Ensimmäinen ajopäivä su 23.11.2014

Starttasimme ensimmäiseen ajopäivään varhain aamulla. Aamukahvit keiteltiin jo klo 4.30. Vaikka yöunet jäivät alle neljään tuntiin, tunnelma oli korkealla.

Jätkät pitämässä aamupalaveria ennen starttia.
Jätkät pitämässä aamupalaveria ennen starttia.

Bussi oli pysäköity loivaan ylämäkeen, ja se jouduttiin peruuttamaan pihasta pois. Mäki oli sen verran epätasainen, että bussin renkaiden alle piti laittaa levyjä, ettei etu- ja takapuskurit ota kiinni. Saimme Michaelilta vanhoja sängynpäätyjä, joita laitettiin renkaiden alle.

Kaiken kaikkiaan bussin pihasta pois saamiseen kului aikaa alle 15 minuuttia, vaikka operaatio vaikutti aluksi haastavammalta. Kaiken säädön jälkeen kiitimme Michaelia avusta ja vieraanvaraisuudesta. Pääsimme starttaamaan ensimmäisen päivän kuuden aikaan aamulla. GPS:n koordinaatit ja tien päälle.

Michaelin antamat sängynpäädyt pakattiin mukaan mahdollista tulevaa käyttöä varten.
Michaelin antamat sängynpäädyt pakattiin mukaan mahdollista tulevaa käyttöä varten.
Väsynyt reportteri ensimmäistä kertaa Ajokin kyydissä.
Väsynyt reportteri ensimmäistä kertaa Ajokin kyydissä.

Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa Kapkaupunkiin rannan kautta, ja pysähtyä muun muassa Port Elisabethissa. Päätimme kuitenkin lähteä ajamaan pohjoisen kautta, koska reitillä oli vähemmän pikkukyliä ja liikennevaloja. Reitin varrella oli useita tietöitä, jotka hieman hidastivat matkaa. Lisäksi reitti kulki vuoristossa. Ajokki suoritti etapit kunnialla.

Ensimmäinen ajopäivä oli sateinen, eikä Ajokin pyyhkijät toimineet.
Ensimmäinen ajopäivä oli sateinen, eikä Ajokin pyyhkijät toimineet.
Ajoimme ensimmäisenä päivänä myös ratsiaan. Poliisi kuitenkin vain vilkaisi paperit ja toivotti turvallista matkaa.
Ajoimme ensimmäisenä päivänä myös ratsiaan. Poliisi kuitenkin vain vilkaisi paperit ja toivotti turvallista matkaa.

Pitkin matkaa sateli enemmän tai vähemmän vettä. Maisemat olivat siitä huolimatta uskomattomat. Reitillä vuorottelivat pitkät nousut ja loivat alamäet. Vihreyttä oli silmän kantamattomiin. Eläimistä näimme ensimmäisenä päivänä lähinnä lampaita, vuohia ja lehmiä, mutta myös strutseja. Lisäksi näimme useamman musta-punaisen linnun, joilla oli todella pitkä pyrstö. Valitettavasti emme tiedä mikä lintu oli kyseessä. Lisäksi vauhdissa niistä oli mahdoton ottaa valokuvaa.

Viihdepäällikkö tiedusteluretkellä.
Viihdepäällikkö tiedusteluretkellä.
Paikallista asutusta 5km ennen Winburgia.
Paikallista asutusta 5km ennen Winburgia.

Ensimmäisenä päivänä taitoimme noin 520 kilometriä. Illan tullen etsimme majapaikan Winburgin kylästä. Päädyimme yöpymään mukavan ja avuliaan pariskunnan pitämään majataloon.

Ensimmäinen yöpaikka Danke Schön majatalo.
Ensimmäinen yöpaikka Danke Schön majatalo.
Pikkukylän lapset kerääntyvät kummastelemaan outoja valkonaamoja.
Pikkukylän lapset kerääntyvät kummastelemaan outoja valkonaamoja.
Pikavuoron johtoryhmä. Ilman näiden sankareiden hullua päähänpistoa monen elämä olisi tylsempää.
Pikavuoron johtoryhmä. Ilman näiden sankareiden hullua päähänpistoa monen elämä olisi tylsempää.

Tänään soi: Fleetwood mac: Go your own way

__

First day on the road

It was a early start on Sunday morning. We had coffee at 4.30am and started to pack the bus. Bus was parked on the hotel yard and the surface was little uneven. Luckily Michael gave us old plywood that we were able to use under the tires. It took about 15 minutes to get the bus out on the street, even I thought it would take much longer. We thanked Michael for his help and hospitality and hit the road.

From Durban to Cape Town is about 1700 kilometers. We took the route that goes around Lesotho from the northern side. First day was rainy, but the scenery was amazing! We saw mainly cows and sheeps, but also some ostrich’s.

First day we travelled 520 kilometers. We end up spending a night in a place called Winburg. We found friendly little guest house called Danke Schön held by nice couple.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy