Ke 22.5.2015, Retsag (HU)
Olipas hieman tuskaa saada tämä artikkeli ulos. Mutta ei se mitään haittaa, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Lopun häämöttäessä mennään jo äärirajoilla, tekniikankin puolesta. Mutta tekosyyt sikseen ja asiaan.
Aurinkoinen Budapest jäi taakse juuri. Keväisen kaupungin tutkiskelu jäi allekirjoittaneelta jossain määrin vähiin, lähestyyhän Pikavuoron loppu uhkaavasti ja tuo lopun läheisyys vaatii joitain toimenpiteitä. Onneksi tulin käyneeksi Budapestissa viimeksi vasta viime syksynä, joten vähäisempi kaupunkikiertely ei niin paljon jäänyt tällä kertaa harmittamaan. Aikaa vapunpäivään on enää hieman yli viikko. Nopeasti on tämä Euroopan osuus mennyt ja marssivauhti on ollut kiitettävä. Paljon on nähty, itäisen Keski-Euroopan maita ja mantuja.
Pikavuoron päätöspäivän tarkempaa aikataulua ja muita ykistyiskohtia siis suunniteltiin eilen. Kuten tarkkasilmäisimmät seuraajat epäilemättä jo sosiaalisesta mediasta hoksasivat, tulee Pikavuoro päättymään Salon torille 1.5. kello 18. Bussi ja matkustajat lähtevät Tallinnasta kohti Helsinkiä vapunpäivänä kello 12 ja laiva on perillä Länsisatamassa puoli kolmelta iltapäivällä. Kaikki vapun juhlinnasta kylliksi toipuneet ja sekä muut kynnelle kykenevät ovat ehdottoman tervetulleita Saloon ihmettelemään matkalaisten edesottamuksia, sekä tietenkin monta seikkailua kokenutta Ajokki Royalia. Helsingin Länsisatamaankin voi pikavuoroporukkaa tulla tervehtimään, tuskin sieltä aivan heti lautan satamaan saapumisen jälkeen kuitenkaan kohti Saloa lähdetään.
Pikavuoron päätösjuhlallisuuksien tapahtuma löytyy myös Pikavuoron Facebook-sivuilta tämän linkin takaa. Ilmoittautukaahan ihmeessä mukaan!
Budapestissa oli siis hyvä ja keväinen keli. Kaupungissa ei myöskään tarvitse nähdä nälkää tai pakahtua janoon, sillä erilaisia ravitsemusliikkeitä, pubeja ja baareja on näemmä vieri vieressä. Runsaudenpula, suorastaan. Unkarissa on käytössä oma valuutta, mutta kuten lähes kaikissa muisssakin matkan varrelle osuneissa maissa, myös täällä euro hyväksytään maksuvälineenä useimmissa paikoissa. Euroila maksettaessa kurssi ei tosin aina ole niin hyvä, joten tuotteesta tai palvelusta voi tällöin joutua maksamaan jonkin verran enemmän kuin paikallisella valuutalla maksettaessa. Budapestin hintatasosta en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata. Tämä kaiketi tarkoittaa sitä, etteivät hinnat olleet halvat eivätkä kallit, varsinaista selvää mielikuvaa kun ne eivät ainakaan minuun jättäneet.
Yleisesti ottaen Budapest taisi olla lähes kaikkien pikavuorolaisten mieleen. Tähän saattoi osittain vaikuttaa myös se tosiasia, että kaupunki oli jossain määrin eri luokkaa verrattuna aiemmin matkan aikana vierailemiimme. Suurempi, jonkinasteinen metropoli suorastaan. Miljoonakaupunki.
Tänään suuntana on Slovakia, jossa pidämme yhden yön tauon. Ajopäivän pitäisi olla helppo koska kilometrejä ei Unkarin pohjoiseen naapuriin kovin paljon kerry. On vielä hieman epäselvää mihin kaupunkiin yöksi majoitumme, mutta eiköhän asia vielä päivän edetessä selviä.
Varmaan on tietyllä lailla helpotus kun pitkä reisu päättyy. Me bolginne lukijat kokevat samalla haikeutta. On ollut hienoa seurata edesottamuksia matkan varrella. Tervetuloa taas koti-Suomeen 🙂
Kiitoksia jo näin etukäteen. Onhan matka kieltämättä ollut pitkä, varsinkin meillä jotka Etelä-Afrikasta aloitimme. Ja ajallisestikin on kulunut melkein puoli vuotta. Toivottavasti sopeutumisvaikeudet eivät ole liian suuria kun kotiin palaa.
Kiitos mielenkiintoisesta blogista. Tuntuu, kuin olisi itsekin ollut matkailemassa ympäri maailman. Muutamia tuttujakin paikkoja on Ajokin matkan varrelle osunut ja se entisestään on lisännyt lukunautintoa.
Kiitos itsellesi seurailusta. Mukava kuulla, jos jutut ovat miellyttäneet. Paikkoja tosiaan maailmaan mahtuu, eikä edes Pikavuoro taida ihan niihin kaikkiin ehtiä. Yrittämisen puutteesta ei kaiketi Lainetta ja kumppaneita voi kuitenkaan syyttää.
Nostan kyllä hattua Janille, Ajokki Royalille ja kaikille matkaajille! Onko yhtään pikavuorolaista, Janin lisäksi, joka on ollut mukana jokaisen etapin ja kilometrin?
ps: en saanut linkkiä paluujuhlaan toimimaan
Hyvä kysymys. Jos oikein hartaasti mietin, muita joka kilometrin matkanneita ei taida olla. Viihdepäällikkö Pöke on tainnut olla mukana jokaisella pikavuoro-nimikkeen alla järjestetyllä matkalla, mutta ei joka kilometriä. Nytkin mies seikkailee tiettävästi jossain TSekeissä.
Rupesin myös pohdiskelemaan, onko Jani ollut Ajokin mukana jokaisen maantiekilometrin ja pähkäiltyäni päädyin siihen, että on. Itse tiedän ainoastaan yhden muutaman tunnin pätkän, jolloin Ajokkia ajoi joku muu, mutta tuolloinkin Jani oli kyydissä.
Kiitos linkkivinkistä. Tutkin asiaa, saattaa olla joku pikkujuttu väärin tuossa linkin koodissa.