itse olen 51 ja tuntuu aika rajulta vedolta tämä näiden ihmisten retki..!!

        Talvikuukaudet menee kuin siivillä kun seuraa Suomessa, Tampereella -88 rakennetun Mersu 303/Ajokin viimeistä matkaa kohti tuntematonta..!!
        Toivottavasti liikennöitsijä saa siitä jotain korvausta kun luovuttaa vanhan reissuruunan jollekin asiaa ymmärtävälle Thai-liikennöitsijälle.
        Tai sitten se tulee takaisin Saloon jonkun uuden ryhmärämän ajamana.!

  2. Terkkuja sinne kuivaan mannerilmastoon ja onnittelut neuvokkuudesta! Tilanteen mukaan eletään… erityisterkut Tuomakselle, vaikka ei tällä kertaa rohkeus riittänytkään!

  3. Jumantsuikka ! Meinasin pudota tuolilta, kun Teron näytös pätkähti ruudulle. Vau. Noin sitä pitää ! (heh, tiedän siellä bussissa ainakin yhden henkilön, joka ei todellakaan uskaltaisi ottaa Venäläistä maantiesuihkua).

    Koittakaahan saada akut ladattua, niin päästään rajan toiselle puolelle, ja aikanaan myös sinne, missä ruoho ei ole jäissä vaan ihan oikeasti vihreää.

    1. Hyvältä vaikuttaa tiestön kunto tuon perusteella – ainakin kesäkelillä 🙂
      Olisiko sinulla tiedossa sääsivustoa, josta näkisi Kazakstanin säätietoja?

    1. Onpahan tämä ihmeellistä (ja koukuttavaa) nykytekniikan aikana, näkyy kun ovat taas päässeet hieman etenemään tuolla raja-asemalla. Toivottavasti pääsevät tuosta helpolla, rajan toisella puolella papereiden kanssa kun voi venähtää aikaa enemmänkin, mutta toisaalta, onhan heillä aikaa.

      Mielenkiintoisia päivityksiä oli, kuvat kyllä kertovat paljon, tosi upeita kuvia.

      Nuo ”pikapäivitykset” tekstiviesteinä ovat loistava lisä. Täällä tosiaan janotaan tietoa matkan etenemisestä, ja jokainenhan meistä kaipaa eri asioita. Itse kaipaan tuota tietoa varsinaisesta matkan etenemisestä, eli ajetuista taipaleista ja siellä kohdatuista ihmisistä, baareista, hotelleista, tien kunnosta ymym. Hyvä on toki välillä ihmetellä matkustamisen mielekkyydestäkin tämän päivän maailmassa, mutta niitähän me tehdään täällä kotisohvallakin…

      Hyvät Kazakhstanit!

  4. Vitsi Tero oot kahjo!!! Toivottavasti hajut jäi hankeen. Ainakin toi osoittaa, että fiilis ei hyydy vaikka akut sen tekeekin. Toivottavasti pääsette matkaan ja saatte bussin lämpimäksi. Jutut on olleet hyviä, kiitos. Pääsee kivasti mukaan näin ”villasukat jalassa, lämpimästä nojatuolista”, vai miten sen tossa aiemmin kiteytit. No ei täältä tule neuvojakaan. 🙂 Tsemppiä koko porukalle!!!!

  5. Matkanne tuo mieleen tositapahtumiin perustuvan romaanin ja elokuvan Pako Siperiasta (So weit die Füsse trage) jossa saksalainen sotavanki pakenee pakkotyöleiriltä Itä-Siperiasta ja kävelee 3 vuotta 14 000 km:n matkan kotiin Saksaan läpi Venäjän ja Persian. Vaikka te ette lienekään etsintäkuulutettuja ja teillä on bussi turvananne luonnonvoimia vastaan, on seikkailunne silti mielenkiintoista seurattavaa. Tsemppiä ja kiitos blogista sekä kuvista !

  6. Paljonkohan tulliviranomaiset vaativat voitelurahaa, jotta ryhmä pääsee maahan ilman vuorokauden mittaista ylimääräistä odotusaikaa. Matkaajien tavaroiden sisällöstä on helppo tehdä tikusta asiaa väittämällä että tämän ja tämän maahantuonti kiellettyä.

    Tällaisesta mielivaltaisesta toiminnasta omakohtaisia kokemuksia. Rajanylitys voi kestää tunnin, mutta pahimmassa tapauksessa auto siirretään sivuun 8 tunniksi, jos voiteluvaluuttaa ei ymmärretä maksaa.

    Tämä nyt tämmöistä äärilaidan kirjoittelua korruptoituneista rajaviranomaisista.

    1. Katsoin karttaa ja ainakin minun kartan mukaan näyttää siltä, että olisivat päässeet rajan yli. Vai onko kyse gps-mittauksen virheestä? Odotan tietoa mielenkiinnolla.

        1. Tero latasi omat akkunsa äiti venäjän kylmässä syleilyssä. Pitäkäähän nivelet notkeina, sillä täällä odotellaan mielenkiinnolla miten rajanylitys sujunut.

          Ylläpidolle tiedoksi. Meidän perheestä tänne kirjoittaa ainakin minä, vaimo ja meidän vanhempi poika. Esitätte kohtuuttomia vaatimuksia tänne kirjoittamiselle vaatimalla jokaiselle kirjoittajalle oman ip-numeron. Eli jokaisella kirjoittajalla pitäisi olla oma tietokone perheessä. Ylläpito voisi päästellä höyryjä johonkin muualle kuin tänne palstalaisten luettavaksi. Kritiikki kuuluu nettikirjoittamiseen yhtälailla, kuin sanavapaus Suomen lakiin. Tsemppiä jokaiselle.

          1. Kyllä näin on närehet ; eli samaa on täällä kummasteltu :O

          2. Hyvä vastaus Lasse K. ylläpidolle. Ottakaa asioista ensin selvää ennen kuin rupeatte syyttelemään julkisesti. Anteeksipyyntö ei olisi pahasta 🙂

            Meillä ip-numero vaihtuu vähintään kerran päivässä eli teoriassa voisin kirjoitella eri päivinä eri nimimerkieillä. Siihen ei toki ole tarvetta.

            Nyt kaikille lunta hattuun ja palataan asiaa eli matkalaisten matkan seuraamiseen ja blogin päivitysten odotteluun – seuraavaan kun saattaa mennä jonkin aikaa, ellei ihmeitä tapahdu. Jos kännykät toimii niin toivottavasti saamme väliaikatietoja silloin tällöin tekstareiden muodossa.

          3. Komppaan teitä Lasse Kovanen, morjensta ja Kauko Matkailija. Räikeästi yrittää ylläpito rajoittaa meidän sananvapauttamme kieltämällä aivan aiheellisen ja asiallisen krittiikin. Ei hyvä!

          4. Uskon, että Kovasen perheessä on täysin puhtaat jauhot pussissa ja ilman muuta jokainen perheenjäsen voi kommentoida samalla tietokoneella, ei Rantapallo sitä varmaankaan tarkoittanut.

            Sen sijaan veikkaisin, että ylläpito on huomannut, että täällä on eräs henkilö kirjoittanut välillä myös muilla nimimerkeillä, minkä huomaa nimimerkkien samankaltaisuudesta, täysin samanlaisesta kirjoitusasusta, sisällöstä ja tavasta ilmaista itseään. Hän on arvatenkin yrittänyt luoda kuvaa, että hänen agendalleen löytyy kannatusta muiltakin, vaikka kyseessä on ollut enemmän tai vähemmän yksi sama henkilö. En tiedä onko tämä enemmän koomista vai traagista. Toivoisin itsekin, että jatkossa palstalla keskityttäisiin itse matkan kommentointiin, niinkuin ylläpitokin on jo muutamaan otteeseen toivonut. Ilman Rantapalloa tietäisimme tästä uskomattomasta matkasta paljon vähemmän. Tsemppiä matkaseurueelle Kazakstanin kesyttämiseen! :o)

          5. Hei Lasse,

            Pahoittelen väärinkäsitystä. Koko perhe voi ilomielin käyttää samaa ip-osoitetta ja osallistua keskusteluun. Samoin kritiikki on tervetullutta ja sitä varten on tehty oma sivunsakin joka löytyy ylälaidan palaute-linkistä.

  7. on tosiaan huolestuttavaa kun ajattelee, että kello on siellä jo kääntymässä keskiviikon puolelle ja
    pakkastakin varmaan riittävästi. Auto ilmeisesti tullin takapihalla.Toivottavasti huumoria riittää vaikka vaikeaa sitäkin on ylläpitää. Voihan se olla myös harkittua jäädä yöksi tullialueelle?
    moisessa tullissa. Joku naurettava asiahan sielllä kiikastaa. Toivotaan parasta, että matka jatkuisi pian.

  8. Aikamoiselta pompottelulta vaikuttaa, vaikkei muuta näykään kuin sijainti kartalla. Pari kertaa siirtynyt muutaman metrin verran samalla parkilla, mutta siinä kaikki. Ei tuollaisilla rajatarkastuksilla ainakaan lisää matkaajia kyseiseen maahan houkutella… :/ Kaikesta huolimatta jaksamisia ja kärsivällisyyttä matkaajille! 🙂

  9. bobbyn ennustus ehkä käynyt toteen, mutta toivotaan, että harkittu teko jäädä sinne viettämään ensimmäistä yötä uudessa maassa…. kaikki tosin noissa maissa mahdollista. Mutta kuten itsekin ovat kommentoineet, nythän tuo matka vasta oikein alkaa.

  10. En haluaisi maalata piruja mutta mahtaako Riiasta hankitut viisumit mennä rajalla läpi kun aiemman kirjoituksen mukaan ne on tietokone vian takia käsin kirjotettu.

    1. Täysin mahdollista. Veikkaan että tuskinpa paikallisille rajaviranomaisille on tullut tietoa kyseisestä ATK-ongelmasta. Pidetään nyt joka tapauksessa peukkuja että homma selviää kaikesta huolimatta…

  11. Google mapsilla kun zoomaa oikeen lähelle niin huomaa että ovat jo tietä ylittävän puomin toisella puolella. Olisivatkohan jääneet tarkoituksella tohon yöksi ja valoisaan aikaan lähtevät vasta Kazakstanin aroille. Tossa rajan pinnassa Kazakstanin puolella voi hyvin olla myös joku hotelli, tms.

  12. Kuulin, että oli mennyt rajalla ensin odotellessa 3-4 tuntia, jonka jälkeen ihmiset pääsivät läpi, mutta sitten oli bussin papereiden kanssa jotain ongelmaa, ja joutuivat odottamaan joitakin tunteja lisää… Ilmeisesti raja-aseman pihalla olivat joutuneet seisomaan ja odottelemaan koko ajan. Auts. Toivottavasti kukaan ei ole paleltunut, ja toivottavasti pakkasta ei ole liikaa. Mahtaako Kazakstanin puolelta löytyä yösijaa ?

  13. Ehkä porukalla vielä virtaa kun päivä meni vähän temppuillessa, kuski ajelee tunnit kiekosta pois.
    Rajan ylityskin meni normaaliin tahtiin, ottaen huomioon ilmansuunnan.

    Meillähän oli suunnitelmissa jopa live kamera autoon ja yhteys sateenliitin kautta näille sivuille, aika ei valitettavasti riittänyt. Autossa olevat laitteetkin saapuivat maahan vain muutamaa päivää ennen lähtöä ja vaativat tähänkin käyttöön jo koodausta, hyvät ideat tulee aina vähän myöhässä.

    Teknisesti siinä ei olisi ollut mitään hankaluutta vain aikataulu taisteli vastaan.
    Toisaalta saattaa olla parempi että emme ole kaikesta liian hyvin perillä.
    Viihtykää

    Uusia ideoita vastaavan palvelun kehittämiseen otamme mielellään vastaan.
    info@mastercom.fi

    Jari

  14. Kylläpäs oli kirjaimellisesti sanottuna kunnon lumipesun poika ottanut 😉 Kiitos videosta ja blogin päivityksestä. Hyvää matkaa koko poppoolle edelleen!

  15. Näyttäisi siltä, että Kostanay olisi seuraava levähdyspaikka. Hienosti näyttäisi matka sujuvan. Jatkuvasti tulee matkalaisia seurattua ja mukava olisi itsekkin olla mukana 🙂

  16. Linkkejä Kazakstanista:

    Säätietoja Kazakstanista

    http://freemeteo.com/default.asp?pid=15&gid=1526273&la=10

    http://www.foreca.fi/Asia/Kazakhstan/browse?bl=A

    Suomen suurlähetystö Kazakstanissa

    http://www.finland.org.kz/public/default.aspx?nodeid=42608&contentlan=1&culture=fi-FI

    Kazakstan huumorisivusto Hikipediassa, jossa todetaan mm.

    ”Demokratia? Oliko se joku Hitchcockin leffa tai jotain? Olen tainnut nähdä joskus. Ihan hyvä pätkä.”

    ~presidentti Nursultan Nazarbajev maansa tilanteesta

    http://hiki.pedia.ws/wiki/Kazakstan

  17. Oikein bongattu ylempänä,
    sekä kaupunki että hotelli.Kostanayssa siis olemme ja pikku hiljaa alamme tehdä täältä lähtöä. Uskoisin, että parin tunnin kuluttua bussi on taas tien päällä.

    Rajalla kaikki näytti menevän pääosin hyvin aina siihen asti, kun auton papereita alettiin selvittämään tullissa Kazakhstanin puolella. Tässä vaiheessa ihmiset oli saatu jo tullista läpi ja leimat passiin. Kaikki näyttikin olevan ok, kunnes paljastui että ajoneuvon papereista puuttui eräs dokumentti, jonka olemassaolosta edes ryhmälle viisumit myöntänyt Kazakstanin lähetystö ei ollut viisumien hankkimisen yhteydessä tiennyt. Ja ilman tätä paperia autoa ei kuulemma saisi ajaa Kazakstanissa. Pitkällisten neuvottelujen (3-4 h) jälkeen jonkinlainen korvaava paperi saatiin sitten kuitenkin rajalta hankittua. Niin, ja matkalaiset toki saivat odottaa lämpimässä bussissa, arolla meidän ei tarvinnut onneksi seisoskella.

    Edellisestä johtuen ilta meni hieman pitkäksi eilen. Kostanayn ja rajan välissä olleet muutama kylä olivat niin pieniä, ettei niistä oikein majoitusta löytynyt. Siispä oli pakko ajaa tänne asti. Kello oli noin kolme aamuyöllä kun pääsimme perille ja löysimme majapaikan.

    1. Kiitos tästä sinulle TTö! Onneksi ongelma rajalla lopulta ratkesi ja pääsitte jatkamaan matkaa sekä viimein pitkän ajon jälkeen löysitte ilmeisesti oikein mukavan hotellin. Jos oli pitkä matka eilen, niin sitä se on tänäänkin, kun pääkaupunkiin suunnistatte. Astana vaikuttaa hienolta kaupungilta. Turvallista matkan jatkoa ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin.

  18. Kaju kirjoitti ylempänä, että ”hotellilla vielä näyttävät olevan”. Mistä sen näkee? Minä onneton en osaa käyttää näitä systeemejä. Neuvoisiko joku? Olisi mielenkiintoista osata! Olen tämmöinen tavan tollo näissä asioissa, mutta jos opastatte hieman. Pääsisin minäkin oikein kunnolla pikavuoron matkaan mukaan. Ihan pikku vinkki vain…

    1. maisuli: Nuo ”tietoviisaat” bongaavat tiedot Google Maps’in, Google’n ja Wikipedia’n kautta, josta laittavat linkit meille ”laiskoile” Googlettajille.
      Google Maps’issa on paljon kuvalinkkejä joitten kautta saa hieman esimakua maisemista. Muutakin tietoa löytyy paikka paikoin mm. tiekamerat, panoramakuvat ja Wiki-tietoa.
      Paljon tietenkin jää arvuuttelujen varaan jos paikasta ei ole tietoa saatavilla. Hyvin kuitenkin ovat osuneet nappiin 🙂
      Tällä keinoin blogin seuraajat ovat päivittäneet paikkatietoja paljon rivakammain kuin pikavuororeportteri, jonka kello taitaa olla vielä kesäajassa 😉

  19. Hei Matkalaiset!

    Pidittepä jännityksessä eilisen päivän, kun vasta illalla pääsin koneelle ja näin että olitte siirtyneet
    Kazakstanin puolelle, huokaisin helpotuksesta.

    Toivotaan hyvää säätä ja oikeita reittivalintoja tämän itäisen , karun maan teillä.

    Kaiklle hyvää vointia ja terveyttä!

  20. Matkanne siirtyy toiseen vaiheeseen. Täältä kotistudiolta katsottuna matkanne eteni helpohkon oloisesti aina Samaraan asti. Mukana oli varmaan paljon matkustamisen iloa ja uuden näkemistä.
    Tuttavuuttakin pääsitte tekemään lähes 24 h vuorokaudessa.

    Matkan rasitukset alkavat hiljalleen näkyä. Jatkuva pakkanen, tullimuodollisuudet, pimeällä ajaminen, hotelli-/bussielämä, huonot tiet, vieras kulttuuri. Muuttuvia tekijöitä paljon. Kokeneemmat matkaajat jaksavat enemmän kuten myös nuorimmat matkalaiset. Vanhempi ikäluokka väsyy ensin, siksi onkin tärkeää seurata heidän jaksamistaan.

    Kaikkea hyvää sinne Aasian länsireunamille

  21. Kiva kun selvisitte rajanylityksestä . Lentokentän näkyminen eilen kartalla sai meidät ajattelemaan että nyt olette joutuneet verkkoaidan sisäpuolelle. Hotellilla kuulutte kuitenkin olleen. Siispä hyvää matkantekoa edelleen. Kiikkustuolissa on sit kiva muistella näitäkin reissuja.terv.:Reino & Aila

  22. Mielenkiintoisessa maassa matkaa tekevät. Kaikenlaista voi eteen osua, ja varmaan osuukin. Ilmasto melkoisen kirpeätä pakkasta näyttäisi olevan juuri nyt, mutta ovathan koko ajan menossa lämpimämpään suuntaan, joten ehkä hieman helpottaa ajoittaista tuskaa. Mielenkiinnolla odotellaan raportteja, esim. tiestön kunto ja liikenteen vilkkaus kiinnostaisi kovasti.

    Väliaikana voi vaikka lueskella 2007 tapahtunutta seikkailua ko. maassa moottoripyörällä kiertäen. Ja blogi on mielstäni melkoisen hyvä, vaikka varmaan hankalat on ollut hieman haasteelliset olosuhteet kirjaamiseen, tosin tuo retki tapahtui kesäaikaan. Aika äijiä ovat…

    http://www.sitmentiin.com/kazakstan-2007

    1. Poijat ja työt kansan urhokkaat.Viellä täällä kotisohvalla on peukut pystyssä.Kun tätä kirjoitan,päivä alkaa olla tiistain osalta puolessa.
      Katselin juuri Kazakstanin säätietoja ensi maanantaihin asti.Ne kertoivat poutasäästä,mutta hyisen kylmää on.Pakkashaarukka sahaa 12 – 25 asteen välillä.Siis akut ja ”tohottajat pitää olla yötä päivää toimintavalmiudessa,muuten hukka perii.
      Onneksi ette ole vielä kirkiisien mailla ! Sinne luvataan jopa 35 asteen pakkasia yöikaan.
      Matkakokemusten kirjoittaja on verbaalinen lahjakkuus.Juttuja on helppo lukea ja ymmärtää.Täällä lämpimässä tuvassa lapaantaljojen keskeltä toivottaa teille -ei kun utua putkeen ja menoksi.Näin helppoa se on.
      Mutta leikki sikseen.Oikein hyvää sujumista matkaan,missä sitten olettekaan !

  23. Hurraa! Ylläolevista teksteistä päätellen olette onnistuneet ylittämään rajan! Onnittelut! Rajanylitykset aina riskaapelia, kun pykälät voivat muuttua tunnin sisällä siellä idässä. Lännestä en tiedä. (USA)
    Tuota pelkäsinkin, akkujen sippaamista! Laturit pitää olla kunnossa ja jos autonmoottori ei ole käynnissä, ei kannata kovin pitkää aikaa pitää sisävalaistusta yllä. Agregaatista olisi hyvä saada sisälle valaistus. – Nyt teidän matkassanne alkoi sitten uusi jakso. Toivokaamme että se on ainakin yhtä onnekas kuin edellinenkin osuus. Terolle nostan hattua lumiuinnista 22 asteen pakkasessa. Raaka homma, toivottavasti ei kostaudu flunssana. Itse olen uinut lumessa pari kertaa, mutten noin kylmässä. Hieno uroteko!!! Myötämäkeä matkallenne!!!

  24. Matka näyttaä jatkuvan kazahtanilaisia kinttupolkuja pitkin…onkohan kyseessä oiko- vai kiertotie?! 😉

    Olisi kivaa saada videokuvaa bussin liikkuessa, niin että me sohvaperunat saataisiin (lisää) tuntumaa Siperian steppeihin ; aika harvalla on varmaan mahdollisuutta tehdä vastaavaa reissua!

  25. Jakso joka ehkä jäi kirjoittamatta:
    Eilisen rajaseikkailun jälkeen pääsimme vihdoin majapaikkaamme Hotelli Ostrov, Kostanayn kaupungista http://www.ostrov.kosta.kz/index_en.htm. Pikavuoro suosittelee: ****

    Majoittuminen hotelliin kävi käden käänteenssä ystävällisen henkilökunnan avustamana eikä unen pääsyssä ollut mitään vaikeuksia. Sen verran oli porukka reissusta väsähtänyt, että vaikka Idän pikajuna olisi sängyn vieressä viheltänyt, ei se olisi saanut matkalaisia väräyttämään karvaakaan.

    Aamiainen nautittiin hotellin yhteydessä olevassa Ostrov Kahvilassa, jossa päästiin esimakuun Kasahkstanin ruokakulttuurista. Tarjolla oli mm. shuzhuk makkaroita, jotka on tehty savustetusta hevosen lihasta, Plov, pilafiriisi jossa on valkosipulia, taatelia, aprikoosia ja lammasta sekä lisukkeena lautasellinen pieniä täytettyjä piirakoita, Samsa. Ruokajuomana oli mustaa teetä maidon kera. Paljon muitakin herkkuja oli tarjolla, mutta päätimme jättää niillä herkuttelun matkan varrelle että päästäisiin lähtemään ajoissa.

    Tänään päätimme kurvata, aikaisempaa suunnitelmaa poiketen, etelämpää reittiä myöten parilta hotellivieraalta saamamme vinkin perusteellä; että tie oli juuri aurattu ja hyvässä kunnossa eikä siinä ollut paljon liikennettä. Yöksi saatamme majoittua Esil’iin, ellei matka-ahneus iske ja tiet ovat hyvässä kunnossa, saatamme jatkaa vielä etäämmäksi. Siitä lisää seuraavassa päivityksessä, vaikka tekstarin välityksellä ellei nettiin pääse.

    1. Kauko, hyvä kuvaus ja noin on ihan hyvin saattanut tapahtuakin, mutta käsittääkseni et ole matkalla mukana, joten voisitko jättää jatkossa matkan kuvailun heille, jotka oikeasti ovat tien päällä? Kiitti 🙂 Ja tää on vaan sanottu rakkauella! 😀

    1. Kohti Astanaa näkyy reitti olevan,sieltä varmaan Karakanda-Balshaik-Almaty.
      Baikonurin keskuksessa poikkeaminen tekisi noin 2000 lisäkilometriä.
      Epäilen,että ei viisumit riitä siellä vierailuun,tarvii varmaan RKA:n tai FSA:n roopuskan.

  26. Esil jäämässä taakse eli ei ainakaan siihen yöksi.

    kulkuri kirjoitti:
    ”Kohti Astanaa näkyy reitti olevan,sieltä varmaan Karakanda-Balshaik-Almaty.
    Baikonurin keskuksessa poikkeaminen tekisi noin 2000 lisäkilometriä.”

    Totta. Ihmetytti vaan toi eteläisemmän reitin valinta. 36:sta kulkee samaan suntaan ja pääväylä.

    T: Lasse

  27. Mitään ei ” kuulu ” mut onneks sentää näkyy kartalla. kyl on aihetta kiittää monii palstalle linkkei kopsanneita ja muutenki tietoi antaneita kanssa palstalaisii joten KIITOS teille

  28. Vau, Astana vaikuttaa todella mielenkiintoiselta kaupungilta, varmasti olisi nähtävää useammaksikin päiväksi. Öljyrahoilla rakennettu kaikenlaista erikoista, mm. Rauhan Pyramidi, Baiterek Tower (”tikkari-torni”), Khan Shatyry – jättimäinen teltta, jonka kuvun sisällä lämpötila pysyy korkealla ja joka sisältää vapaa-ajanviettoalueita. Lisäksi Astanassa on paljon palatseja ja muita upeita rakennuksia.

    http://www.google.com/images?hl=fi&sugexp=ldymls&xhr=t&q=astana&cp=5&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=591

  29. no niin, taidatte olla jo syvällä Kazakhstanissa! Hyvä, että rajanylitys meni ilman sen suurempia kärvistelyjä. Itse toissakesänä Mongolian rajaa ylittäessä Venäjän rajavirkailijat menivät täysin sekaisin kun porukassa oli meidän suomalaisten lisäksi puolalaisia.. ”Miksi teillä on erilaiset passit???” niin…

    Tsemppiä!

    Terveisiä Moskovasta!

    E

  30. Tällä vauhdilla Astana tulee vastaan huomenissa. Muutama linkki lisää Astanaan.

    Suomen suurlähetystö, Astana
    http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=16617&contentlan=1&culture=fi-FI

    Matkustustiedotteet, 22.11.2010
    Kazakstan: matkustustiedote
    http://213.214.146.178/Public/default.aspx?contentid=70238&nodeid=15145&contentlan=1&culture=fi-FI

    Astana Travel Information
    http://www.happytellus.com/astana/kazakhstan

    Astanan hotelleja 9 taalasta ylöspäin
    http://www.advantour.com/kazakhstan/hotels/astana.htm

  31. Hyvä tuntuu olevan vauhti päällä vaikka siellä jo kohta siirrytään torstain puolelle. Tuolla vauhdilla Astana alle tunnin päästä, ja jos vielä hotelli on jo selvillä, pääsevät kuitenkin ”inhimilliseen” aikaan majoittumaan. Siis verrattuna edellisen yön majoittautumisen…

    Kunhan vaan menopeli toimisi ja akkuongelma selviäisi. Jokin siellä nyt purkaa akkuja, kaapelit irti yöksi?

    1. Olen käsittänyt niin, että akut ovat purkautuneet kerran (silloin Venäjän puolella), josta reportteri tässä kyseisessä blogissa kertoo. Nuo tekstiviestit ovat tulleet viiveellä vasta tänä iltana tuohon näkyviin.

      1. Niinhän se noiden akkujen kanssa taisi ollakin. Astanasta menivät sitten heittämällä ohi. nyt näemmä janotaan kilometrejä oikein kunnolla. mikähän mahtanee olakan tämön stintin määränpää?

        Hyvä tietysti jos keli hyvä, kuskilla virtaa riittää ja matka taittuu, onhan sitä matkaakin edessä runsaasti.

          1. Astana on tietääkseni vuodesta 97 asti maan pääkaupunki, jossa on yli 700.000 asukasta, joten ei sen ohi voi ajaa.
            Eilen oli Pohjois-Karjalan radiossa Eevan live haastattelu puhelimitse ja hyvin kuului. Eevalle terkkuja Onttolasta!

    1. Onko kartalla näkyvä R-262 rautatie, kun vaikuttaa kovin suoralle. Tai sitten tie on suunniteltu pelkällä viivoittimella. Ei ole jäänyt edes peukaloa väliin, kuten eräässä muussa paikassa.

  32. esko kirjoitti:
    ”Onko kartalla näkyvä R-262 rautatie, kun vaikuttaa kovin suoralle. Tai sitten tie on suunniteltu pelkällä viivoittimella.”

    Luotisuora tie arolla. Kun muuttaa kartan sateliitin puolelle niin voi tarkastella tarkemmin.

  33. Auto on seissyt jo vaikka kuinka kauan keskellä risteystä satelliittikuvan mukaan. Onko kenelläkään tietoa, mitä on tapahtunut, vai eikö gepsi vain toimi?

  34. Taisi tulla kuskin tunnit täyteen ja ottivat eksoottisen bussimajoituksen keskellä kaunista aroa. Hauskan näköinen risteys, ei oikein johda tiet minnekään, ehkä kesällä tiluksille…

  35. Mäki tossa pari kertaa ku vilkasin karttaa ja satelitti kuvaa ni epöuskosena kattelin tilannetta , mikä lienee syynä stoppiin tohon risteykseen. voi olla iha järki syy . , toiv ei mitää ikävää

      1. Tässähän oikeen sivistyy kun käy vielä Wikipediassa lukemassa maasta, tuskimpa koskaan olisin ollut kyseisestä paikasta kiinnostunut jos ei meidän matkalaiset olisi nyt siellä. Hyvähyvä.

  36. nytpä pääsivät ajoissa liikkeelle. Toivottavasti lepoa on riittävästi ainakin kuskilla.
    On varmaan paljon rasittavampaa ajaa täysin tuntemattomilla teillä kuin näillä kotimaan maanteillä.
    Toivotaan kaikille iloista matkapäivää!

  37. Oiskos kukaan matkalaisten omainen tai läheinen päässyt txt-viesti/puhelinyhteyksiin pikavuorolaisten kanssa? Olis kiva tietää kuinka kauan Astanassa aikovat viipyä, miltä kaupunki näyttää ja mitkä on tunnelmat. Tiedän, että blogikirjoitus on tulossa, mutta olis tosi mukava saada sitä ennen jokin pieni väliaikatieto, jos mahdollista 😉 kun tää on niin jännää ja kiinnostavaa, et tuskin malttaa odottaa 😀 kiitti!

    1. Olis se kumma jos ei yli 700,000 asukkaan nykyaikases pääkaupungis löytys toimivaa nettiä , ku oli tänne palstalle sielt ekast pienemmäst kazakki kaupungist joku niist kirjottanu. Nii , raporttii ootellessa ku ei tekstariikaa oo ainaka läpi tullu tänne

  38. Pikkuisen tietoa:
    – polttoaineen kanssa on tullut ongelmia. Bussia koitettiin vielä pari tuntia sitten saada jonnekin lämpimään. Aikaisempi pysähtyminen meni dieselin jähmettymisen piikkiin.
    – suunnitelmissa lienee muutaman päivän lepo Astanassa ennen jatkoa Kiinaan.

    1. Kiitos infosta monnye. Kesälaatu lopettaa matkan pikaisesti. Onneksi ovat hienossa kaupungissa, jossa nähtävää riittää helposti pariksi päiväksi. Lepo tekee hyvää kaikille.

    1. Matkustustiedotteessa muuten varoitettiin epäluotettavista bensa-asemista ja muutenkin huoltoasemia on kuulemma harvassa joten varatankit mukaan. No onneksi ovat selvinneet.

    1. Olipas upeeta kuulla haastattelu, kiitti linkistä. No nyt selvis viimeöinen risteyksessä seisominen, kun polttoaine oli hyytynyt kovassa pakkasessa. Viipyvät 3 pv Astanassa.
      Toivottavasti saavat bussin lämpimään sulamaan.

  39. Olisikohan niin, ettei tuollapäin maailmaa ole välttämättä valmista talvilaatua vaan sekoitus pitää tehdä itse tankatessa? Onneksi auto on sen verran vanhempi ettei varmaankaan mitään ongelmia pitäisi tulla vaikka itse lotraa kohtuullisen määrän bensaa tai valopetrolia polttoaineen joukkoon. Petroli on ymmärtääkseni hieman hellävaraisempi vaihtoehto polttoainepumpulle. Sitä sekoitusta kai perinteinen talvidieselkin pohjimmiltaan on. No, luulisi asian järjestyvän, öljymaa kun kerran on kyseessä. Tärkeintä lienee kuitenkin auton saaminen lämpimään. Pelkästään luore löpö tankissa ei vielä riitä jos putket on tukossa.

  40. Joku tuumaili aiemmin näin :
    Auto on seissyt jo vaikka kuinka kauan keskellä risteystä satelliittikuvan mukaan. Onko kenelläkään tietoa, mitä on tapahtunut, vai eikö gepsi vain toimi?

    Gps lähettää tietoa sijainnista 5 min välein jos paikkatieto muuttuu vähintään 50 metriä. Eli kun autolla ajetaa.
    Kun ajoneuvo ei liiku lähettää Gps paikkatiedon kerran tunnissa ilmoittaen ”täällä ollaan” edellyttäen että ajoneuvossa on akut kiinni eikä saunan lauteilla lämmittelemässä.

    Eli kyllä gepsi toimii vaikka kartalla liikettä ei olisikaan 🙂

    Jari

  41. Mastercomin Jarilta kysyisin kuinka vanha tuo kartan satelliitti kuva on Kesäisia kuvia kuitenkin Voisko tuossa viinitarhan päässä olevalla tontilla nyt olla se lämmin halli

    1. Google Earthin mukaan noilla paikkein on Astana Bazar. Mitenkähän tarkkoja kuvien sijaintitiedot ovat? Googlen kuva lienee vanha ja pellolle on voitu rakentaa tuo basaari. Sellaisesta vois löytyä lämmintä hallitilaa. Keskustassa on toinen Astana Bazar.

    2. Eurolle vastaisin että kyllä se mahdollista että halli tuohon on jo ilmestynyt.
      Kuvien ikä vaihtelee suuresti pienelläkin matkaa, huono laatuisia kuvia korvataan paremmilla ja saattaa olla että esim. sotilas kohteista ei ole hyviä kuvia, varmuudella vaikea ikää kertoa.
      Kuvissa saattaa olla aika leima ala reunassa, mutta se ei ole kuvaushetki.

      Jari

    1. Kiinnostavaa.. kiitti tästä ! Kun on kuvine mukana tekstiä enkuks niin saa enemmän irti tällänenkin jolle kyrilliset on yhtä hölkäsen pöläystä ; ))

  42. Polttoaineen jäätyminen katkaisee matkantekoa hetkellisesti mutta toivottavasti paineilmasysteemit pelaa moitteetta, siitä tulee hankala juttu jos ei ilmajousitus nostakaan ajokkia aamulla tai ei käsijarru vapauta. Hyvä huolto lähtiessä vapauttaa pitkälti näistä murheista mutta tuo polttoaine on tietysti tuurin kauppaa mitä sinne tankkiin lorisee missäkin.

  43. Aikas hauskoja yksityiskohita on tässä informaatiossa mitä matkalaisten vaiheesta saadaan. milloin jotakin haastatellaan Pohjois-jossakin radiossa, milloin taas Turun sellaisessa, ja täällä missä on oikein sitä varten blogi, ei tiedetä mistään mitään?

    Joissakin toisissa samantyyppisissä reissuissa on ollut jopa niin päin, että muut mediat lainaavat blogissa olevaa infoa ja tekevät juttua sen pohjalta. Saisi sitten sivustot missä blogi on, melkoisesti ilmaista mainosta ja julkisuutta….
    No, toivotaan että sitä tietoa saadaan jossakin vaiheessa tännekin. Nyt kuitenkin ilmeisesti hyvin anasaitut pari lepopäivää sivistyksen ja palveluiden parissa, hienolta paikalta näyttää.

    1. Laitanpa tähän vielä, ettei tieto ihan haraoille menisi, että Turun Radion haastettelu oli juuri blokin ansiota.

      Jos et huomannut linkkiä Janin haastetteluun, se on vielä uudemman kerran tässä.
      http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=1627736&language=fi

      Mujuten olen sitä mieltä, ettei kannattaisi niin kovasti kritisoida ja vaatia alati parempaa. Ainakin minä olen saanut hyvinkin mukavasti kirjoitettuja ja kuvattuja sattumuksia. Olen tyytyväinen:)

    2. No näimpä se tuntuu olevan , tän reissu plogin kanssa……. Eiköhän sieltä jossakin vaiheessa päivitystä tule saas sitte nähdä minkämoista,
      Tosiaan hienolta näyttää toi kaupunki , varmasti paljokin nähtävää ja tekemistä…

  44. NeMo hei samaa mieltä mäki, ja monnye ja muut kritikkii vastusavat : miks ei sais vaatii parempaa ku ei oo tyytyväine , eihä mekää vastusteta teitä jotka sanoo et on tyytväisii , ei olla kirjoteltu teille et ” älkää olko tyytyväisii ku mäkä en oo ” ! !
    Se on kyl pelastanu aika paljo ku ahkerat palstalaiset on laittanu linkkii yms tietoo

    1. terve

      nyt on ollu mukava seurata palstaa sekä porukoitten laittamia linkkejä, paljon on kaikilla jotain nippelitietoa vähän joka puolelta , linkkejä sinne sun tänne. turha narina on loppunut myöskin. mustamakkara , ei täällä ole kukaan kieltäny kritiikin antoa ja vielä palstanpitäjä laittoi oikein eri linkin minne voi purnata. kysymys on siitä että ei todellakaan ole mukavaa luettavaa jos joka toisessa viestissä haukutaan milloin mitäkin, kyllä se asia tulee selväksi kerrasta. toiset tykkää toiset ei, mutta jankkaaminen samasta asiasta on kauheeta. kun palstaa on muuten niin kiva seurata ja matkan etenemistä muutenkin. eikä tää nyt niin vakavaa pitäis olla et ventovieraitten ihmisten välillä syntyy eripuraa siitä kuka tykkää mistäkin. kiitos

  45. Aiemmin kerrottiin, että tullissa bussin tiedoista puuttui jokin paperi, mikä saatiin 4 h odottelun jälkeen korvattua jollain toisella asiakirjalla. haastettelussa kerrottiin, että voitelurahoilla lopulta pääsivät rajan yli. Eli se korvaava paperi ei riittänyt? Vai oliko ne voitelurahat juuri niitä korvaavia papereita? 😉 Olis muuten mielenkiintoista tietää minkäsuuruinen summa yleensä tällainen voiteluraha on, että tiedän itse varata budjetistani osan sellaiseen käyttötarkoitukseen, jos lähivuosina tässä pääsis itsekin noille seuduille matkustelemaan. Kolme päivää Samarassa on varmasti hyvä päätös, ottakaahan pääkaupungista ilo irti!

  46. Aika outo paikka missä ovat olleet parkissa jo pitemmän aikaa, jonkun plantaasin reunassa, ei siinä ainakaan mitään rakennusta ole, meinaan että sais kirassiröörit norjistuman ja ns. kesälaatua putkiin.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy