Tervetuloa Kiinan kansantasavaltaan

Kazakstanin ja Kiinan rajalla auringonnousukin on lempeämpi.

Kiina, 1,3 miljardia ihmistä ja maailman kolmanneksi suurin pinta-ala. Takana uskomaton historia, edessä loistava tulevaisuus.

Kaksi kertaa Kiinassa käyneenä odotin tänne paluuta malttamattomana. Kiina on kaikessa monimuotoisuudessaan maa, jonne on helppo palata uudestaan vaikka loppuelämänsä ajan, eikä samoja polkuja tarvitse tallata kahta kertaa.

Odottavaa tunnelmaa ei latistanut edes se, että bussi starttasi Zharkentistä Kazakstanin puolelta jo kuudelta aamulla.

Olin itse etukäteen arvioinut Kazakstanin ja Kiinan välisen rajan ylityksen kaikkein vaikeimmaksi. Maa on niin byrokraattinen, että pienetkin epäselvyydet papereiden suhteen saattaisivat aiheuttaa suuria ongelmia.

Erityisesti ajoneuvon vieminen tiedettiin hankalaksi. Myös epäonnistuneista yrityksistä liikkui tarinoita erinäisillä nettifoorumeilla.

Bussi kurvasi Kazakstanin puoleiselle rajalle 8.30 aamulla. Rajaviranomaiset kävivät sisällä bussissa kaksi kertaa tarkistamassa kaikkien paperit, ennen kuin hieman ennen yhdeksää pääsimme itse raja-asemalle. Matkustajat menivät jälleen helposti läpi, mutta bussi joutui perustellisempaan tarkastukseen kuin koskaan aikaisemmin.

Ajallisesti tarkastus ei kestänyt kuin tunnin, mutta kaikki bussiin jääneet tavarat oli revitty auki ja levitelty ympäri sisätiloja.

Kiinan rajalle saavuttiin n. 10.30. Silloin en olisi uskonut, jos joku olisi kertonut, kuinka hyvin kaikki tulee sujumaan. Tuskin olisi kukaan mukaan.

Kiinan rajoilla on joskus virkailijoilla nutturat melko kireällä, mutta sellaisesta ei tällä kertaa ollut tietoakaan. Vastassa oli hymyilevä joukko univormuja, jotka kuvasivat pienillä digikameroilla koko ryhmän rajasähellystä. Saattaa olla, että kuvat menivät virallisempaan tarkoitukseen kuin nahkakantiseen kotialbumiin, mutta ainakin kuvausryhmällä oli hauskaa.

Passintarkastus oli Kiinan puolella jonotuksineen ohi vajaassa puolessa tunnissa. Bussi meni samaan aikaan syyniin.

Rajalla oli vastassa myös paikallinen fixerimme, Paul Lee, joka viettää Pikavuoron seurassa Tiibetin-osuutta lukuun ottamatta seuraavan kuukauden aina Laosin rajalle asti.

Pienen ensikokemuksen perusteella kyseessä on erittäin osaava säätäjä, josta on varmasti vielä moneen kertaan iloa ja hyötyä matkan aikana. Paulista on luvassa tarkempi esittely myöhemmin.

Myös uudenvuoden läheisyys pisti rajalla toimintaan tehokkuutta. Paulin mukaan aamulla jonottamaan saapuneet autot pääsevät normaalisti tullin tarkastettavaksi vasta kuuden aikoihin illalla, mutta Ajokki rullasi tulliin jo 11.00 aikoihin, sillä ketään ei rajalla kiinnostanut jäädä töihin kovin pitkäksi aikaa.

Bussin tarkastus oli nopea ja kivuton, ja pian Ajokin turkoosit sävyt kaarsivat toiselle puolelle raja-aitoja.

Matkustajat olisivat voineet päästä ulos rajalta jo hieman puolenpäivän jälkeen, mutta raja suljettiin lounaan ajaksi, emmekä aivan ehtineet siihen mennessä ulos byrokratian varjoista. Jouduimme odottelemaan raja-aseman pihalla turhaan noin 1,5 tuntia, ennen kuin työntekijät palasivat rajalle ja avasivat portit Kiinaan. Onneksi aurinko paistoi ja tunnelma oli seesteisen keväinen.

Kaikenkaikkiaan Kazakstanin ja Kiinan välisellä ei-kenenkään-maalla härväykseen kului aikaa viitisen tuntia, mikä on paljon, paljon vähemmän, kuin oli pahimmillaan pelätty. Pahat kielet huutelivat ennen matkaa, ettei Kiinaan ole mahdollista viedä linja-autoa. Terveisiä heille. Nuudelikeitto on kuumaa ja Tsingtao kylmää.

Tehdään se nyt selväksi: auton vieminen Kiinaan ei ole halpaa. Kiinalaisen matkatoimiston palvelumaksu on tuhansia euroja, mihin toki sisältyy kaikki mahdollinen.

Mutta tärkeintä on, että olemme Kiinassa, tarkemmin sanottuna Ilin kaupungissa. Seuraavan kerran rajamuodollisuuksia täytyy stressata vasta kuukauden päästä. Kiinasta pääsemme aina ulos, kun tänne on kerran päästy.

Ilissä vietämme ainakin huomispäivän. Bussi startannee seuraavan kerran sunnuntaiaamuna, jolloin keula suunnataan kohti Ürümqia, Xinjiangin provinssin pääkaupunkia.

Vaikka olen nauttinut matkasta tähänkin asti, on Kiinaan saapuminen henkisesti erittäin tärkeää. Matka on, jos nyt ei voiton puolella, niin ainakin edennyt uskomattoman hyvin.

Lopetaan tällä kertaa taolaisuuden perustaneen Laozin sanoihin: ”Jos et koskaan muuta suuntaasi, saatat päätyä sinne, minne olet matkalla.”

Take away -saslikit Zharkentin torikadulla. Ainoastaan juhannusaattona kesämökillä grillattu possuvarras voi edes kilpailla maun kanssa.
Kazakstanilainen leipä maksaa 50 senttiä palalta. Toimii aamiaisena, lounaana, päivällisenä ja yönälkään.
Kiinan suunnasta nouseva aurinko muistutti rajalla, mihin suuntaan Mersun rattia kääntää.
Pikavuoro odottelemassa Kiinan rajan puolella rajaviranomaisten lounastauon päättymistä. Sekä bussi että matkaajien paperit olivat kunnossa, mutta portti kiinni.
Kiinassa on niin hyvä meininki, että valokuvatkin ylivalottuvat.
  1. Todella mielenkiintoinen raportti kiitoksia siitä. Hienosti hoidettu rajanylitys!!

    Pari kysymystä heräsi, toivottavasti reportteri vastaan tai toisen blogin kirjoittaja. Hiukan kaipaisin lisäinfoa tosta paperisodasta, ym. Kiinan rajanylitykseen ja Kiinan puolella ajamiseen. Mitä kaikkea vaadittiin 8000e ja paikallisen fixerin lisäksi.

    Ojaako Jani Kiinalaisella ajokortilla, onko ajokki rekisteröity Kiinaan, mitä dokumennteja vaadittiin ajokista, onko dokumetteja käännetty Kiinaksi, ym. Toivottavasti joku sieltä vastaa.

  2. Kertakaikkiaan hieno idea. Katsoin kuvia ja Ajokki näytti jotenkin tutulta. Ja löytyihän se sieltä Vuorelan liikenteen historiasivuilta. Vanha kymppihän se oli. Vuorelalaisilla matkusteltiin paljon 60 ja 70 luvuilla. Valitettavasti en päässyt mukaan tällä kertaa. Olisi ollut muistorikas kokemus.
    Toivottavasti mersu kestää loppuun asti.
    Hyvää matkaa kaikille!

    toivottaa ex-Haminalainen Markku

  3. Kertakaikkiaan ihanaa! Kunpa voisin olla mukana 🙂 Fikserinne/oppaanne tuo varmasti reissuunne todella paljon lisämakua kaikkine tietoineen. Paulin esittelyä odotellessa! (Onkohan hän kenties Hong Kongista lähtöisin? Siis nimensä perusteella.) Itse asuin Hong Kongissa 8 kk ja rajanylitys manner-Kiinan puolelle oli aina todella nopeaa, koska minut luettiin silloin opiskelijana määräaikaiseksi paikalliseksi asukkaaksi, turistit sen sijaan joutuivat jonottomaan tuntikausiakin ruuhka-aikoina. Tulipa taas ikävä kaikkia kiinalaisia ruokia, etenkin toreilla ja tienvarsillä bambukoreissa myytäviä höyrystettyjä/friteerattuja nyyttejä liha-, kana- ja kasvistäytteineen …mmm…niin halpaa ja herkullista! Kaikkea hyvää Kiinan retkellenne, se on niin kaunis paikka! Ja tuo valokuvaushässäkkä kuulostaa niin tutulta ;-D

  4. Onnittelut matkalaiset, olette jo Kiinassa, olin siellä syksyllä Shanghaissa kaksi viikkoa.
    Oli ihana matka, kiertelimme muutamissa pienemmissä kaupungeissa ym.

    Varmaan tulen menemään uudestaan !

    Kaikkea hyvää matkallenne!

    Kiitos mielenkiintoisista raporteista ja kuvista!

  5. Tosi mielenkiintoinen ja haastava seikkaulumatka teillä kaikkilla, toivottavasti matka sujuu jatkossakin ilman suurempia vastoinkäymisiä, joita olette jo saaneet kokea, mutta joista olette selvinneet.
    On ihan mielenkiinotoista seurata tuota matkan etenemistä ja samalla tutkia satelliittikartan kautta maisemia, joiden halki olette ajaneet.
    Maisemat on siellä varmaan uskomattoman hienoja ja omalla bussilla pääsee paikkoihin, joihin turistimatkoilla harvemmin poiketaan.
    Toinenkin hyvä juttu tässä teidän matkanteossa on se, että matkalla näkee mahdottoman paljon, kun taas jos lentokoneella olisi lentänyt Bangkokiin, niin ei olisi matkan varrelta nähnyt mitään.
    Kun ajatte nyt siellä Kiinassa, niin matkan varrella on paljon pieniä kyliä ja kaupunkeja, joiden elämän tyyliin olisi varmaan tosi mielenkiintoista tutustua, jos olisi vain enemmän aikaa.
    Kiina on niin valtavan laaja maa, että vähintään vuoden ajan siellä hyvinkin voisi aikaa viettää ja tutustua maahan.
    Eipä ole tullut koskaan Kiinassa käytyä itseltäni.

  6. Terveisiä nousevan auringon maahan! Melkein- mutta vain melkein- petyin rajamuodollisuuksien helppoudesta, olisin olettanut kiinalaisilta enemmän mielikuvitusta. Onneksi heidän uusivuotensa selvästi nopeutti ylitystä.

    Jälleen odotettavissa mieleenpainuvia päiviä varmasti maailman moninaisemman kulttuurin parissa, toivottavasti jaksatte edelleen pitää meidät siivellä eläjät tunnelmassa mukana. Tästä on tullut eräänlainen huume, monta kertaa päivässä pitää kurkata missä olette menossa ja tekstit luen nautiskellen.

    Tsemppiä jatkoonkin, nauttikaa täysillä!!!

  7. Hieno homma että pahin raja-rasti meni läpi ”heittämällä” !! Isot kiitokset mieltälämmittävästä puhelusta sieltä jostain – liittyn täten kerhoon ”voi jos voisin olla mukana”.

    Kiinassa kaikki (netti/skype-puhelut) näyttää olevan paremmin. Yrittäkää väistää alkuviikosta raketteja 😉 mutta napatkaa muutama kuva plakkariin.

    ”ruis-harri” täältä Chiang Maista

    Ja pizzailtamat on varmat, kun kotiudutte…

  8. Mahtava postaus, iso KIITOS siitä 😉 Nauttikaa ! Ja tämän blogin kautta mekin voimme hieman iloita mahtavasta ja jännittävästä matkastanne täällä kainuussa, muttei korvessa;-)

  9. Hieno homma ja hyvin hoidettu,

    Olette aika mestareita siellä reissussa. Blogit ovat hyviä – molemmat – kivoja kuvia ja voi hypätä matkaanne mukavasti.

    Nyt voitte hengähtää koko joukko, kun jo se suurin pelon aihe on ohi – nimittäin Kiinan rajamuodollisuudet. Oli varmaan onni se, että niillä alkaa juhla-aika, eikä ole kiinnostuneita tulijoista paljoakaan.

    Mä täällä Salossa odottelen huomisaamuna alkavaa laivareissua … vähän on lyhkäsempi reissu tiedossa.

    Loistavaa jatkoa matkalle …

    eija

  10. Mahtavaa!!!! Te onnistuitte pääsemään Kiinaan kaikkine kamoinenne! Onnitteluni!
    Tieto siitä että olette päässeet ylittamään rajan, kertoo myös siitä, että kotona ennen
    lähtöä on myös tehty paljon töitä jotta kaikki pelaisi matkalla nikottelematta. On todella hienoa saada
    seurata matkaanne jännityksellä, kuinka käy missäkin paikassa. Olette onnistuneet hienosti. Täytyy
    toivoa että loppumatkakin menee yhtä näppärästi. Maisemat alkavat muuttua hiljalleen, ja samalla
    pääsette pikkuhiljaa kuoriutumaan talvikuteista t-paitaan. Huilikaa ja juhlikaa nyt siellä Ilissä, jotta jaksatte matkata loppumatkan. Matkaahan toki vielä on, ja kaikenlaista voi tulla eteen. Mukavaa Kiinalaista Jäniksenvuotta Teille kaikille, toivottaa Sianvuosi.

  11. Onneksi olkoon Kiinaan pääsystä! Kiitos näistä kuvista ja tiedoista. Myös minä haluaisin tietää esim. noita juttuja mitä Lasse, ja lisäksi millaista siellä on tavallisen tallaajan kannalta majoitukset ja ruokailut, siis miten helposti onnistuu ja minkälaista ja minkä hintaista. Kuvat majoituspaikoista ja ruoka-annoksista hintatietoineen kuvaisivat näitä parhaiten. Tsemiä teille koko pioneeriporukalle!

    1. Kyllä siihen Jani ja matkanjärjestäjä on varautunut.

      Lainaus Janin haastattelusta Salojokilaakso lehdestä:

      Kiinaan ajaminen ei tosin
      ole niin yksinkertaista. Linjaauto
      on rekisteröitävä kiinalaiseksi
      ja myös Laine tarvitsee
      kiinalaisen ajokortin voidakseen
      ajaa maassa.

      – Nämä asiat tapahtuvat
      poikkeusjärjestelyillä, mikä
      myös kertoo, että kaikki on
      mahdollista kunhan vain iskee
      pöytään tarpeeksi rahaa,
      hän jatkaa.

      Koko kirjoitus
      http://www.salonjokilaakso.net/images/verkkolehdet/52_10/lehti_14.pdf

    2. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin pikavuoro lippu 1200e sisältää kuljetuksen bangkokiin eli myös rajamuodollisuudetkin jonka järjesti paikallinen matkatoimisto.

  12. Upeaa olette siellä jo eikä ole kuulunut mitään maanteirosvoudesta eikä ojaan ajoista. Eikä suurista pakkasista, siellä näyttää oelvan vähemmän lunta kuin kotisuomessa. Hyvä Jani kyllä se onnistuu.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy