Vaikka Afrikan Pikavuoro on vielä kesken, ja seikkailee tällä hetkellä päiväntasaajan tuntumassa Tansaniassa, ei se suinkaan estä uusien suunnitelmien tekemistä. Ja niitä on tehty. Lähes legendaksi muodostunut Pikavuoron kulkupeli, 27-vuotias linja-auto Ajokki Royal palaa nimittäin maaliskuussa Etelä-Eurooppaan, eikä sitä suinkaan ole tarkoitus jättää eläköitymään Turkkiin tai Kreikkaan. Mitä se siellä tekisi? Suomeenhan se on ajettava.
Tällä hetkellä Ajokin kyydissä Afrikassa on kymmenkunta matkustajaa, joista osa jatkanee aina kotiin asti. Bussi on iso ja tällä porukalla se jää kovin tyhjäksi. Tilaa siis on. Puolityhjän auton ajaminen läpi Euroopan on sangen tylsää. Koska tylsyys ei ikinä ole se olotiloista tavoiteltavin, on korkea aika julkistaa matka nimeltä Euroopan Pikavuoro, näillä näkymin se pikavuoroista viimeinen. Vielä siis ehtii mukaan!
Matkareitistä ja aikataulusta
Euroopan pikavuoro lähtee liikenteeseen sunnuntaina 5.4. myyttisestä Istanbulista. Tästä matka suuntautuu ensin Bulgarian Sofiaan, josta ajetaan edelleen Makedonian kautta Albaniaan. Aiemmin Euroopan suljetuimmasta maasta jatketaan pitkin Adrianmeren rantaa aina Kroatian pohjoisosiin asti. Tällä etapilla pysähdytään muun muassa Dubrovnikissa ja Splitissä sekä tehdään pieni poikkeama sisämaahan Bosnian Mostariin. Säiden voisi kuvitella suosivan satunnaista linja-automatkailijaa Välimeren rannoilla huhtikuussa. Se ei varmaan haittaa lainkaan.
Kroatian rannikolta auton keula käännetään kohti Keski-Eurooppaa. Slovenian pääkaupunki Ljublijana katsastetaan ensimmäisenä, josta jatketaan edelleen Balatonjärven ohi Unkarin pääkaupunkiin Budapestiin. Unkarista ajetaan Puolan Krakovaan, josta käsin matkalaisilla on mahdollisuus tutustua Euroopan synkempään lähihistoriaan. Kaupungin lähistöllä sijaitsevat nimittäin pahamaineiset Auschwitzin ja Birkenaun keskitysleirimuseot.
Krakovasta suunnataan Varsovan kautta tuttuun ja turvalliseen Baltiaan. Perillä Tallinnassa ollaan Vapunaattona. Auto on tarkoitus laivata Helsinkiin ja ajaa lopulta takaisin Salon torille Vapunpäivänä, sillä sieltähän tämä maailmankiertäminen tammikuun yhdeksäntenä vuonna 2011 alkoi. Ympyrä sulkeutuu. Ehkä torilla voidaan vihdoin ja viimein vakavalla naamalla julistaa: Pikavuoro on päättynyt.
Kilometrejä tämän vajaan neliviikkoisen rutistuksen aikana kertyy noin 4700. Maita matkan varrelle osuu yhteensä 14, Suomi mukaan lukien 15.
Lippujen hinta ja tiedustelut
Pikavuorolippu Istanbulista Tallinnaan maksaa 600,- euroa. Halukkaat ovat toki tervetulleita Ajokin kyydissä aina Saloon asti, tästä ei erillistä maksua peritä. Lipun hinta sisältää – kuten pikavuoromatkoilla aina – kaikki bussimatkat ja siirtymiset, mutta ei majoituksia, ruokailuja tai lauttalippuja. Johtuen Euroopan matkan suhteellisesta lyhyydestä lippuja osaosuuksille ei valitettavasti voida myydä.
Vapaita lippuja voi tiedustella ja oman paikkavarauksensa tehdä Pikavuorokippari Jani Laineelta sähköpostiosoitteesta pikavuorobangkokiin (at) gmail.com. Tarkemmat yhteystiedot ja matkaehdot löytyvät täältä.
Mikäli tällainen projekti kiinnostaa, kannattaa toimeen tarttua välittömästi. Paikkoja on nimittäin rajoitetusti. Tervetuloa mukaan!
Teksti ja kuvat: Tomi Tölli