Ajopäivä, ei kommentoitavaa

Vastaantulevien jono seisoi Jingningistä Xi'aniin päin vievällä vuoristotien pätkällä.

Junamatka Lhasasta takaisin Lanzhouhun sujui tutuissa merkeissä eli vaakatasossa aikaa tappaessa.

Yön aikana juna tuli parhaimmillaan 250 metrin minuuttivauhtia alaspäin. Monille ilmanpaineen nopea muutos aiheutti mm. korvien lukkiintumista. Itselleni iski yön aikana uudestaan jo kerran ohi mennyt kuume, mutta sillä tuskin oli mitään tekemistä korkeuden kanssa.

Torstaina hyppäsimme heti Lanzhouhun päästyämme takaisin Ajokin kyytiin. Suunnaksi otettiin Xi’an, jossa sijaitsee kuuluisa terrakotta-armeija, kuten aktiivisimmat blogin seuraajat olivatkin jo selvittäneet.

Pikavuoron miehistövahvuus koki muutoksia Lanzhoussa, kun kyytiin hyppäsi Pikavuoron 16:s matkustaja, Janin tuttu Thaimaa-matkoilta. Hän on kyydissämme aina Bangkokiin saakka. Myös Lanzhoussa lepuutellut pariskunta palasi Ajokin mukaan, joten matkustajia on nyt 16. Paikallinen opaskin vaihtui Tiibetin-osuuden jälkeen. Uusi säätäjämestari tottelee nimeä mr. Fang.

Xi’aniin asti ei sentään ajettu suoraan, vaan yöpaikka löytyi Jingningin pikkukaupungista. Matkustamista kertyi joka tapauksessa Lanzhoun lyhyttä ruoka- ja kauppataukoa lukuun ottamatta noin 30 tuntia.

Bussin takana nukuttu päivä ja hyvät yöunet selättivät uudelleen hiipivän flunssan, ja aamulla herätessä olo oli jälleen aivan normaali. Tutkimattomia ovat lentsun tiet. En silti valita, sillä sairastelu tappaa tehokkaasti matkasta nautiskelun. Myös erinäisten töiden teko, kuten tämän blogin päivittäminen ja valokuvaaminen, jäävät väkisin retuperälle.

Tänään on kuitenkin ensimmäinen noin viikkoon, jolloin olo on mainio ilman ainuttakaa pilleriä, joten eiköhän se tästä.

Perjantai-aamuna hotellihuoneen ikkunasta avautui outo näky: maa oli kauttaaltaan valkoisen lumen peitossa. Lunta oli satanut ehkä kaksi kolme senttiä.  Viimeksi kotoista valkoista huttua on näkynyt jossain Kazakstanissa.

Nopeasti lumisade muuttui rännäksi, joka sotki paikallista liikennettä. Tie Lanzhousta Xi’aniin vie läpi vuoristotien, jolla pieni liukkaus hankaloittaa erityisesti raskaan liikenteen liikkumista. Parhaimmillaan vastaantulijoiden kaistalla oli kilometrien pituinen jono, joka ei liikkunut mihinkään.

Lumisateen vaikutuksia pahensi vuoristotien heikko kunto. Ajokki on harvoin joutunut kiipeämään yhtä kuoppaista ja kiharaista tietä, kuin tänään. Vuoristotien vuoksi saapuminen Xi’aniin meni iltamyöhään, vaikka kilometrejä ei Jingningin ja Xianin välillä ole kuin nelisensataa. Ajoa kertyi 12 tuntia, mikä on kilometreihin nähden erittäin paljon. Tilannetta ei yhtään helpottannut uuden oppaamme lievä sekoilu tienviittojen ja reitin suhteen.

Myös paikallinen diesel näytti parhaat puolensa vuoriston jälkeen: pienen yskimisen jälkeen auto sammui tienposkeen. Pienen liottelun ja putsailun jälkeen sakkakuppi saatiin puhtaaksi epämääräisestä mönjästä. Todennäköisesti putsausoperaatioita saadaan tehdä jatkossakin.

Koko Xi’anin alueella on hulppeat reilut kahdeksan miljoonaa asukasta. Kaupunkialueella asukkaita on reilut 2,5 miljoonaa. Kyseessä on siis jälleen yksi mammuttimainen kiinalaiskaupunki, joka jää jälleen kerran pintaraapaisuksi. Starttaamme aikaisin kohti Xi’anin itäosia, jossa terrakotta-armeija hoitaa iäisyyteen jatkuvaa vartiovuoraan.

Kulttuurikiertelyn jälkeen matka jatkuu suoraan kohti Chengdua.

Pienen tienvarsipuhdistuksen jälkeen diesel kulki taas.
Kovaa menoa maantiellä. Täysperävaunut tulivat Ajokin ohi oikealta ja vasemmalta. Ajopäivän kuvilla on vaikea herkutella.
  1. Kannattaisikohan hakea viisumin pidennystä ettei tule stressiä ajon kanssa? Edessä on aikamoisia vuoristo-osuuksia. Ja vaikka mitä mielenkiintoista pysähtymisen aihetta saattaa löytyä matkalta.

  2. GPS-laite näyttäisi jälleen hukanneen itsensä ja bussin jonnekin, mutta Xi’anissa mennään. Voi olla, että viisumiin joutuu hakemaan muutaman päivän lisää. Suunnitelmat muuttuvat sitä mukaa, kun matka etenee.

  3. No niin. Matka jatkuu, sano mummo…..
    Ompahan aika seikkailu. Kiitos kirjoittajalle, kun olosuhteista riippumatta jaksaa pitää meidät ajan tasalla. Seurataan mielenkiinnolla.

  4. Pikavuororeportteri Tero kirjoitti:
    ”Kovaa menoa maantiellä. Täysperävaunut tulivat Ajokin ohi oikealta ja vasemmalta. Ajopäivän kuvilla on vaikea herkutella.”

    Nämähän ovat just herkkukuvia. Lisää näitä!

    1. ”Nämähän ovat just herkkukuvia. Lisää näitä!”

      Tosi on, maisemakuvatkin on välillä hienoja, mutta niitä löytyy Googlen haulla pilvin pimein. Teidän ainutlaatuisia reissukuvianne löytyy vain tästä blogista. Näitä kaivataan lisää, ainakin minä kaipaan.

  5. Ohhoh … tuossa vaiheessa matkaa olisi viimeistään tullut kotia ikävä, sen verta jännittävältä kuulosti reissunpätkä 😉
    Hyvä että alkaa jo tervettä porukkaa olemaan ja toivotaan että autoraukka kestää ….

    Hyvät ja turvalliset jatkokilometrit jälleen kerran ….

    eija

  6. Tuo sakakuppi juttu.
    Olerreki varmoja ,että polttoaineeseen jossainvaiheessa lisäsitte JARRUNESTETTÄ ?
    Olikohan tulkintavirhe se venäläisen kuskin pakkasohje?
    Mielestäni jarruneste on haitallinen syöttöpumpun ja suutinten voiteluun.
    Lisäksi se irroittaa kumiosista esim letkuista pintaa ja sakka on valmis.

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy