Tervemenoa Venäjä, tervetuloa Aasia

Kevyttä kenttähuoltoa ennen lähtöä Kazakstaniin. Akkujen simahtaminen oli vasta esimakua tulevasta.

Tiistain ja keskiviikon aikana koettiin matkan ensimmäiset kriittiset hetket. Koko matka olikin sujunut niin hyvin, että vastoinkäymisiä oli odotettavissa.

Ensimmäinen vastoinkäyminen kohdattiin heti aamusta, kun bussin akut olivat tyhjentyneet.

Onneksi venäläinen vieraanvaraisuus näytti taas parastaan.

Mikko päätyi keskustelemaan tilanteestamme hotellimme omistajan, Viktor Okunenin, kanssa. Lopulta mies päätyi viemään meidät ja tyhjät akut trotskilaiselle bussivarikolle huoltoon. Hän myös maksoi akkujen latauksen.

Hiljalleen paljastui, että Okunen on yksi kaupungin valtaisimmista miehistä, jonka bisneksiin kuului hotellin lisäksi ainakin kauppoja, ravintoloita ja silmälääkäriasema. Hän oli itsekin opiskellut eläinlääkäriksi, mistä hänet palkittiin ns. punaisella diplomilla, joka myönnetään, jos opiskelija on suorittanut kaikki oppiaineet parhailla mahdollisista arvosanoista, kaikissa aineissa.

Mies oli kaupungissa todellinen tekijä, eivätkä suhteet rajoittuneet pelkästään liikemaailmaan. Myös miliisit jättivät hänet lompakkoa vilauttamalla rauhaan, kun jarrutus meni risteyksessä päin punaisia hieman liian pitkäksi. Käytännössä vastaavaa immuniteettia ei Venäjää saa kuin parilla tapaa.

Hän myös soitti tullin päällikölle, että olemme tulossa ylittämään rajaa. Venäjän puolella ylitys sujuikin kuin tanssi, mutta siitä lisää myöhemmin.

Itse Trotskin kaupunki oli huomattavasti varakkaampi kuin yksikään näkemämme paikka sitten Moskovan, mukaanlukien Samara. Vanhat Ladan rohmut vaihtuivat Trotskiin tultaessa länsimaalaisiin tuontiautoihin ja hämyiset kirpputorin luksusvaatekauppoihin.

Syynä parempaan elitasoon on rajan läheisyys. Läpiliikenne tuo kauppaa.

Mies ja koira trotskilaisella torilla.
Villasukkamyyjällä riittää hymyä pakkasesta huolimatta.
Venäjällä arvostetaan hyvää liukumäkeä. Cricke näyttää mallia.
Porvoolaiset tilaamassa taksia kaukana kotoa.
Mikko yhteiskuvassa Viktorin, kylänpäällikön ja muutenkin hienon miehen kanssa.

Akkuhuollon jälkeen Ajokki lähti iltapäivällä kolmen aikaan käyntiin kuin palmun alta. Syy akkujen tyhjenemiseen on edelleen epäselvä, sillä yön aikana ei autossa käytetty auton omaa sähköä vaan aggregaatteja. Syynä saattaa olla pakkanen tai jokin vakavampi vika. Akkujen reistailu oli kuitenkin vasta pientä verrattuna tulevaan.

Rajanylitys oli päivän toinen kriittinen hetki.

Matkustajien kanssa ei ollut ongelmia, ei edes Kazakstanin epämääräisen ryhmäviisumin kanssa. Sekä Venäjän että Kazakstanin rajalta mentiin heilahtamalla läpi. Auto tutkittiin molemmilla rajoilla hyvin pintapuolisesti ja nopeasti.

Meininki rajalla oli aasialaisen leppoisaa. Rajavartijat olivat hyvällä tuulella ja halusivat opiskella muutaman sanan suomeakin samalla. Edes jonoja ei juuri ollut rajalla.

Pääsimme jo bussiin asti Kazakstanin puolella, kun Jani ja tulkkina toiminut Mikko pyydettiin vielä kerran raja-asemalle sisään.

Alkoi muutaman tuntia kestänyt näytelmä, jonka lopputuloksesta oli kiinni käytännössä koko matkan jatkuminen.

Meiltä puuttui eräs lupa, jota ilman autolla ei olisi asiaa maahan, viranomaiset ilmoittivat. Lupa olisi pitänyt anoa reilusti etukäteen. Lupa on ilmeisesti ihan aito ja lain mukaan vaadittava dokumentti, sillä paikallisilla rekkamiehillä oli näyttää sellainen.

Ilman lupaa vaihtoehtoina olisi hankkia jotain kautta Venäjälle uusi viisumi ja tykittää esimerkiksi Mongolian kautta Kiinaan. Vaikka uusi matkareitti olisikin löytynyt, käytännössä Kazakstanin jättäminen väliin olisi aiheuttanut vakavia ongelmia koko matkalle. Siperian halki ei kenelläkään ollut suurta halua lähteä ajamaan.

Riemuksemme kaikkien suuresti kunnioittamat viranomaiset olivat kuitenkin avuliaalla tuulella ja suostuivat kirjoittamaan tarvittavat paperit. Hinnaksi ilmoitettiin 110 dollaria.

Tietenkin paperin kirjoittaminen ja leimojen lätkiminen vaatisi runsaasti aikaa ja energiaa, joiden vastapainoksi tarvittiin jonkinlainen kiitollisuudenosoitus.

Tervetuloa Aasiaan.

Vaikeaksi tilanteen teki se, ettei vastaavasta ollut kenelläkään aikaisempaa kokemusta. Ruskeiden kirjekuorien kanssa leikkiminen on oma taitolajinsa, aivan kuin intialaisella bazaarilla tinkaaminen. Lahjuksien maksaminen ja vastaaottaminen on useimmissa maissa rikos, minkä vuoksi koko toimenpide täytyy naamioida absurdiksi näytelmäksi, jossa kaikilla on tarkkaan käsikirjoitetut roolinsa.

Meidän roolimme oli tällä kertaa esittää köyhää mutta avusta kiitollista suomalaisturistia.

Leimaveroista selvittiin lopulta melko vähällä. Uskon, että suuri syy tähän oli venäjää puhuva neuvottelukumppani.

Palvelumaksun hinnaksi tuli 100 dollaria, mikä on paljon vähemmän, kuin mihin oli pahimmillaan varauduttu. Yhteensä siis rajanylitys maksoi 210 dollaria ja kesti seitsemisen tuntia. Tunnelma oli bussissa kohtalaisen korkealla, kun Ajokki viimein lähti liikkeelle

Kammottava kazakstanilainen kinttupolku heti Kostanayn liepeillä. Ajo-olosuhteet (päiväsaikaan) paremmat kuin Suomessa.
Auringonlasku arolla. Voit kääntyä 360 astetta ympäri, eikä sinua tervehdi kuin silmänkantamattomiin puhaltava jäinen tuuli.

Kazakstanin puolella kaikki näytti jo menevän paremmin. Ensinnäkin tie oli erinomaisessa kunnossa, paremmassa kuin Suomessa. Bussilla pystyttiin pitämään 90 kilometrin keskinopeutta, jota ei ole koettu sitten matkan alkutaipaleen.
Kostanaysta löytyi halpa ja hyvä hotelli, jossa itsekin yövyin valkoisissa lakanoissa pitkästä aikaa. Huone maksoi kahdelta hengeltä 3000 tengeä eli noin 15 euroa.

Hyvin levätty yö tuli tarpeeseen, sillä seuraavasta päivästä tuli koko reissun rankin.

Lähdimme ajamaan vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Tarkoituksena oli tykittää yötä vasten kohti Astanaa siten, että olisimme perillä pääkaupungissa joskus yöllä. Matkaa oli kuutisensataa kilometriä.

Matka sujuikin aluksi hyvin, kunnes aamuyöstä yhden aikoihin tapahtui se pahin, jota oli pelätty: bussista katosi ensin tehot, minkä jälkeen se sammui keskelle silmänkantamattomiin jatkuvaa kazakstanilaista aroa. Edelliseen isompaan kylään oli matkaa kymmeniä kilometrejä, Astanaan noin 170.

Pelottavaksi tilanteen teki hyytävän jäinen ilma. Pakkasta oli noin 30 astetta ja tuuli todella navakka. Tähän kun lisättiin vielä ajon aiheuttama viima, ei Mersun polttoainesyöttö enää kestänyt.

En ole koskaan kokenut vastaavaa kylmyyttä, en Suomessa enkä muuallakaan. Ulkona ei pystynyt olemaan minuuttiakaan kerralla. Polttavan kylmä tuuli lävisti kaikki mahdolliset vaatteet ja lamautti ajattelun.

Lisähuolta aiheuttivat aikaisemmin reistailleet akut. Autoa ei uskaltanut käynnistellä kovin ahkerasti, jotta akut eivät tyhjentyisi.

Onneksi paikalle sattui Astanaan reittibussia ajava kuljettaja, joka tutustui ongelmaamme. Vika löytyi polttoaineensuodattimista, jotka eivät pysyneet pakkasen ja huonolaatuisen paikallisen polttoaineen yhteisvaikutuksesta puhtaina.

Putsauksen ja pienen lämmittelyn jälkeen Ajokki saatiin jälleen liikkelle. Todellista vaaraa matkustajien terveydelle tai turvallisuudelle ei tilanne aiheuttanut, sillä bussin lämpötila pysyi koko ajan siedettävänä. Ajokin hyytyminen oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, minkälaisten olosuhteiden kanssa olemme tekemisissä.

Ajonopeus oli loppuyön ajan pidettävä matalampana kuin tie olisi sallinut, sillä kylmyyden aiheuttamaa rasitusta ei enää haluttu lisätä ajamalla 90 kilometriä tunnissa.

Seuraavan kerran bussi hyytyi vain 15 kilometriä Astanasta. Meillä oli sovittuna tapaaminen Suomen suurlähettilään kanssa, mutta Jani joutui soittamaan ja perumaan tapaamisen. Auto oli saatava ensin huoltoon.

Sekin oli helpommin sanottu kuin tehty, sillä sopivaa huoltamoa etsittiin Astanan laitakaupungilta viitisen tuntia. Sellainen kuitenkin löytyi, ja auton pitäisi olla taas aamuun mennessä kunnossa.

Seuraavan kerran Pikavuoro liikkuu vasta sunnuntaina. Nyt nautitaan Astanan tarjonnasta ja otetaan rennosti. Ensitunnelma kaupungista on huikea. Jos ainoa mielikuvasi Kazakstanista on syntynyt Boratin kautta, tulet vielä yllättymään.

Tuntuu upealta olla täällä. Ensimmäiset kunnon vastoinkäymiset on kohdattu ja selätetty.

  1. No jaa, kiitos kuvista! Nuo asiat tiedettiin jo ennestään mediasta luetun ja kuullun perusteella sekä lisäksi on eräs matkalainen tänne kommentoinut ja pari ilmeisesti matkalaisten läheistä välittänyt terveisiä. Ei siis asiapitoisesti mitään uutta. Kuvista näemme maisemia (lunta taitaa olla selkeästi vähemmän kuin täällä) ja rakennuksia sekä muutamia sikäläisiä ihmisiä. Tämä(kin) blogipäivitys herättää paljon kysymyksiä…

  2. Hieno rapsa jälleen kerran!

    Mikäs tämä Troskin hotellin nimi on missä yövyitte ja jossa saitte hyvää palvelua?

    Näistä matkan varren majoituspaikoista olisi kiva kuulla lisää, hotellien nimet kiinnostaa lähinnä.

    Kazakstanin ensimmäinen yöpymispaikkanne hotellin nimi selvisi jo edellisin blogikirjoituksen kommenteista.

    Myös nykyisen Astanan hotellin nimi kiinnostaa. Näitä kun huomioidaan blogikirjoituksissa jatkossa niin blogin seuraaminen on entistä mielenkiintoisempaa.

    Ps. Kiitoksia erityisesti tosta kammottavasta kinttupolkukuvasta Kostanayn liepeiltä. Onko kuva otettu ennen Kostanayta vai Kostanaysta etelään… ?

  3. Mikä on se pönttö, joka on ruostunut puhki. ?

    Siis kuvassa, jossa joku huoltaa. Täällä Suomessa lämpimässä me maallikot mietimme, että ei taida olla tärkeä pönttä, koska päätitte kuitenkin tällä Ajokilla lähtetä.

  4. Heikkolaatuinen sikäläinen polttoaine tukkii suodattimet vielä toisenkin kerran, tuo dieselin jäänesto olisi kova sana nyt vaan eipä sitä taideta siellä tuntea.
    Mukava lukea reissustanne, eteenpäin elävän mieli.

  5. Kiitos mielenkiintoisesta tiedotteesta ja kuvista, periaatteessa matkallanne on kaikki mahdollista…
    Kokemusta tulee ja muistoja lisää. Ottakaa kaikki irti hyvistä hetkistä, niin pärjäätte paremmin ”pilvisinä päivinä” Parves on parempi lentää! Tsemppiä kaikille.

  6. Luulisi että kun on agrekaatti ja lämmittimiä mukana niin niillä eväillä saisi suodattimen kuumaksi ja siten laskettua vedet pois. Tosin helppohan se on +24 asteisesta kämpästä arvuutella kun ei ole todellisesta tilanteesta tarkkaa tietoa.

    Tuo akkuongelma ei ole yhtään kiva juttu. Olisi ehkä voinut vaikka uusia akut ennen lähtöä (tai ottaa vara-akut mukaan). Kuvan perusteella akut eivät ole aivan uusia.

  7. Ilmansuodatin hiukka huonossa hapessa,kaikki oravaa pienemmät taitaa mese imaista.
    Etelämpänä varmasti hienojakosta pölyä/hiekkaa,mikä renkaista nousee,ja siitä ei mese taida tykätä.

    1. Teknisiä probleemiaha siel on ollut ja teknisiä neuvoja on tääl esitetty , kumpa ne kohtais , vois vaikka olla avuks vaikka enhä tiedä kuin hyvin taitvaiva ovat siellä

    2. Tarkotatko ett toi mikä tos ekas kuvas toi reikänen on nii ett se ois ilmansuodatin , kun mä en siis näsitä tiiä ? Jos oot oikeessa nii varmaa just noim käy eteläsä pölyn ja hiekan kans mut mitä se tekee tuol noin kylmäs , kertoisitko mul kiitos

  8. Onneksi seonmoro ei ole matkalla mukana. Voisi olla aika raskasta kuunnella tuollaista kitinää Thaimaaseen asti.

    Luulen, että kyseinen henkilö koitti hakea matkalle reportteriksi ja nyt epäonnistumisen jälkeen vingutaan kaikesta mitä mieleen tulee.

    1. Mistähän tuollainen luulo – siitäkö, kun kirjoitan niin hyvin, ehkäpä!? Pieleen meni luulosi, sorry nyt vain. Sitä paitsi sivistyneet ihmiset tietävät, että aiheellinen ja asiallinen kritisointi ei ole ”kitinää”! Ymmärrän kyllä, että matkalaisten läheiset ovat näitä joo-joo-mielisiä, mutta meistä muista en sitä ymmärrä, etteikö voitaisi odottaa kunnollista matkablogia.

      1. Samaa mieltä seonmoro’n kanssa alusta asti.
        Ei näköjään mene pyynnöt perille siihen suuntaan. Vieläkin kysellään enemmän tietoa mm. hotelleista. Myöskään luvattu: ”Uskon, että blogin lukijoita kiinnostaa paitsi tapahtumien, hajujen ja makujen raportointi…” on jäänyt lunastamatta!

        WOW-fiilis on tyystin kadonnut huonon blogin takia. Tämä viimeisin, hieman parempi päivityskään, ei sitä tuo takaisin. Aika äänestää näppiksellä….

        Kaikkien ”joo-joo” seuraajien iloksi KM siirtyy päivittämään omaa kotisivuaan…

        KM is out of the blog!

        1. Hei Kauko Matkailija, kiitos sun kommentista ja tuesta seonmoro:lle joka on mun sisko ja haluisin tietää missä on sun oma blogi koska tosiaan näyttää ettei täällä kuunnella lukijoiden toiveita eitk’ oteta huomioon meidän ejhdotuksia ja muuta sellasta mistä varmasti olis kaikille iloa ja hyötyä. Voistiko pistää mulle viestiä sun omista sivuista tänne: yesplaah@gmail.com

  9. Mahtavia, elämänmakuisia kuvia! Kiitos hyvinkirjoitetusta raportista! Ottakaa Astanan arkkitehtuurista kaikki ilo irti ja ladatkaa myös omia akkujanne! 🙂

  10. Kazakhstan on ”kova luu” jääpallossa. Ens sunn Venäjän Kazanissa käynnistyy jääpallon MM-turnaus.

    http://yle.fi/urheilu/lajit/muu_palloilu/2011/01/australia_vetaytyi_-_mm-kisoissa_mukana_11_joukkuetta_2298387.html

    Tässä sanotaa mm.
    ” Suomen kanssa A-lohkossa MM-kullasta taistelevat Venäjä, Ruotsi, Kazakstan, Norja sekä viime vuonna A-lohkoon kisoista pudotetun Valko-Venäjän tilalle noussut Yhdysvallat. ”

    Btw: sellanenki juttu kiinnostas onk matkalla mukana olevat potkuurheilijat päässy reenaamaan

  11. Veti kokeneen Venäjän kävijän hiljaiseksi teidän alkuseikkailut Kazaktanissa.Jäätävä aro on totinen paikka kenelle hyvänsä,Venäjän tullissa perään huutelu tietää aina sitä,että aikataulut menee sekaisin.Teillä kiire,meillä ei on ajanlaskun alalaji,johon on syytä varautua.
    Mutta sankareita olette jo matkan tässä vaiheessa.Moni arempi olisi jo kääntänyt mersun keulan takaisin Salon suuntaan.
    Tiedän,että Astana on upea kaupunki.Tuskin röttelöitä tulee vastaan.Hyvää matkan jatkoa toivotaan,kun se on niin helppoa täältä tuvan lämmöstä.Kuvat ovat todella upeita.Ja se ”koirapoika koirineen” lähtee nyt mukaan seuraksi unten maille.
    Ja sekin lämmittää,kun suomalainen kohtaa lämpimän auttavaisen ihmisen kylmällä arolla.Itsellä tästä on kokemusta Suomen lapista 6 kilometriä Sodankylän eteläpuolelta kello 4 sunnuntaiaamuna,
    pakkasta 34 astetta,diesel pysähtyi,kuin seinään.Paikalle ajoi enkeli -rekkamies,joka vaihtoi lennossa öljyputsarin ja taivas tuli maan päälle.i

  12. Kiitos blogin päivityksestä ja kuvista! Seikkailumielellä olette liikkeelle lähteneet ja nyt todella seikkailua saaneet maistaa, huh-huh! Nauttikaa Astanasta ja latailkaa bussin akkuja sekä omianne.

    Ja pitäkää mielessä, että tätä blogia seuraa aivan uskomaton määrä myös teille täysin tuntemattomia ihmisiä, jotka tarkkailevat pienintäkin liikahdustanne herkeämättä ja janoavat juuri tällaisia blogipäivityksiä mahdollisimman usein 🙂 Kiitos vielä kerran tästä ja hyvää jatkoa koko porukalle!

  13. Samoin olen aatellut.Yksiöitten ollessa 600-70 $ haarukassa .Parhaimpia sijoituksia,kun sijoittaa itseensä.Tää paikka on pakko nähdä.

    Ovat kuulemma öljy ökyjen top 10 vuonna 2017.

    Matkalaisille terveisiä.Veni vidi vici

    1. Anteeks mut mihin tää liittyy ? En nähny esmes mitää asuntojeh ostamisesta t.m.s Kiitos vaa jos valaiset tietämätlöntä

      Mut siis oikesti jos toi ois yksiö vuokra vai onko se vasstike ?
      Siinä sama mieltä ett toi paikka on nähtävä

  14. upeeta
    kiitos
    fantastista
    kiitos
    hienoa
    kiitos
    ihanaa
    kiitos
    hyvä
    kiitos
    kivaa
    kiitos
    mukavaa
    kiitos
    mielenkiintoista
    kiitos
    mahtavaa
    kiitos
    fantsuu
    kiitos
    ihkuu
    kiitos
    kiinnostavaa
    kiitos

  15. Siis mikähän tän blogin ja kommentointi osion tarkotus oikeen onkaan? ! Ei näköjään ainakaan kunnon tiedon saaminen matkasta ja siitä saadun tiedon asiallinen kommentointi. Tällä jotku hyökkää toisia vastaan kehottamalla itse murhaan ! ! huhhuh

    Katsotaas nyt sitte mut luulen kyl että tulee oleen mediassa tästä juttuu………………………………..

    1. Meille tulee kyllä jutut paikallislehteen joka sunnuntainumeroon tästä reissusta mutta on kiva käydä kirjoittamassa hyvän matkan toivotuksia mukana olijoille kun on saanut lukea matkan etenemisestä – välillä hyvissä/huonommissa olosuhteissa.

  16. Mikähän siinä on ettei nää jutut ole täällä kronologisessa järjestysksessä? Onko jotakin tarkotuksellista blogin pitäjän kannalta via mitä tää tarkottaa?

    Anyway, however, what ever:
    ihkuu, mahkuu, fanskuu, ihmeelllistä, mahtavaa, upeeta eikös tää näin mee…………………………….

    1. Jos painat vastaa-nappulaa, joka on jonkun kommentissa, vastaat silloin hänen tekstiinsä ja kommenttisi tulee sen perään. Jos haluat vastata blogiin yleisesti, älä silloin klikkaa vastausta muiden kommenttiin. Ei pitäisi olla liian vaikeaa kenellekään..

  17. En tiiä onko se kaksinais moralistista vaiko skitso freenistä että suomalaiset on yleensä hiirulaisia eikä tee mtään minkään eteen ei esim lähde mielenosotuksiin tms. mut sitte tääl hyäkkäävät jonkun yksittäisen kirjottajan ja yksityis henkilön kirjottajan kimppuun kun pahimmatki kuumakallet . vaik toisaalta sit taas haukkuvat etelän ihmisiä jotka osottavat mieltään oikeitten asioiden puolesta !

  18. Tässä alkajaisiks semmosta matskuu mistä pitäs saada lisätieoo:

    Tarjoamme tehtävään valitulle reportterille:
    – Ilmaisen paikan Bangkokin Pikavuorossa
    – Päivärahan, joka kattaa majoitukset ja ateriat matkan varrella
    – Paluulennon Bangkokista Helsinkiin
    – Hurjasti mainetta ja kunniaa sekä Suomen suurimman matkailumedian innostuneen yleisön.
    Olen 24-vuotias toimittaja ja AMK-tutkintoa viimeistelevä journalismin opiskelija. En myöskään aio hukata ainutlaatuista mahdollisuutta tehdä matkan varrella toimittajan töitä. Uskon, että blogin lukijoita kiinnostaa paitsi tapahtumien, hajujen ja makujen raportointi, myös tarinat reitin varrelle sattuvien paikkojen ja ihmisten takana.
    Tero tarttuu Pikavuoron ohjaksiin 27.9.2010
    Mikä on reitin korkein kohta? Vaikuttaako Kiinan ja Tiibetin kireät välit matkantekoon? Montako kilometriä päivässä ajetaan? Entä jos bussi hajoaa keskelle Venäjän aroa?
    – Onko kellään mitään allergioita? kysyy matkan puuhamies Jani Laine.
    Etukäteen suurinta mielenkiintoa Pikavuoron reitillä on herättänyt mahdollisuus päästä vierailemaan Tiibetissä ja Mount Everestin base campissa.
    Matkahaaveilija 6.11.2010 at 20.31 #
    + vielä se, että Kiinaan mentäessä tarvitaan Kiinassa hankittu ajokortti tai sitten ihan paikallinen kuski. KV-ajokortti ei siis käy Kiinassa. Byrokratia on p****estä.
    Kiinalainen 22.11.2010 at 10.37 #
    Täytyypä seurata matkan etenemistä ja tulla tienvarteen huiskutteleen kun olette Kiinassa 🙂
    Auton vienti kiinaan on varmasti haasteellista mutta kuten sanoit, ei mahdotonta. Todennäköisesti autoon ruuvataan Kiinalaiset kilvet kunhan byrokratia saadaan hoidettua. Myös ajokorttiasia kannattaa hoitaa tarpeeksi vaikutusvaltaisen paikallisen kontaktin avulla. Sekin kyllä onnistuu, parhaimmillaan ajokortit on lyöty rajalla kuskille käteen.
    Tsemppiä hommiin ja tervetuloa itään!

  19. Hienoa kuulla reissusta… itse kaipais viela hieman km lukemia. Elikka paljonko on tullut km mittariin tahan mennessa. Olis hienoo jos jokaisessa raportissa olis, sijainti, km lukema ja monesko matka paiva.

    Tama senkin takia etta olis tarkoitus ajaa kuta kuinkin sama reissu mopolla toiseen suuntaan ja saa tasta hyvaa infoa. Odottelen taalla taikamaassa bussia innolla ja taitaa aika lahella puolivali olla reissusta noin kilometreina.

    Lampotilojen puolesta varmaan menee viela pari tuhatta kilometria ennen kuin alkaa helpottamaan… tsemppia.

    1. Voi kuule 0zz1, toivon tiodella että saat vastaukset kysymyksiis muytta epöilen kovin sen perusteella mitä tää palsta on näyttäny olevan

      täällä sua lyödään kuin vierasta sikaa jos vöhänkin kehtaat vähänki kysyy mitään ja jos vähänki kehtaat mitään kritisoida kyseisen ”pikavuororeportteri teron” kirjotuksiin miktä ei todellakaan oo ollu kovinkaa kummosia ja monet on monesti täälä toivonu jos viakka mitä mut kun ei vaa haluta olla asiakas ystävälläisiä tai en sitte oikeesit tiiä mikä helvetti tässä nyt mättää !!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    2. Tosiaanki voit olla erittäinki tyytyväine ja tiedottaa siitä meille kaikille jos sulle vastataan tohon mitä haluat tietää , matkattuja kilometrejä ei ole tähänkää mennessä ilmotettu kertaakaa täälä vaikka niitä on kysytty useestikkin ja vaikka mun tietääkseni ne ois iha helposti linkun mittarista nähtävissä ja siitä talteen otettaivssa.

      Ihmetyuttää että onkos ne jotain salaisii tietoja mitä ei meille voi kertoo . . ! ?
      On nimittäin pyydetty että voisko kertoo etapista etappiin kilsat esimerkiks – ei pitäs olla vaikee juttu .- sitte tietty esim fiilikset matkan varrellla yms. jne.

  20. Tässä vähän tämän blogin alkupään kommentointia:
    tilastofriikki 10.1.2011 at 9.19 #
    Pistäkääpä blogiin päivän päätteeksi bussin mittarilukema, paljonko matkaa tehty. Saa ihmiset mielenrauhan…
    reissari 10.1.2011 at 10.52 #
    Missähän vaiheessa lumi loppuu ja alkaa lämpenemään?
    Lahti32 10.1.2011 at 15.23 #
    Tuota linjakilpitekstiä mietin onko sitä enemmän hyötyä vai haittaa?
    paroni 10.1.2011 at 19.12 #
    laittakaa nyt jotain kirjoitusta….koko päivä ajettu eikä mitään juttua, vai enkö vaan löydä????
    SuperSepc 11.1.2011 at 5.36 #
    Jos jollakulla on yhteys bussiin, vaikka textareilla, vois pyytää heistä jonkun päivitteleen tilannetta lyhyesti vaikka tekstiviestillä.
    realtime 11.1.2011 at 19.24 #
    Oikea reportteri olisi etukäteen selvittänyt millainen prepaid sim pitäisi hommata mistäkin maasta. Ehkä sitten Kiinassa?
    Mobiili-reportterin varustuksesta mm. http://www.vaitor.com/?p=1819 (Tämä kaveri sai positiivista palautetta kovin, kun punaiset Bangkokissa viimeksi)
    seonmoro 11.1.2011 at 18.57 #
    Kyllähän tässä on aika moni jo varmaan kovasti odotellut kuulumisia reissun päältä. Minä ainakin kuvittelen, että tiedottaja siellä kirjoittelee “blogia” vähitellen matkan varrella – muitten matkalaisten avustuksella tietenkin – ja sitten kun pääsevät ilmaisen/halvan netin ääreen, niin laittavat postauksen tänne. Tietenkin olisi kiva, että jos ja kun sieltä ainakin jotkut ovat läheisiinsä yhteyksissä puhelimitse, niin sitten nämä läheiset voisivat tänne välittää tietoa miten menee. Ja tosiaan: mielenkiinto alkaa monilla kadota, jos ei mitään kuulu “aikoihin” kuten nyt on mennyt pari vuorokautta suunnilleen. Sinänsä turha oli sitten porukan matkasta ilmoitella kuuluvasti ja näkyvästi, jos sitä ei sitten pääsekään seuraamaan….
    SuperSepc 12.1.2011 at 0.50 #
    Tuossa joku kommentoija aiemmin mainitsi, että blogikirjoitusten väliaikoina olis hyvä saada vaikka tekstiviestipäivityksiä kulloisestakin tilanteesta ja tunnelmasta. Samaa toivon minäkin. Eri foorumeita ja tätä kommentontia kun seuraa niin tuntuu meitä innokkaita matkan nojatuoliseuraajia olevan tosi paljon. Ehkä reportterin (maksettuna tiedottajana matkalla) tehtäviin voisi tämmönenkin kuulua…….
    oryx 12.1.2011 at 11.31 #
    Juu, tosiaan tekstaripäivitykset voisivat olla tarvittaessa helpompi tapa kertoa kuulumisia lyhyesti
    maisuli 11.1.2011 at 21.42 #
    Olisi mielenkiintoista saada väliaikatietoja ajetuista kilometrimääristä.
    jarp 11.1.2011 at 22.15 #
    Laittaisitteko päivämääriä ja noin aikoja jatkossa kuvateksteihin mukaan.
    jorma 12.1.2011 at 0.06 #
    Olisiko mitenkään mahdollista saada tiestöstä joka updateen yksi kuva?
    Mallioppilas 12.1.2011 at 8.21 #
    Infra kiinnostaa täälläkin. Kuvia lisää kiitos.
    Teija 12.1.2011 at 9.47 #
    Aikaleimat olisi kartassa hyvät, tai ainakin päivämäärät, jotta hieman tietää matkan nopeutta.
    Olen kuullut puhuttavan kilpailusta kilometrien suhteen… onkohan silloin liian pieni marginaali, jos kilometrit näkyvät kartalla valmiiksi?
    JamesP 12.1.2011 at 9.56 #
    Olisi mielenkiintoista lukea matkustajista pienet henkilökuvat ja motiivit reissuun lähtöön yms. jotta saisi vähän enemmän otetta siitä, minkälainen poppoo reissuun oikein lähti.
    Uppopallo 12.1.2011 at 11.32 #
    Jeps.. Syvyttää henkilöihin lisää kirjoittamalla heistä pikku juttu.
    morjensta 13.1.2011 at 1.27 #
    Joku tossa kirjottikin että varmaan siellä voi bussissa vähitellen blogia kirjotella ja sitte kun nettiin pääsee niin voi samantien blogin viskata tänne. Nimenomaan bussimatkojen aikana voi kirjotella kuulumisia, mitä bussissa tapahtuu, millaset on fiilikset ja odotukset, mitä on tapahtunut edellisessä pysähtymispaikassa yms. Mun mielestä ei kannattais pysähtymispaikoissa aikaa tuhlata kirjotteluun vaan sillon olis syytä nauttia paikallisesta elämästä. Kyllä se koneelle tallennettu teksti säilyy koneella vaikkei nettiin sitä pääse heti laittamaankaan.
    Mimmi 12.1.2011 at 13.44 #
    Hei,tosiaan joutessanne (?) jokainen voisi kirjoittaa itsestään pienen esittelyn ja näpsäätte kuvankin mukaan – lisäätte sitten kerralla tai laitatte tuonne reissun esittelysivuille. Sellaiset seikat kiinnostaa esim. nimi ja ikä, miksi lähti reissuun, mitä on aikaisemmin tehnyt (matkustelut) ja jos ihan kaikkea ei halua maailmalle kailottaa, niin voittehan te koota listaa jossa anonyymisti vaikka “Mies (ikä) ja mitä hakee reissulta ja mitä on suunnitelmissa kun olette perillä…”
    SuperSepc 12.1.2011 at 14.17 #
    Bblogikirjoitusten väliaikoina olis kiva saada vaikka tekstiviestipäivityksiä kulloisestakin tilanteesta ja tunnelmasta. Eri foorumeita ja tätä kommentointia kun seuraa niin tuntuu meitä innokkaita matkan nojatuoliseuraajia olevan tosi paljon. Ehkä reportterin (maksettuna tiedottajana matkalla) tehtäviin voisi tämmönenkin kuulua…….tai sitten jotkut matkustajat joutessaan jos lähettäisivät tekstarin vaikka joillekulle tutulle, joka päivittäis tänne kommentteihin

    1. Viitaten tähän omaan kommenttiini ”jeejeetätiplaah 21.1.2011 at 3.44 # ”(pakko tälleen kopsata koska näköjään tääl menee nää kommat ihan ihmeelliseen järkkään):
      Niin siis kuka on sitä mieltä että täällä olis kuultu kommentoijia ja heidän toiveitaan!?!?!
      Minä en ainakaan ole sitä mieltä kun olen nyt kahlannut läpi ko. blogia ja näitä kommentteja….. Onhan se tietty hyvä jos joku/jotkut on tyytyväinen, mutta ei se sulje sitä pois, että joku/jotkut ei ole tyytyväisiä – ja vaativat parannusta.

      Noh, anyway, however, mua nyt ei hetkauta tää suuntaan eikä toiseen, mut periaatteesta haluan tuoda esille sen, että on se nyt hitto, jos ei jokainen saa tuoda omia mielipiteitään esille ilman, että sitä uhkaillaan ja ehdotetaan itsemurhaa tekemään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Ja tässä vähä lisää tota alkupään kommentointia että mitä täällä on oikeen toivottu blogilta:
    pena 12.1.2011 at 19.58 #
    Sattuneet kommelluksen,iloiset ja surulliset tapahtumat,sään ja maisemien kuvaukset..Kuvaukset tapaamistanne ihmisistä,kuvat reitin varrelta..
    oryx 12.1.2011 at 20.21 #
    Kännyköistä ja kuuluvuudesta ja kentistä sen verran, että minun kokemukseni mukaan nykyisin maapallon lähes joka kolkassa aina Brasilian valtavia suoalueita myöten saa kätevästi yhteyden tavallisilla matkapuhelimilla. On oikeasti ollut melkoisen hämmästyttävää, että tosiaan puhelimet toimivat jopa siellä missä viimeiseksi luulisi sen olevan mahdollista. Uskoisin, että tekstiviestit ja puhelut siis tulevat läpi tämän bussimatkan varrelta lähestulkoon alusta loppuun.
    Käsittääkseni bussissa on myös ajon aikana mahdollisuus ladata puhelimia ja akkuja ts siellä on siihen soveltuvat pistorasiat ym. Ja kannettavan käyttö lienee samaten tällä periaatteella mahdollista.
    bobby 13.1.2011 at 8.25 #
    Tekstiviestin lähettäminen ei maksa juuri mitään lähettää sen mistä tahansa päin maailmaa. Kyllähän tossa blogihommassa on enemmän kyse harrastelijamaisuudesta kuin yhteysongelmista. Matkablogi tehdään yleensä joka päivältä, jossa ilmoitetaan km, ympäristö, tekniikka, oma vointi etc… Ja jos yhteydet ei just silloin pelaa, lähetetään monen päivän blogi kerralla sieltä missä yhteydet toimivat.
    oryx 13.1.2011 at 9.14 #
    Jeps, tekstareiden lähettämisessä ei varmaankaan ole suuria ongelmia. Komppaan bobbyä tuossa, että kiva jos esim. sitten kerralla tulisi monen päivän päivitykset blogiin (kultakin päivältä oma tarinansa), jos ei vaikka viikkoon pääse nettiin. 🙂
    SuperSepc 13.1.2011 at 11.30 #
    Rantapallo vois laittaa vähän reportteriinsa ryhtiä, tekstaripäivityksiä tulemaan välipäivinä ja silleen…
    Kaija 13.1.2011 at 13.27 #
    Tunnelmia voisi tietysti kirjoitella pitkin matkaa, ja lähettää nettiin sitten kun yhteys saadaan. Tällä tavalla saavat lukijat hyvin kuvan matkan etenemisestä. Onnistuisiko?
    Lasse Kovanen 13.1.2011 at 13.45 #
    Kyllä terve kritiikki on aina paikallansa.

  22. Mä en ainaskaa tajuu että kun tyytymättömiä on niin monia ja siis ehdotuksia, toiveita, esimerkkejä blogin kirjottamiseen ja täydentämisesn on tullu niin monilta ihmisitlä niin misk ihmeessä jotku täällä hyökkää vaan yhtä nimimerkkiä kohtaan lähes pelkästään – siis mä tiiän tän koska mä oon hänen sisko ja siitä laitoin jo tonne palaute osioon viestin. Mä en tosiaan käsitä, eihän kukaan korjaus- , parannus ehdotuksia kirjottava mitään pahaa tarkota vaan vain ja ainoastaan hyvää meille kaikille ,koska jos ne toiveet otetttaisiin huomioon niin me kaikki saisimme paljo enemmän irti tästä blogista.

  23. ja täs viel vähä lisää:
    Daris 14.1.2011 at 9.20 #
    Olisi hienoa saada jonkunlainen esittely kaikista matkustajista.
    Kuvat olis kivat!
    Kauko Matkailija 14.1.2011 at 15.45 #
    Navigaattoreista eli kepseistä on kyse: Niin kuin itse totesit toiset ovat paremmat kuin toiset. Tästä syystä asia kiinnostaa, varsinkin Kiinan suhteen, kun on tarkoitus lähteä autolle sinne hieman ajelemaanmaan vaimon alkujuurille.
    Täkäläisiltä ei saa juuta eikä jaata mikä järjestelmä on paras, joten täytynee etsiä vastauksia muualta. Palataaan asiaan kun matkalaiset ovat Kiinassa. Ehkä silloin ollaan hivenen viisaampia.
    Lasse Kovanen 14.1.2011 at 19.00 #
    Jahas, ei näytä Samarassakaan olevan toimivia nettiyhteyksiä. Blogin kirjoittelun varaan ei kannata laskea mitään. Ainoaksi huviksi näyttää jäävän bussin seuranta kartalta.
    Kauko Matkailija 15.1.2011 at 7.24 #
    Dokumentoikaa säännöllisesti matkan kulusta, niin että sen päättymisen jälkeen saadaan lukea matkapäiväkirjasta yksityiskohtaisemmin mitä kaikkea olette siellä kodanneet. Reaaliajassa ette näköjään pysty päivittämään, mutta parempi myöhemmin kuin ei koskaan 🙂
    Minna 14.1.2011 at 22.56 #
    Heippa! osan teistä siällä jo “tunnetaankin” mutta ketä kaikkia siällä reissussa nyt on ?
    viittisittekö esittäytyä kaikki ? jooko!
    t: Minna Salosta
    Einari 14.1.2011 at 23.03 #
    Mitäs sille bussille tapahtuu, kun pääsette thaimaamaahan? Tulette sillä takaisin???
    Huuli pyöreänä 15.1.2011 at 16.34 #
    Toimittaja Terolle??? Eipä häneltä ole pahemmin juttuja ollut, vaikka niitä on odotettu. Taitaa olla vain tuo yksi video. Tämän ekan blogin kirjoittajat ovat käsittääkseni aivan muut. Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?
    J 15.1.2011 at 15.27 #
    Eikös sieltä Samarasta löytynyt majapaikka jossa on toimiva netti? Kun ei tule postauksia blogiin. Samaran jälkeen nettiä ei ole taas hetkeen tarjolla, eli suosittelisin postaamaan jotain kuulumisia ennen Kazakstania. Hyvää matkaa!j

  24. hei matkalaiset,
    Kiitos kirjoituksista ja valokuvista. Ne yhdessä tuovat matkan tunnelmia hyvin myös tänne lämpimään kotiin. Ei varmaankaan ihan helppoa ole ollut alkutaival, ja mitä edessä tulee vielä olemaan. Mutta toisaalta, kun vaikeuksia alkuun, niin lopussa kiitos seisoo.

    Näistä päivityksistä olen itse ihan tyytyväinen, enkä ymmärrä ihmisten vaatimuksia ja suoranaista pottuilua. Aivan hyvin pysyy kartalla, kun lisää siihen vielä lyhyet tekstiviestiosiot.

    Olen kyllä niin hengessä mukana, että ihan kuin itse istuisin bussissa kanssanne. Pakkanen tuntuu olevan siellä melkoinen, joten ei meidän paljoa kannata nurista pikkupakkasista ja lumituiskuista.

    Toivotaan, että auto tulee taas ajokuntoon ja pääsette tutustumaan hyväkuntoisiin teihin – se kuva oli tosi hyvä ja kun vertaa täällä olevien teitten kuntoa , loistava … mutta mutta … mitä edessä onkaan.

    Toivottelen teille hyvää olemista siellä missä olettekin ja ottakaa kaikki irti mitä saatte – välittäkää meillekin kuvia, jotta voidaan naatiskellen selailla.

    Olette mielessämme ja ajatuksissamme,
    terveisin Eija

    1. Oh dear, eija seppälä / Salo – Fin 21.1.2011 at 6.23 #
      Sehän on tosi kiva kun sinä olet tyytyväinen mutta kaikki eivät ole ! Mutta:
      Ei ole kukaan muu pottuillut kuin se joka käski mun siskoa tappamaan ittensä!

      1. Ihan nyt ystävällisesti pyytäisin jeejeetätiplaah:ta poistumaan tältä sivustolta ja menemään kotiin kasvamaan vielä muutamaksi vuodeksi…. KIITOS! Jospa sitten sen jälkeen olis sullakin jotain järkevää sanottavaa!!!

  25. Eikö ylläpito tosiaankaan saa tätä trollailevaa monen nimimerkin ihmettä kuriin? Kommenttiosiota ei viitsi enää tulla edes lukemaan, kun tietää että puolet siitä on jonkun mielenterveysongelmaisen sekopäistä yksinpuhelua.

    1. Tässä taas yks vainoharhainen ilmiesesti. Samoin kun oli tuol aiemmin joku joka sepitti stooria et jotku nimimerkit ois ollu samoista käsistä lähtösin. Aijjai miten sairasta ! !

  26. hmmmm, hmmm
    Varmaanki on tyypeillä kivat oltavat nyt siel pääkaupungis , voisimpa ittekkin olla siel eikä tarttis mennä kouluun.. no mut ehkä sit joku toinen kerta jollain toisel reissul joossain muualla Ehkä pitäs alkaa suunitella omaa porukkaa omaa reissua mut ei tosta varmaa paremmaks voi pstää

    1. Näin sinun spekulointisi palaute-osiossa ja vastasin siihen, mutta en tiedä tuleeko se näkyville. Ehkä minut on vaiettu kuoliaaksi täällä – mene ja tiedä. Minähän olen ollut niin hirvittävän kamala – ainakin jos uskoisi joitakin kommentoijia täällä, mutta minä en tosin usko tuollaisiin älyttömiin herjanheittäjiin, jotka esim. kehoittavat minua itsemurhaan.

  27. Pikavuoro Bangkokiin on ehtinyt Astanaan, matkalle sattuneet kommellukset ja rajanylitys Kazakstanin puolelle ovat varsin odotettavia juttuja kun lähdetään bussilla tuollaiselle matkalle.

    On hienoa että reittiä voi seurata näin netissä, siellä mukana olisi mahtava olla sillä bussissa, rekassa lapsuuden ja ison osan aikuisiästä viettäneenä mieli palaa aina tien päälle.

    Jo aikojen alussa kun Suomesta alettiin ajaa kuukauden bussi reissuja keski-eurooppaan kotona oli arkipäivää miettiä reittejä, majoituksia, tullimuodollisuudet olivat silloinkin aina oma seikkailu. Balttian maihin vedettiin muutama vuosia ns neitsyt reissuja jossa käytiin pienemmällä porukalla testaamassa pitääkö hotellin pitäjien lupaukset ja kuinka homma sit oikeesti toimii.

    Nykyisin ei tosin juuri ole mahdollisuutta lähteä tienpäälle, kevätauringon noustessa vierotusoireet ovat vieläkin rajut.

    Enpä siis odota että tätä blogia päivitetään ihan joka asian tiimoilta, tyytykäämme siihen mitä he tuolta pystyvät raportoimaan.

    Päivän tapahtumista lyhyt info kuvat ok, majoituksista ym muusta saamme jossain vaiheessa matkalaisilta enemmän tietoa.

    Ajokkilainen piirtämään punaista viivaa kartalle että tiedämme kaiken olevan ok.

    Tsemppiä koko porukalle, pitäkää yhtä ja mieli avoimena.

    1. Hyvä Seppo S, tervetuloa mukaan seuraamaan ”pikavuoro Bangkokiin” -matkaa täällä. Jos vähän edes katselet blogipäivityksiä ja kommentteja taaksepäin niin huomaat, että kukaan ei ole keneltäkään mitään mahdottomuuksia vaatinut. Mutta alusta alkaen on myöskin toivottu joitakin tiettyjä asioita blogipäivityksiin eikä niitä ole saatu; siksi täällä jotkut meistä seuraajista eivät ole tyytyväisiä. Mitä ilmeisimmin matkalaisten läheiset ovat kaikesta ihastuksissaan mitä vain saavat matkalta tietää, mikä on tietenkin ihanaa ja ymmärrettävää, mutta me jotka odotamme jotakin enemmän kohdistamme odotuksemme matkalla mukana olevaan pikavuororeportteriin, jonka tehtävänä on raportoidan matkan kulusta tänne.

  28. Olen samaa mieltä, että tätä kommenttiosiota ei ole enää kiva tulla lukemaan, kun lähes 50% kommenteista on saman ihmisen turhanpäiväistä jorinaa, joka pilaa tunnelmaa. Voisitko seonmoro/mustamakkara/morjensta/jeejeetätiplaah laittaa kritiikkisi sinne palauteosioon, eikä tänne. Ja jos on aihetta valittamiseen, niin voisitko laittaa sen kommenttisi vain yhden kerran. Kiitos.

    Kiitos raportista, todella mielenkiintoista seurata teidän reissua! =)

  29. Näköjään joka matkablogissa on pakko olla ilonpilaajia.
    Vert. Sata maata ja Maailmanmies.
    Minua harmittaa se etten huomannut hanketta ajoissa ja itse tunkenut mukaan!
    Nyt lohduttaudun seuraamalla reissua.
    Mahd. paljon kuvia ja tietoa Astanasta ja Urumqista kiitos
    Tähän asti kuvat on olleet just hyviä: maisemia, ihmisiä ja eläimiä.
    Myös kaikki muu tieto kinnostaa.
    Turha haukkua tiedotuksen puutteista, olosuhteita siellä voi vaan arvailla täältä käsin, varmasti teette parhaanne.
    Nauttikaa matkalaiset, minä ja monet muut seuraamme matkaanne !

    1. Ei täällä mun mielestä ketään ilonpilaajaa ole ollut. Kaikkien mielipiteet on yhtä tärkeitä.

      Tässä blogipäivityksiä ja kuvia odotellessa on päinvastoin mukavaa lueskella kaikenlaisia mielipiteitä tästä blogista ja siihen liittyvistä asioista.
      Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.

    2. Samaa mieltä blogihäiriköistä. Onneksi Maailmanmies on nyt vähentänyt kommentointiaan Sata Maata-blogissa.

      Huomasin, että tämän blogin sivupalkkiin on linkitetty noita muita Rantapallon matkablogeja. Toivon todella, etteivät täältä ne eräät sekopäiset siirry myös niihin blogeihin antamaan ’neuvoja’ ja jankuttavaa palautetta. Mulla on ainakin sellainen kuva, että täällä moni kommentoija on vanhempi setä-ihminen (teknistä autotietoa paljon), joten toivon todella, ettei joku sellainen sekoileva vanhempi mies löydä näitä matkablogeja, joissa nuoret naiset julkaisevat kuvia rannoilta, jne. Nythän täällä kommentointi on vielä melko harmitonta, mutta pakkomielle voi helposti kääntyä myös vaarallisempaan muotoon.

  30. Tervehdys!

    Minusta on valtavan mukavaa seurata pikavuorolaisten menoa. Olen koukussa.

    Vielä mukavampaa se olisi ilman nimimerkkien seonmoro ja jeejeetätiplaah jatkuvaa jäkätystä milloin mistäkin asiasta. Jos ette ole tyytyväisiä blogiin, niin eihän teidän ole pakko sitä seurata lainkaan – voisitte säästää meidät muut kiinnostuneet noilta kommenteiltanne. Toivon, että administrator voisi rajoittaa näiden rutkuttajien kommentointia.

    Tsemppiä reissuun! On mukava nähdä, että pyytävä saa apua – kaikkea ei voi osata eikä tietää itse. Suurin osa meistä, jotka matkaa seuraavat, eivät itse kuitenkaan uskaltaisi moiseen mukaan. Reipasta mieltä ja rohkeutta jatkoon!

  31. Minä en ainakaan halua tapella kenenkään kanssa. Enkä myöskään ole – kuten myös supersepc sanoo – havainnut ketään ilonpilaajaa täällä. Kaikilla meillä on varmasti tarkoitus saada parhaamme tästä pikavuoro Bangkokiin seuraamisesta. Siksi täällä olemme – toiset enemmän, toiset vähemmän – omien mahdollisuuksiemme mukaan ja esitämme toiveitamme ja ehdotuksiamme, miten voisimme matkaa seurata sekä tietenkin toivomme matkalaisille kaikkea hyvää!

  32. Hei kaikille.
    Olen sitä mieltä, että tähän matkaan osallistuvilla ei oikeasti ole mitään velvollisuutta raportoida meille muille yhtään mitään. Tottakai on kiva seurata, mitä näin mielenkiintoisen reitin varrella sattuu ja tapahtuu. Ja jos mukana on palkattu reportteri, niin hänkin vastaa tekemisistään työnantajalleen, ei meille, jotka ihan mielenkiinnosta vaan seurataan matkaa. Joten – koska toivottavasti meillä kaikilla on myös oma elämä elettävänä – annetaan matkalaisille rauha nauttia heidän omasta ja itse maksamastaan matkastaan. Tsemppiä reissulaisille!

  33. Kyllä jokainen bussia ajava immeinen toki osaa järjestelmän ilmata ja kupit ja suodattimet hoidella, ja varmasti petroolit on mukana…se on vaan kylmää kyytiä polttoainejärjestelmälle tommonen. Letkut kun kulkee pitkästi kylmässä moottoria kohti,aina ollaan riskillä matkassa kun ylitetään -30. Lisättynä haasteeseen vielä epäpuhtaat dieselit. Tarkeneminen taisi olla se pahin este tehokkaalle tekemiselle, näpit jäätyy vähemmästäkin.
    Jo suomen ja venäjän rajakin voi olla paikoin haaste, taisi olla kylmä rinki persustan alla kun suomen rajaa ei ollut selän takana turvana..vain hankala raja edessä ja takana.Mutta ongelmat on tehty voitettavaksi, niistä sitä juttua riittää lastenlapsille kiikkustuolissa kerrottavaksi! Tsemppiä kaikille jatkoakin varten, taisi olla hyvää harjoitusta tulevaa varten. Hengessä eletään tanakasti mukana!

  34. Onks toi aivan normaalia toimintaa suomessa, etta joku saa pilata muitten blogia noin vaan?
    Tolla ihme tyypilla nayttas olevan useita nimimerkkeja/ meiliosoitteita!
    Pois tollaaset…!!!

    Taa matka-blogi on aivan ok!

  35. Netissä on mukavaa hengailla kavereiden kanssa, etsiä tietoa, pelailla, tutustua uusiin ihmisiin ja vaihtaa ajatuksia. Netistä voi löytää ystävän , mutta siellä on myös häiriköitä ja kiusaajia. Tiedätkö sinä, kuinka ollaan viisaasti verkossa?

    Joskus itsekin mietin, miksi joku haluaa haukkua tai yleensäkään kiusata, periaatteessa usein itselleen lähes tuntematonta ihmistä? Mitä kiusaaja siitä saa? Tutkimusten mukaan kiusaaja saattaa purkaa omaa pahaa oloaan, olla kateellinen kiusaajalle, haluta valtaa ja pönkittää asemaansa tuttavapiirissään. Tuossa on vain muutama esimerkki. Mutta entä jos nettikiusaaja joutuisi kirjoittamaan täysin omalla nimellään? Silloin harvemman rahkeet riittäisivät kirjoittamaan edes samankaltaista tekstiä, kun he saavat ladeltua kirjoittaessaan anonyyminä.

    luen enää vain plokin.Matkalaisille,onnea seikkailuun.

  36. Ols kiva kuulla mitä siel astanas nyt sitte taphatuu , ja tekevät esmes onks pojat päässy reenaamaa
    Jos ei mitää haluta kertoo ni miks sitte tehty tästä koko jutust näi julkine ! ?

  37. Kiitos hienoista kuvista ja kertomuksista, kihisen innoissani tietäessäni jotain enemmän reissunne kommelluksista kuin edellä olevat häiriköt. Nauttikaa reissusta ja toivon, että ette lue näitä viestejä matkanne aikana 🙂 ainakin teillä pysyy hyvä fiilis yllä. Teetpä niin tai näin, aina jollekin se on väärin päin. Pääasia että reissussa oleville matkasta tulee ikimuistoinen. Täältä kotisohvalta on niin näppärää viisastella ja kommentoida. Teitä me kaikki kuitenkin kadehdimme vaikka vilpittömän iloinen olen että juuri te olette reisuulle lähteneet. Mitä se on elämä jos sen jättää elämättä. Sellaista, että pitää kommentoida nimimerkin suojin tavalla joka kertoo hyvin paljon itse kirjoittajasta, eikä se ole hyvää kertomaa. Surullista. Mutta pitäkää tunnelma korkealla – seikkailu jatkuu!!

  38. TTö kirjoittaa 21.1 klo. 07:38: ”varsinkin kun linja-auton akut ovat uudet” Ei jukolauta noi akut ole kyllä mitkään uudet, minkä näkee tosta yhdestä kuvasta, missä on myös se hapantunut jutska. Sehän on selvä että ei matkalle ole lähdetty millään uudenkarhealla dösällä, eli vuodet on tehneet tehtävänsä, mutta kyllä akut olisi voinut olla ainakin lähes uudet, ellei sitten ihan uudet. Sehän on tietysti hukkaan heitettyä rahaa, kun rakkine jää määränpäähän, jos yleensä sinne milloin sapuu, toivotaan että kaikki sujuu hyvin, eikä isompia ongelmia olisi lainkaan. Siis akkuja kehui uusiksi nimimerkki TTö, tänäaamuna klo. 07:38…..

    1. Olin paikalla loppiaisena kun uudet akut olivat paikkansa bussissa löytäneet, venäjän ”puhtailla” teillä väri on vaihtunut uusissakin osissa.
      Muutenkin auto sai ihan mittavan huollon ennen lähtöä joten ei he ihan soitellen sotaan.

      Jari

      1. Juurikin näin, akut ovat uudet. Koko tuo tila vaan pääsee likaantumaan ritilän läpi melko helposti. Bussi oli kunnon huollossa Veholla ja suodattimiakin on mukana.

  39. Hei kaikki
    Kun nuo kilometrit ovat niin kovasti olleet esillä poimin järjestelmästämme välimatkoja.
    Korostan että nämä ei ole samoja bussin mittarin kanssa koska järjestelmämme päivittää sijaintia 5 minuutin välein, suuntaa antavia kylläkin.

    SALO – VAALIMAA (venäjän raja) 291 KM
    VAALIMAA – PIETARI 201 KM
    PIETARI – MOSKOVA 702 KM
    MOSKOVA – SAMARA 1066 KM
    SAMARA – UFA 471 KM
    UFA – TROITSK (kazastanin raja) 549 KM
    TROITSK – KOSTANAY 219 KM
    KOSTANAY – ASTANA 704 KM
    ————————————————————–
    Yhteensä 4203 km
    En vastaa kirjoitus virheistä paikan nimissä 🙂
    Tieto on manuaalisesti poimittu järjestelmästä perjantai iltana saunaa lämmitellessä, joten sillä vakavuudella tuloksiin 🙂 HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE, ELÄKÄÄ SOVUSSA.

    Jari Leinonen
    Mastercom

  40. Hei kaikki
    Kun nuo kilometrit ovat niin kovasti olleet esillä poimin järjestelmästämme välimatkoja.
    Korostan että nämä ei ole samoja bussin mittarin kanssa koska järjestelmämme päivittää sijaintia 5 minuutin välein, suuntaa antavia kylläkin.

    SALO – VAALIMAA (venäjän raja) 291 KM
    VAALIMAA – PIETARI 201 KM
    PIETARI – MOSKOVA 702 KM
    MOSKOVA – SAMARA 1066 KM
    SAMARA – UFA 471 KM
    UFA – TROITSK (kazastanin raja) 549 KM
    TROITSK – KOSTANAY 219 KM
    KOSTANAY – ASTANA 704 KM
    ————————————————————–
    Yhteensä 4203 km
    En vastaa kirjoitus virheistä paikan nimissä 🙂
    Tieto on manuaalisesti poimittu järjestelmästä perjantai iltana saunaa lämmitellessä, joten sillä vakavuudella tuloksiin 🙂 HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE, ELÄKÄÄ SOVUSSA.

    Jari Leinonen
    Mastercom

  41. Thaiklupin foorumilta poimittua

    Patilanmies2 Thaiklupilla 21.1. klo 22.42

    ”Tanaan olimme tapaamassa suurlahettilasta ja muuta Kazakstanin Suomen suurlahetyston vakea, josta lienee kuvia lahitulevaisuudessa seka lahetyston sivuilla, etta myos blogissa.”

    http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?f=11&t=34630&start=300

    Toivotaan, toivotaan, että näistä kerrottais täälläkin joskus tarkemmin

    Suurlähetystön sivut

    http://www.finland.org.kz/Public/Default.aspx

    1. Kiitos taas, SuperSepc, että saamme edes jotakin tietoa. Mielenkiintoisia asioita on tapahtunut, kuinkahan kauan reportteri haluaa pitää meitä jännityksessä ; ) Siellä alkaa lauantai-ilta kääntyä yöksi…

  42. Hei matkalaiset!

    Kiitos tähän astisista raporteista ja hyvää viikoloppua siellä Kazakstanin pääkaupungissa!

    Toivotaan, että sää suosii kun lähdette jatkamaan matkaanne Kiinaa kohti.

  43. Astanasta lähtö ilmeisesti siirtyy maanantaille, sillä jokaisen maahan tulleen täytyy käydä sitä ennen rekisteröitymässä, jota ei voi tehdä kuin suurimmissa kaupungeissa.

  44. Palsta pitää taukoa niin kuin matkalaisetkin. odotan jo kovasti et matka jatkuu.
    matkalaiset keräävät virtaa siellä jossakin , ja palstalaiset kanssa :), vaikka täällä
    sitä kyllä on riittänyt muutenkin melkoisesti. joku tais jossain kirjoittaa että maanantaina matka pääsis jatkumaan ?

  45. Onnea ja runsaasti voimia mielenkiintoiselle matkallenne, jota tiiviisti päivittäin seuraan. Nauttikaa kokemuksistanne – hienolla asenteella olette matkalla.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy