Haaveista totta – tunnelmia ensimmäisestä infotilaisuudesta

Mersun koneella varustettu Ajokki Royal on osoittanut olevansa luotettava kyydittäjä.

Mikä on reitin korkein kohta? Vaikuttaako Kiinan ja Tiibetin kireät välit matkantekoon? Montako kilometriä päivässä ajetaan? Entä jos bussi hajoaa keskelle Venäjän aroa?

Salolaisen huoltoaseman pihalla seisova linja-auto täyttyy kysymyksistä. On sunnuntaiaamu, ja käynnissä on ensimmäinen matkustajille tarkoitettu infotilaisuus Pikavuorosta Bangkokiin.

– Onko kellään mitään allergioita? kysyy matkan puuhamies Jani Laine.

Epämääräisen muminan lopputulos tyydyttää Lainetta, sillä joukosta löytyy ainoastaan kissa- ja koira-allergikkoja. Se ei ole este matkalle.

Sankka kummitususva on vallannut koko Etelä-Suomen, ja näkyvyys on ulkona korkeintaan 50 metriä. Siitä huolimatta Saloon on saapunut kymmenisen matkasta kiinnostunutta. Lisäksi monet kauempana asuvat pahoittelivat, etteivät päässeet paikalle.

Kysyntää on siis riittänyt, mutta vielä kyydissä on tilaa. Kohti Bangkokia matkaava bussi on 43-paikkainen, mutta käytännön syistä noin 20–25 matkustajaa on maksimimäärä, joka mukaan voidaan ottaa.

– Ei todellakaan ole tarkoitus, että istutaan kuin sillit purkissa, vaan tilaa täytyy olla, Laine sanoo.

Infotilaisuuteen osallistuvien ikähaarukka on leveä – itse olen 24-vuotiaana porukan kuopus. Reppureissaajat ja muut kaukomaa-addiktit ovat hyvin edustettuina. Yksi kertoo myyneensä omaisuutensa ja jatkavansa Bangkokista vielä tuntemattomaan määränpäähän, tuntemattomaksi ajaksi.

Nopeasti käy selväksi, että osallistujia yhdistää iän tai sukupuolen sijaan rinnuksissa kiehuva seikkailunhalu. Vaikka Pikavuorolle on suunniteltu reitti ja suurpiirteinen aikataulu, kummassakaan ei ole pakko pysyä. Bussi kulkee sinne, minne kuljettaja rattia kääntää. Pakettimatkasta ei ole kyse.

Matkasta tulee jopa historiallinen. Tuskin koskaan on suomalaisryhmä liikkunut omalla bussilla vastaavaa reittiä.

– Ohitin kesällä Kaivuri-Mutasen noin 30 kilometriä ennen Kuusamoa. Silloin tuli tällainen päähänpisto, Jani muistelee.

Kalusto löytyi läheltä, Laineen omasta perheyrityksestä, Salon Tilausmatkat Oy:stä.  Vuoden 1988 Mercedes-Benz Ajokki Royal valikoitui matkantekijäksi useista syistä: vuodesta 1994 Salon seudun ihmisiä kyydittänyt ruuna on osoittanut luotettavuutensa ja yksinkertainen perustekniikka on uusia busseja helpompi korjata, jos vanha rouva sattuu oikukkaalle tuulelle.

Bussi joutuu vielä ennen tammikuun H-hetkeä vasaran alle. Remonttilistalla on ainakin verkkovirran asentaminen kännyköiden ja kannettavien latausta varten sekä joidenkin penkkirivien muuttaminen pöydillä varustetuiksi.

Bussissa on myös mahdollista laittaa ruokaa, mitä aiotaan hyödyntää.

– Vai miltä kuulostaisi piknik Kazakstanin aroilla? Jani fiilistelee.

Bussissa nousevan matkakuumeen voi lähes haistaa. Mielenkiinnosta paikalle saapuneet alkavat viimeistään nyt olla vakuuttuneita matkan ainutlaatuisuudesta.  Yhteystietoja vaihdetaan innostuneesti.

Mutta mitä reissun tärkeimmälle osallistujalle, uskolliselle Royal-bussille, tapahtuu matkan jälkeen?

Siitä ei ole vielä Janillakaan täyttä selvyyttä. Jos ostaja löytyy, bussi saattaa jatkaa kahden miljoonan ajokilometrin metsästystä jossain päin Kaakkois-Asiaa.  Myös paluu Suomeen on mahdollista.

–  Tai sitten ajetaan se jonnekin hiekkarannalle ja laitetaan baari pystyy.

Bussin takaosassa on kaksi täysimittaista makuupaikkaa, jos haluaa ajo-osuuksien aikana heittäytyä pitkäkseen, näyttää Jani Laine.
Keskusteltavaa riitti vielä tilaisuuden jälkeenkin.

Seuraava infotilaisuus järjestetään 24.10.2010 Helsingissä, Elielin aukion bussiparkkipaikalla klo. 10.00 alkaen . Paikalla bussi, kuljettajat ja tulevia kanssamatkustajia. Lisätiedot ja varaukset puh. 041 748 2478 tai t.laine@salontilausmatkat.fi. Tervetuloa!

  1. Hei
    Hieno idea. Tekisi itsekkin mieli lähteä mukaan!
    Mutta pieni varoituksen sana. Kun saavutte Kiinan rajalle, valmistautukaa byrokratia-aaltoon. Nuo eräät, jotka matkasivat sillä vm. 85 autolla Japaniin, joutuivat jättämään Kiinan välistä, koska byrokratia auton maahantuonnissa oli liian pitkä ja se olisi käynyt pahasti matkabudjettiin.
    Tsemppiä!

    1. Terve. Upea homma. Ja onnistuu varmasti. Usvaa putkeen…

      Korottelin 70-80-luvuilla busseillani Nepaliin ja Intian Goa’aan.
      Eraalla matkalla, taisi olla syksy -77. Jouduin byrokratian (joka rajallahan oli aina jotain. Joskus vei pari paivaa kun jouduin selittamaan minka takia matkustajalistasta puuttuu John Smith’in isoisan iskonto yms) rattaisiin Waga’n Intia-Pakistan, Lahore-Amritsar) rajalla.
      Matkassa oli 45 amerikklaisia ja eurooppalaisia elamysmatkaajia. Tahdattiin Goa’aan
      Jouluksi. Olimme olleet matkalla Pariisista 4 vkk.
      Intian rajalla tulli totesi ykskantaan- hei sulla on vaara ”Carnet du Passage” =(tulliasiakirja,,joka takaa, etta karri viedaan maasta, tai muuten maksetaan lunnaat)
      Ei auttanut selitykset, etta katso nyt hyva veli viimevuoden tullikirjasta, etta samalla Carnet’illa tultiin…
      Olivat kuukausi sitten vaihtaneet FIA myontaman AIT-vihkoksi. ..
      No, porukka junaan Amritsasta, Ja pal;jon Merry X-masta kaikille…
      Parin kk: ja sain uuden AIT-lappusen. Hain karryn (Kutteri 12m +Scania 76. Mainio peli) ja painelin Goa’aan…

      No, tamahan on juuri sita varsinaista elamyssellaista. Problem solving = ongelman oikomistahan se on parhaimmillaan… Kaikkeen pitaa varautua. Ja kaikesta
      selvitaan. (AMMATIKSENI TULIKIN MYOHEMMIN ”TROUBLE SHOOTER”)

      Ajoin viela 1981-2 pari reissua Nepaliin Khomeini’n juuri tultua valtaan Iranissa.
      Olimme -81 ekat (40pax)”overlanders” vallankumouksen jalkeen. Ajoimme suoraan IranistaTaftan rajan kautta suoraan Pakistaniin, jne…
      ..

      Viimeisella matkalla -82-83 (kolmella autolla) oli muutamia suomalaisia. Lahdot olivat yleensa Paris, London,
      Amsterdam, Hamburg.
      SAMANPITUINEN N. 14000 JA 7 VIIKKOA OLI VIIMEINEN RETKI…

      MERSU, VOLVO, SETRA, SCANIA. Siina oli pirssit, joilla ajelin. Valilla suomalaisilla
      (Kutterin kori ja Scania 76:n oli OK Viiman wagoneilla oli ongelmia). MERSU oli helpoin. Sitahan tehtiin/tehdaan Tutrkissa, Iranissa ja Intiassa….

      ON TODELLA VAIKEA VARAUTUA JUURI OIKEILLA VARAOSILLA. MUTTA EI SE MITAAN.
      PAIKALLINEN SEPPA TAKOO MINKATAHANSA VIVUN…

      Matkastanne tulee ikimuistoinen. Perille paastyanne (missa sitten lieneekaan), mikaan ei ole niinkuin lahtiessa. On mielenkiintoista seurata miten ihmissuhteet
      matkalla kehittyvat. Super-yhteishenki on ollut aina se voima, joka vei/vie eteenpain.
      Tarkeaa on tiedostaa tulevat ”hardships” ja missa kunkin kipukynnys ja karsivallisyys
      kulkee…

      Nyt jo kannattaa katsoa tulevaisuuden ”reunion’iin ”, Niita meillakin on ollut; mahtavia muisteloita…

      HEI, NO GUTS, NO GLORY… TONS OF SUCCES… SEEMS THAT ALL YOU PALS
      ARE IN GOOD SPIRITS… AND THAT, IF ANYTHING, PULLS YOU THROUGH….

      Jos tulee mieleen, etta tarvitsette huonoja neuvoja, don’t ask me…

      OIKEIN HYVAA MATKAA, tapani manner 0445711515

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy