Ensin Pietari, Moskova, seuraavaksi…

Odottelua Rautatieasemalla. Suomen talvea ei tule ikävä.

Nyt se sitten alkoi. Koko syksyn jatkunut säätö ja kikkailu ovat ohi, enää voi vain reagoida siihen, mitä vastaan tulee. Tie vie.

Lienee sanomattakin selvää, että fiilis on kohtalaisen korkealla.

Suomen talvi näytti kauniit kasvonsa, kun Pikavuoro starttasi tänään aamulla. Helsingin Rautatientorilla räntäsateessa bussia odotellessa tuli hyvin kirkkaana mieleen, miksi matkustelu on toisinaan ihan mukavaa puuhaa – siitä huolimatta, että lähdettiin kohti kylmää Venäjän maata.

Itse en ollut Salossa mukana virallisessa startissa. Ilmeisesti paikalla oli kohtalainen kuhina, varovaisen arvion mukaan lähtöä tuli ihmettelemään yli sata kiinnostutta. Myös Nelosen uutiset hyppäsi Salosta mukaan. STT:kin teki lähdöstä uutisen, joka levisikin suomalaismediaan Hesarin verkkolehteä myöden.

Helsingin katukuvassa on parin viikon ajan näkynyt venäläisten loma-aika. Esimerkiksi Forumin kauppakeskuksessa on vaatekauppojen ikkuinoiden tarjousteippaukset olleet myös venäjäksi. Venäläisbusseja riittikin Vaalimaan asemalla.

Rajanylitykseen kului kaikkien säätöjen kanssa yhteensä kolmisen tuntia. Jono oli kohtalaisen siedettävä, mutta bussin tilanteen selvittelyä jouduttiin odottamaan Venäjän puolella jonkin aikaa.

Tärkeintä on kuitenkin, että matka on nyt todella alkanut. Rajanylitykset olivat ja ovat ennakkoon yksi suurimmista haasteita reissun aikana, siitä huolimatta, että paperisotaa on käyty jo pidempään kuin talvisotaa. Yksi ylitys on kuitenkin takana, mikä luo uskoa tulevaan.

Itse auto saapuu Mikonkadulle.

Matkalla kohti rajaa tavattiin myös Ajokki Royalin entinen kuljettaja, joka ajoi bussia sen nuoruusvuosina 80- ja 90-lukujen taitteessa, ennen kuin Ajokki myytiin Salon Tilausmatkoille.

Hän oli huomannut netissä, että Ajokki on lähdössä ehkä viimeiselle matkalle kohti Thaimaata. GPS-seurannan ansiosta mies oli oikeaan aikaan tienposkessa kameran kanssa, ja pääsi vielä juttelemaan porukan kanssa ja tarkastamaan Ajokin nykykunnon.

Hieman pitkittyneen rajanylityksen jälkeen oli edessä päätös: joko jäädä Viipuriin yöksi tai jatkaa Pietariin, vaikka saapuminen meneekin aika myöhään.

Melko yksimielisellä päätöksellä jatkettiin Pietariin, missä tätäkin siis kirjoitan. Tarkemmin sanottuna Hotel Moskovan aulabaarissa.

Aamupäivästä matka jatkuu kohti Moskovaa.

Kello on sen verran paljon, että bussi kutsuu. Hotellin 40 euron yö ei nimittäin houkuttele, joten Pikavuoron köyhälistö, eli minä, Tuomas ja Lassi, jäämme bussiin nukkumaan.

Спокойной ночи!

Lassin tavaramäärälle lieventävä asianhaara on, ettei miehellä mitään muuta omaisuutta enää olekaa.
Krista ja Nelosen ruutukasvo Tuomas lähtötunnelmissa.
Nunnan nännien jälkeen maailman turhin asia on maahantulokortti. Mikko ja Suvi paperitöissä.
  1. Aivan mahtavaa! Harmittaa kovasti, että kuulin tästä reissusta liian myöhään.Olisi kyllä hienoa, jos tällainen samanlainen tempaus järjestettäisiin myös ensi vuonna (silloin voisi käyttää hyväksi teidän ensimatkanne aikana keräämiänne kokemuksia;). Uskoisin, että teidän reissua seuratessa yhä useampi kiinnostuu samanlaisesta seikkailusta. Itselläni on yliopisto-opinnot juuri loppusuoralla ja ensi vuonna tähän aikaan olisi juuri otollinen elämäntilanne tällaiselle reissulle, kun opiskelunjälkeinen tulevaisuus olisi vielä avoin – voisi palata reissun jälkeen Suomeen työelämään tai sitten jäädä maailmalle. On myös hauska, että matkaseurueessanne on kaikenikäisiä ja joka puolelta Suomea tulevia – teistä varmaan muodostuu aika tiivis porukka reissun aikana – sekä hyvässä että pahassa 😉 Paljon voimia ja roimasti seikkailumieltä tuleviin koitoksiin, sekä suurkiitokset blogipäivityksistä! Nauttikaa hulppeista maisemista! Ja niistä mahdollisista vastoinkäymisistäkin selviää huumorilla! 🙂

  2. ”Osallistu tapahtumaan Facebookissa ja lähetä arvauksesi, minuutin tarkkuudella, KIHO ryhmän ylläpitäjälle.”

    Tällaiseen pitää suomessa voida osallistua muutenkin kuin suljetun, ns. aidatun puutarhan eli vastikkeellisen metodin kautta.
    Laittakaahan siis esille sähköpostiosoite mihin mailaamalla voi myös osallistua.

    Kaikki kun eivät edelleenkään ole tai halua koskaan olla facebookissa juoruamassa tietojaan maailmalle.

    + headerissa oleva kartta tuumaa ”This content cannot be displayed in a frame”

    1. Ei tarvita mitään muuta konstia kilpailuun osallistumiseen. Onpas kummallinen käsitys joillakin facebookista! Eihän facebookissa tarvitse juoruta tietojaan maailmalle – en minä ainakaan niin tee!!! Sitä kautta muuten pysyy hyvin kärryillä tästä mielenkiintoisesta matkasta, josta on kyse.

      1. seonmoro: Lähtökohtainen ajatuksesi oli väärä.

        Febuun rekisteröityminen EI SAA kuulua suomessa kilpailun vaatimuksiin.

        Se on ulkopuolinen, yksityinen firma, jonka yksityisyydeensuoja on täysin olematon; koko palvelun kantava ideahan on karsia yksityisyys pois jotta saadaan mahdollisimman paljon dataa analysoitavaksi ja mainostajille (sekä muille tahoille) myytäväksi.

        Tästä aiheesta voisin pitää helposti illan kestävän luennon, selvästi et tiedä tai ymmärrä mitä kaikkea siellä taustalla tapahtuu ja kuinka tarkkaan febu tietää selailuistasi myös muualla kuin heidän sivuillaan..

        Mitä tulee tästä matkasta kärryillä pysymiseen, niin sitä vartenhan on tämä blogi ja blogit yleisesti tarjoavat RSS-syötteen.

        Tekniikka, jonka kautta itsekin seuraan tätä blogia on siis RSS, mutta itse valitsemallani alustalla ja softalla – en yksityisen (fb-)firman omistamalla ”palvelulla” jonka käyttöehdot ja toiminta kuvottavat minua.

        Se, että se näkyy syötteen kautta myös febussa on täysin siitä kiinni että halutaanko se sinnekin tunkea vai ei. Rantapallo-sivun ylläpitäjä on siis erikseen sinne fanisivulle sen lisännyt.

        Yleiseen käyttöön parhaana vaihtoehtona syötelukijaksi on Google Reader.

        1. Minun ajatukseni ei ollut ollenkaan väärä! Lähtökohtaisesti vastasin siihen, mistä valitit: ”Kaikki kun eivät edelleenkään ole tai halua koskaan olla facebookissa juoruamassa tietojaan maailmalle.”

          Sitä paitsi sinun on aivan turha alkaa minulle luennoida yhtään mitään facebookista – sinä et voi tietää, mitä minä tiedän!

          1. seonmoro:
            Ulosantisi kertoi, että et ymmärrä lainkaan mistä puhun.
            Huonoa jatkoa sinne juorukirjan pariin vaan.

          1. Korjaan: So, I wish you all the bad in your short life, and F.U. karz!!!

  3. Pikkasen hualestuttaa ton kuskin jaksaminen, jos ootte vaan yhden (entäs jos sairastuu?!) varassa. *Tsemppiä aivan sikapaljon kuljettajalle, sulla on iso ja vastuullinen ruutu!*

    Vois olla peliliike opettaa joku selväjärkinen, jolla aistit pelaa hyvin, ajelemaan helppoja savannipätkiä (tai mitä lie tundraa se onkaan). Sais varsinainen ykköspilotti välillä huilata. On näet ilmiselvää, että tarkkaavaisuus herpaantuu, jos yks ukko istuu päivästä toiseen puikoissa. [En tosin oletakaan, että ajatte ns. yhtä soittoa pää märkänä perille]. Ei ne siellä jossain Kazakstanissa ymmärrä, onko kuskilla zettiä vai ei. Rensselit vaan niskaan ja pukille! Virn, hauskaa reissua koko jengille!

  4. Aivan mahtava matkasuunnitelma ja varmaan totutuukin kun uskoa ja uskallusta riittaa.
    Kaytannon asioista,varmaan tiedattekin etta Thaimaan rajaviisumilla saa olla maassa ainoastaan 30 pv.+14 pv.yhden kerran piipahtamalla Laosissa tai Kambotsassa.
    Entisena maailmanmatkaajana ja nykyisin elakelaisena Pattayalla tulen mielenkiinnolla seuraamaan matkaanne.ja vastaanottamaan Bangkokkiin jos teilla ei ole akomusta tulla tanne Pattayalle
    Turvallista matkaa
    Late

  5. Mielenkiintoista seurata matkaanne. Varsinainen seikkailu. Verrattavissa amerikkalaisten kuumatkaan 70-luvulla.
    Terveisiä etenkin blogin kirjoittajalle: hyvä huumori !

  6. Noin sitä pitää – suomalaisella hm…. miksiköhän sitä pitäisi tässä tapauksessa kutsua.
    Mahtavaa että jotkut viitsivät järjestellä tällaisia tapahtumia. Olisinpa vielä härmässä niin olisin varmasti ollut mukana. Tsemppiä kaikille mukana olijoille. Toivottavasti kantti kestää ”naapurin” kanssa samassa kopissa istumisen. Jos ei, niin ”maitojunalla” aina pääsee pois… 😀

    Viime kesänä tuli seurattua Kaivuri-Jukan matkaa ja lystiä riitti myös täällä kaukomailla 🙂
    Toivottavasti tämän reissun antia saa nauttia säännöllisesti tällä palstalla. Kartta on esillä koko ajan, jolloin voin seurata seikkailijoiden etenimistä. Olisipa vielä kartassa automaattinen uudelleen virkistys….
    Matkailu avartaa!
    nim.merk. yli 40 v kokemus 😀

  7. Hyvää matkaa.

    Itsekin reissailen vanhalla bussilla ympäri maailmaa. Varustus tietysti sen mukainen. Toivottavasti pääsette Kiinan puolelle!

    Tuota linjakilpitekstiä mietin onko sitä enemmän hyötyä vai haittaa?

  8. Kiva juttu kun pääsitte rajasta yli. 3-4 tunnin, vai paljonko jouduitte kytistämään rajalla, ei oikein mieltä ylennä. Koettelemus on tällä erää takana, mutta uusia ja ehompia edessä. Jaksamista tarvitaan. Niin kuskeille kuin muillekkin toivomme voimia, älyä, hoksottimien nopeutta, ja tietysti terveyttä. Turhaa alkaa tässä luettelemaan kaikkea mitä tiellä tarvitsette. Sellaisen luettelon teko piti tehdä ennen lähtöä. Siis matka jatkukoon suojelusenkelien siipien alla.

  9. kiva katsella teidän etenemistä.tulee muistoja mieleen.idäs kaikki luonaa.noin viikko tolla vauhdilla kasakkien rajalle.2.5 puol kiinan.arvaukseni on 15.3 bankogiss.hyvällä tuurilla pari viikkoa aijemmin.tuuria täytyy olla ja rauhallinen ja tyyni mieli.toivotaan et toi vanha sotaratsu kestää pienet montut ja heitot.toivotaan ettei talvi kokeile pahasti.ois voinu olla parempi aika lähteä kesällä.

  10. Jos jollakulla on yhteys bussiin, vaikka textareilla, vois pyytää heistä jonkun päivitteleen tilannetta lyhyesti vaikka tekstiviestillä. Ehkä heillä ei ole aavistustakaan kuinka paljon ihmisiä Suomessa ja varmaan Thaimaassa seuraa heidän matkaansa kartalla. Nyt bussi ollut parkissa jossain tienvarrella aika kauan. Rakennuksiakin näyttäis olevan ehkä joku huoltamo tai motelli. Jännittävää myös kotisohvalta seurattuna.

  11. Pietarista – Tveriin osuudella ajoivat näköjään lähes koko yönkin. Melkoisen pitkiä siivuja haukkaavat heti alkumatkasta. Toivottavasti kuskit jaksavat olla hereillä. Tsemppiä Moskovan liikenteeseen.

  12. Täytyy ryhmällä olla melkoisen kova kiire Bangokiin, kun Moskova ohitetaan kylmänrauhallisesti. Tuollaisella raivopäisellä ajelulla ei matkasta jää muuta mieleen kuin bussissa istuminen. Niin ja tietenkin Bankog. Itse en Moskovaa olisi jättänyt mistään hinnasta pois matkaohjelmasta.

    1. Kuulin yhdeltä matkaajalta, että ilmeisesti aikovat ohittaa venäjän ja kazakstanin hieman nopeammin, että jää aikaa tutustua tarkemmin Kiinaan joka on valtava. Itsekin kyllä priorisoisin niin päin, koska Moskovaan voi helposti lentää lomalle, mutta Kiinan maaseudulle ei tule lähdettyä muuten…

  13. Tällä hetkellä bussi parkissa Ulitsa Papernikan ja Ryazanskiy Prospektin kulmassa olevan metroaseman tienoilla. Ilmeisesti Moskovaan kuitenkin jäädään yöksi, ehkä.

  14. Olisiko järkeä vai turhaa varmuuden maksimointia asettaa GPS-seurantaan jokin viive esim. vaikka 20 tuntia tms. Liian tarkka tieto bussin sijainnista voi olla joillekin paikallisille ”maantie rosvoille” liian suuri houkutus.

  15. Porukka jättänyt auton parkkiin metro-aseman lähistölle ja jatkaa nyt kaupunkiin tutustumista metrolla. Kuulemma tarkoitus käydä katsastamassa ainakin tuo Punainen tori. Matkan jatkamisesta ei vielä ole tietoa. Tarkoitus heillä on tosiaankin mahd. pian ajaa Venäjä läpi, Kiinassa sitten tarkoitus viettää n. 1 kk ajasta. Siellä kun on paikallinen opas tulossa autoon mukaan.

  16. Harmi, että tuo kartta ei päivity reaaliaikaisesti ja uudelleenlatauksessa keskittää sekä skaalaa lähtöpisteeseen.

    Toiseksi joku matkalaisista voisi jollain Twitteriin mobiilisovelluksella kommentoida säännöllisesti ja liitteeksi twicpicillä kuvia. Näiden integrointi blogi tai karttasivulle onnistuisi helpoiten esim. wibya web toolbarin avulla.

  17. Tiedonvälityksen puute on ikävä kyllä suomalainen helmasynti. Mikään ei ole näköjään muuttunut vuosikymmenien saatossa. Luulisi uuden sukupolven osaavan nykytekniikan sujuvan käytön, kun jopa eläkeläiset surffailessa netissä kuin kotonaan. Tai sitten ei ymmärretä reissun uutisarvoa ja sen tuomia mahdollisuuksia…

    Onneksi sentään kepsi toimii, ainakin tähän asti, jotta nähdään missä seikkailijat viilettää…
    Turvallista matkaa. Täällä perillä odotellaan mielenkiinnolla uutisia matkan varrelta…

    1. Pikavuororeportteri Tero unohti nopeasti tehtävänsä ;o).

      Olisi mukava, kun joku edes laittaisi viestiä säännöllisesti. muuen kiinnostus hiipuu tähä saittiin.

  18. Te jotka laitatte viestiä jatkuvasta yhteydenpidosta ja säännöllisestä twittaamisesta, meinaatteko että heillä siellä jatkuvasti on avoinna kalliit nettiyhteydet kun jo pelkät tekstiviestit ja puhelut ovat mielettömän kalliita. Porukka varmaankin käyttää hyväkseen silloin tällöin ilmoittaakseen itsestään hotellien ja muiden paikkojen ilmaisia nettiyhteyksiä.

  19. Voi vittu ! Mikä on odotusarvo tiedottamiseen? Ei tämä ole mikään Iltalehti jossa kerrotaan kuka on ja miten käynyt paskalla!
    Eiköhän sieltä infoa tule kun ajankohta ja paikka on sopiva.Rupea perkele sitten matkan jälkeen arvostelemaan.Ei me tiedetä missä tökkii vai tökkiikö.Joo ja Tero eikä muutkaan ole mun persekavereita!

  20. Kyllähän tässä on aika moni jo varmaan kovasti odotellut kuulumisia reissun päältä. Minä ainakin kuvittelen, että tiedottaja siellä kirjoittelee ”blogia” vähitellen matkan varrella – muitten matkalaisten avustuksella tietenkin – ja sitten kun pääsevät ilmaisen/halvan netin ääreen, niin laittavat postauksen tänne. Tietenkin olisi kiva, että jos ja kun sieltä ainakin jotkut ovat läheisiinsä yhteyksissä puhelimitse, niin sitten nämä läheiset voisivat tänne välittää tietoa miten menee. Ja tosiaan: mielenkiinto alkaa monilla kadota, jos ei mitään kuulu ”aikoihin” kuten nyt on mennyt pari vuorokautta suunnilleen. Sinänsä turha oli sitten porukan matkasta ilmoitella kuuluvasti ja näkyvästi, jos sitä ei sitten pääsekään seuraamaan…..

  21. Kiitos Teija kun laitoit infoa Moskovan tapahtumista tältä päivältä. 🙂
    Juu, ja itse ajattelin, että tätä blogia päivitetään esim. 3 kertaa viikossa, sekin on jo hyvin, jos ei ole mahdollisuutta (varsinkaan jossain Kiinan/Kazakstanin maaseudulla ?) päästä nettiyhteyksien ääreen kovin usein. Ja ulkomailla maksullisten suomalaisten langattomien yhteyksien käyttö on kyllä aikamoisen kallista, eikä sinänsä varmaan järkevää normibudjetilla matkustavalle henkilölle.

    Tosi mukava juttu, että tällainen blogi on ylipäätänsä olemassa! =)

  22. Tunnelmia reissusta odotellaan innokkaasti, mikä on hienoa. Tienpäältä on tulossa tosiaan blogipäivityksiä, kuvia ja videota. Päivitysten tiheys riippuu aina aikatauluista ja netin saatavuudesta.

    RSS-lukijan käyttäminen on yksi tapa saada tieto päivityksistä, ja toinen tapa on tilata ilmoitus uusista viesteistä sähköpostiin. Tämä onnistuu tällä sivulla: https://www.rantapallo.fi/pikavuoro/tilaa-sahkoposti-ilmoitus/

  23. Tuossa joku kommentoija aiemmin mainitsi, että blogikirjoitusten väliaikoina olis hyvä saada vaikka tekstiviestipäivityksiä kulloisestakin tilanteesta ja tunnelmasta. Samaa toivon minäkin. Eri foorumeita ja tätä kommentontia kun seuraa niin tuntuu meitä innokkaita matkan nojatuoliseuraajia olevan tosi paljon. Ehkä reportterin (maksettuna tiedottajana matkalla) tehtäviin voisi tämmönenkin kuulua…….

  24. Juu, tosiaan tekstaripäivitykset voisivat olla tarvittaessa helpompi tapa kertoa kuulumisia lyhyesti, juurikin kun nettiin ei todellakaan ole tuolla tien päällä kovinkaan yksinkertaista aina päästä. 🙂

  25. No se mitä meidän porukoilta kuulin että tiedän niin yrittävät välttää puheluita ett teksti kun ei kukaan tiedä mitä veloitetaan.Epäselvät roaming sopparit.Ja jos ymmärsin oikein niin oli tarkoitus jättää puhelimet kotiin koska ne lähtee nopeasti.On kyllä mukana emergyphonet prepaylla.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy